-0.8 C
Alajärvi
maanantai 29.4.2024
MAINOS

Palo takaisin moottoripyörien jäärata-ajoon löytyi välivuoden jälkeen

Lehtimäellä asuva, ASMP:tä edustava Ossi Ojala on harrastanut moottoripyörien jäärata-ajoa pitkään. Talvesta toiseen hän on keikkunut lajin SM-kärkikolmikossa, mutta kauden 2021-2022 jälkeen SM-pronssia vastaanottaessaan mies tunsi, että nyt on aika pitää vähintäänkin taukoa.

– Kausi oli ollut täynnä teknisiä murheita ja muitakin haasteita. Takki oli aivan tyhjä sen jälkeen, motivaatio nollassa. Niinpä viime talvena en ajanut kisoja lainkaan ja harjoitusradallakin kävin vain muutaman kerran, Ossi kertoo.

MAINOS

Välivuosi ei kuitenkaan venähtänyt vuosiksi, vaan jo kevättalvella Ossi alkoi katsella kisapyöräänsä sillä silmällä ja alkoi päivittää Hondansa alustaa. Alustan päivitys eteni sitä vauhtia, että sitä testattiin jo kevätjäillä. – Siitä se ajatus sitten lähti, että tällä kaudella voisi jälleen lähteä kisoihin.

– Ajan tämän kauden tutulla pyörälläni, vuoden 2018 Honda 250:llä, mutta siihen on tullut paljon päivitystä sekä moottoriin että alustaan.

– Moottorin osalta päivitykset ovat aika isoja ja testit ovat osoittaneet ne varsin toimiviksi. Pyörä tuntuu nyt kaiken kaikkiaan vahvemmalle kuin ennen. Testit jatkuvat aina ensimmäiseen starttiin saakka ja muutamia eri asioita testataan vielä erityisesti.

Kisakausi käynnistyy lauantaina 10.2. Seinäjoelta, jossa ajetaan kaksi lähtöä. Sen jälkeen kisat jatkuvat Orivedellä sunnuntaina 25.2. niin ikään kahdella lähdöllä ja viimeiset kaksi osakilpailua ajetaan 9.3. Pihtiputaalla.

– Monesti kisoja häirinneitä jääongelmia ei ole näköpiirissä ainakaan tällä hetkellä, mutta talvella tilanteet voivat muuttua nopeastikin, Ossi sanoo ja muistelee yhtä kautta, joka jäätilanteen vuoksi supistui tasan yhden kisan mittaiseksi.

Jäätilanne on ollut jo pitkään niin hyvä, että Ossi on päässyt treenaamaan kotiradallaan Lehtimäen Kangaslammella joka viikonloppu jo joulukuun alusta alkaen. Kerran hän on käynyt myös Virroilla ja ennen ensimmäistä starttia on tarkoitus käydä vielä jossain muuallakin.

Erilaisilla radoilla treenaaminen kannattaa, koska ne antavat erilaista näkemystä, sillä kisarata ja sen hetken olosuhteet on kisassa omaksuttava varsin nopeasti. Tätä uuden radan ja sen olosuhteiden omaksumista auttaa, kun on treenannut eri radoilla ja erilaisissa olosuhteissa.

Kangaslammella oleva rata on pituudeltaan noin 1,6 kilometriä ja aikaisemmin siellä on ollut tosi paljon harrastajia treenaamassa, mutta tänä talvena on ollut hiljaisempaa. Ossi arvelee, että osasyynä tähän ovat hyvät jääolosuhteet muuallakin lähiseuduilla, mutta miettii myös ovatko harrastajamäärät laskusuunnassa?

– Sen näkee sitten, kun Seinäjoen kisa alkaa, onko osallistujia vähemmän kuin ennen.

Ossi itse viihtyy lajin parissa monestakin syystä. Yksi tärkeimmistä asioista on varmasti hyvä porukkahenki, joka lajin harrastajilla on keskenään, yhteenkuuluvuuden tunne.

– Olen kilpailuhenkinen, joten on mukavaa kilpailla ja samalla haastaa itseään ja kokeilla rajojaan.

Ossi Ojalan tukijoina pian käynnistyvällä kaudella ovat Peta Ojala Oy, Hot-Steel Oy, Turbotec, Hiiltek, OP Lehtimäki, Kummit, Letec Motors, JML-Sports, JMH-Osat, Tmi Taneli Rantakangas, Hernesmaan Auto ja Osa, Tapio Harvesters, ASMP, Lehtimäen Pelti Ky, Lehtimäen Sähkö Oy, Motevix, Neste Lehtimäki, Tmi Ranso, Puutili Ky, Keratek Talotekniikka Oy ja Karin luomutila.

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät