MAINOS

Suomalaiskeksintö vanhusten asumisen helpottamiseen – EU tukee kansainvälistymään

Alajärveläislähtöisen Hannu Harjun johtama ja puoliksi omistama yritys on kehittänyt uuden innovatiivisen palvelun helpottamaan ja mahdollistamaan vanhusten ja muistisairaiden asumista yksin.

Alajärveläislähtöisen Hannu Harjun johtama ja puoliksi omistama yritys on kehittänyt uuden innovatiivisen palvelun helpottamaan ja mahdollistamaan vanhusten ja muistisairaiden asumista yksin.

Lapualaisen Turvapuhelu Suomen palvelu on automaattinen puhelujen soittojärjestelmä, jolla voidaan säännöllisesti tarkistaa, että asuja on kunnossa. Sillä voidaan myös säännöllisesti muistuttaa heikkomuistista esimerkiksi lääkkeiden ottamisesta, syömisestä ja juomisesta, vuorokausirytmistä ja muista tärkeistä asioista.

MAINOS

Palvelua ollaan juuri käynnistämässä Suomessa ja tavoitteena on aloittaa kansainvälistyminen ensi vuoden aikana, mihin yritys on saanut myös Euroopan Unionin tukirahoitusta. Tuen toinen tarkoitus on kehittää palvelu sellaiseksi, että se voi auttaa julkista ja yksityistä laitos- ja kotihoitoa, säästää niiden kuluja ja samalla monipuolistaa palvelua.

Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Hannu Harju toteaa, että tilanne suurista ikäluokista on samanlainen kaikkialla Euroopassa ja yleisesti puhutaan ongelmasta. Vanhukset eivät kuitenkaan ole se ongelma vaan ongelma on se, että me nuoremmat sukupolvet emme ole riittävästi panostaneet heidän hoitoonsa emmekä ole kehittäneet innovatiivisia ja tehokkaita ratkaisuja heistä huolehtimiseksemme. Palvelumme on luotu tähän tarpeeseen.

– Turvapuhelu Palvelu on ensinnäkin turvallisuutta, että jos huolehdittava on huonossa kunnossa, asia huomataan ajoissa. Henkilö voi olla toimintakyvytön, jopa tajuton, eikä pysty hälyttämään apua. Tai hän voi olla sellaisessa tilassa, ettei ymmärrä tarvitsevansa apua. Silloin esimerkiksi perinteinen turvaranneke tai turvapuhelin eivät auta.

– Tärkeää on myös, että palvelun ansiosta sekä huolehdittava että hänen läheisensä tietävät, että hän on turvassa ja hänestä välitetään. Turvallisuuden ja välittämisen tunne ovat tärkeä asia.

– Aloitamme tietysti Suomesta, mutta tavoite on laajentua seuraavaksi Eurooppaan.

Palvelu on yksinkertainen ja helppo henkilölle, josta huolehditaan. Hänen tarvitsee vain osata vastata puhelimeen, ja se voi olla vaikka lankapuhelin. Hänen ei tarvitse osata mitään muuta. Hänelle ei tarvitse asentaa laitteita eikä sovelluksia eikä antaa koulutusta, pelkkä kyky vastata omaan puhelimeen riittää.

– Palvelun hankkii yleensä hänen läheisensä ja se tapahtuu verkossa valitsemalla soittokalenteriin puhelujen ajankohdat ja puhelujen sisällön. Läheinen voi joko äänittää viestit itse tai antaa ne kirjoittamalla ja valita vaihtoehdoista soittajan äänen, Harju kertoo.

Järjestelmä soittaa hoivattavalle yksilöllisesti valituin ajoin ja yksilöllisin viestein automaattisesti. Jos hän ei vastaa puhelimeen puolen tunnin aikana kolmen soittokerran jälkeen, järjestelmä ilmoittaa tästä sovitulle taholle tai henkilölle.

Toimitusjohtaja Markku Virtanen sanoo, että palvelu poikkeaa esimerkiksi turvapuhelimista ja turvarannekkeista siten, että se toimii, vaikka henkilö ei kykenisi itse toimimaan tai ei ymmärtäisi olevansa avun tarpeessa.

Niin ikään sillä voidaan muistuttaa tärkeistä asioista oikeaan aikaan. Ja jos hoivattavan puhelin on kännykkä, palvelu toimii muuallakin kuin kotona – kävelyllä, marjastamassa, kalassa, matkoilla jne. Palveluun tullaan jatkossa kehittämään myös virikkeellisiä ja viihteellisiä toimintoja.

Virtanen kertoo, että Turvapuhelun tietojärjestelmät kykenevät toimimaan lähes samoin kustannuksin kaikkialla maailmassa, vaikka konesali on fyysisesti Suomessa. Palvelun hintakin kyetään pitämään hyvin edullisena. Esimerkiksi puhelusta kerran päivässä selviää noin kymmenellä eurolla kuukaudessa, kolmen päivittäisen puhelun hintakin jää noin kahteen kymppiin. Eikä aloitus- tai mitään muita kuluja tule.

– Yhden viinipullon hinnalla voi huolehtia läheisestään kuukauden, Harju vertaa.

Turvapuhelu Suomen omistavat Virtasen sekä Tarja ja Hannu Harjun perheet puoliksi. Hannu Harju kehuu Virtasen olevan datajärjestelmien ykkösosaajia Suomessa.

Hänen yritystensä palveluissa ovat mm. SPR:n Meripelastusseuran ja VaPePan hälytysjärjestelmät, virallista arvontalupaa vaativia puhelinarvontoja ja monia muita puhelinta ja datasiirtoa tarvitsevia palveluja. Harjut tunnetaan mm. kaupalliselta radio- ja tv-alalta sekä aiemmista tekemisistään it-alalla.

MAINOS
Exit mobile version