Etelä-Pohjanmaa on ollut matkailun näkökulmasta eräänlainen tyhjä alue. Lappajärvellä on kääritty hihat ja tähdätään kansainvälisten matkailijoiden saamiseksi kuntaan. Pitkäjänteiseen työhön saadaan taustatukea Kalajoen Matkailun hallinnoimasta Visit Arctic Coast -brändistä.
Kansainvälistä matkailua on lähdetty miettimään ja kehittämään yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa esimerkiksi työpajojen avulla. Lappajärvellä halutaan, että Etelä-Pohjanmaalle suuntautuva kansainvälinen matkailu pääsee pois lapsenkengistään.
Lappajärven kunnalle matkailun kehittäminen on tärkeä ja kuntastrategiaankin kirjattu asia. Kunnassa on mietitty, että mistä kansainvälisiä matkailijavirtaa saataisiin Lappajärven suuntaan ja mistä saataisiin ammattitasoista sparrausta.
Lappajärveläiset tekivät syksyllä 2022 valtuustoseminaarimatkan Kalajoelle ja inspiroituivat Kalajoella matkailuun tehdystä panostuksesta. Huomattiin, että Kalajoella on takanaan pitkät prosessit matkailussa.
– Lappajärvellä sekä päättäjien että kuntalaisten on hyvä ymmärtää, että jos matkailun tielle lähdetään, siihen joutuu käyttämään investointi- ja kehittämisrahaa. Puhutaan pitkästä aikavälistä. Jos vertaa vaikka Rukan tai Levin matkailuun, voi sanoa, että kahdenkymmenen vuoden päästä on hedelmällistä touhua. Matkailussa ei ole pikavoitoista kysymys, sanoo Lappajärven kunnan viestintä- ja hankekoordinaattori Annie Laitila.
Hän toteaa, että jos kansainvälistä matkailua aletaan suunnitella nyt, matkailijoita on odotettavissa aikaisintaan kolmen vuoden päästä.
Osaksi isoa kokonaisuutta
Kalajoen Hiekkasärkät Oy:n operoima Visit Arctic Coastin sateenvarjon alle kerätään arvokkaita kohteita, jotka puolestaan tekevät Visit Arctic Coast -brändiä arvokkaaksi. Brändin avulla saadaan kansainväliset matkailijat hurmioitumaan hienoista alueista.
Kraatterijärvi Geoparkin vastikään saama UNESCO:n Global Geopark -status luo kiinnostavuutta kansainvälisen brändin näkökulmasta ja lisäarvoa Visit Arctic Coastin toiminnalle.
– Visit Arctic Coast auttaa ja sparraa kuntaa ja yrittäjiä esimerkiksi laatukriteereihin ja kansainvälisen matkailijan näkökulmasta hyviin sekä innovatiivisiin tuotteisiin liittyvissä asioissa. Kyse ei ole siitä, että yrittäjien pitäisi välttämättä keksiä uusia tuotteita tuotekatalogeihinsa.
Annie Laitila sanoo, että Lappajärvellä on – ja myös valmistetaan – todella hyviä tuotteita.
– Yrittäjillä on tosi hyviä ajatuksia ja ideoita, jotka vaativat validoimista ja esimerkiksi kieliversioita ja palvelupolun uudelleen miettimistä.
Mukaan mahtuu vielä
Uudenlainen yhteistyö antaa Lappajärvelle ja kunnassa toimiville yrittäjille ensiaskeleita kohti kansainvälistä matkailua.
– Se on meidän tahtotilamme tässä asiassa.
Annie Laitila kannustaa kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailutuotteiden kehittämisestä kiinnostuneita yrittäjiä olemaan häneen yhteydessä. Hän toteaa, että kaikkia mahdollisesti Visit Arctic Coastiin sopivia yrityksiä ei ole löydetty suoraan, vaan vihiä on saatu myös puskaradion kautta.
– Katsomme, että sopivatko uudet ja vähän tuntemattomammat yritykset mukaan Visit Arctic Coastiin. Tässä vaiheessa mukana on esimerkiksi kulttuuriin ja taiteeseen, maatilamatkailuun, hyvinvointimatkailuun, matkamuistoihin, majoitukseen ja luonnontuotteisiin liittyviä yrityksiä.
Virpi Poikelin