Toiminnanjohtaja Mervi Niemi-Huhdanpää arvioi, että Aisaparin mainio tilanne on hyvän hanketoiminnan ja onnistuneen strategian ansiota.

Aisaparille jättipotti!

Uutiset hankevarojen vähentymisestä eivät koske Aisaparin myöntämää Leader-rahoitusta: maa- ja metsätalousministeriön valintakomitea esittää Aisaparille muhkeaa kolmen miljoonan lisäpottia: tulevalla kaudella esitetään Aisaparille julkista rahoitusta reilut 10,2 miljoonaa euroa jaettavaksi alueensa hankkeisiin.

Summa on Suomen toiseksi suurin. Aisaparia enemmän saa vain naapuri Aktion Österbotten, jolle julkista rahoitusta on luvassa 11,5 miljoonaa. Manner-Suomessa on kaikkiaan 54 Leader-ryhmää, ja julkisen rahoituksen keskiarvo ryhmää kohden on viisi miljoonaa. Asukaslukuun jyvitettynä Aisaparille heruu tukea noin 200 euroa asukasta kohden, kun keskimäärin se on koko valtakunnassa 100 euroa asukasta kohden.

– Aisaparin tilanne on hyvän hanketoiminnan ja onnistuneen strategian ansiota, kiittää toiminnanjohtaja Mervi Niemi-Huhdanpää.

Tällä kaudella julkista rahoitusta oli käytettävissä reilut seitsemän miljoonaa ja sillä toteutettiin noin 200 hanketta, joista puolet yritystukia. Hanketoiminta oli onnistunutta ja varat saatiin käytettyä tavoitteiden mukaisesti.

Tulevalle kaudelle yhdessä alueen toimijoiden kanssa rakennettu ”Merkki päällä!” -strategia sai hyvät arvostelut ja tulossa oleva rahoitus tarjoaa edellytykset sen toteuttamiseen.

– Nyt tarvitaan jälleen hyviä hankehakemuksia, Niemi-Huhdanpää painottaa.
Hankkeet voivat olla yritystukia, yleishyödyllisiä investointihankkeita tai kehittämishankkeita. Rahoitettavista hankkeista tulevan hyödyn on kohdistuttava Aisaparin toiminta-alueelle eli Alajärven, Evijärven, Kauhavan, Lappajärven, Lapuan ja Vimpelin alueelle. Rahoitusta myönnetään hankkeille, joiden tarve lähtee paikallisista ihmisistä ja heidän ideoistaan.

Toiminnanjohtaja haastaa nyt kaikki alueen toimijat tutustumaan Merkki päällä! -strategiaan ja lähettämään hänelle sähköpostiin tai kirjeitse hankeaihioita yhteistä jatkotyöstöä varten. Mitä hankkeessa tehdään, mitkä ovat sen tavoitteet ja kohderyhmä?

Kerro myös, mitä Merkki Päällä -strategian kärkeä hanke toteuttaa: alueen elinvoimaisuus, paikallisten yhteisöjen ja identiteetin vahvistaminen vai luonto ja luonnonvarat puhtaan ruoan, energian ja elinympäristön tuottajana? Kuka hankkeen toteuttaa?

Strategiaan voi tutustua Aisaparin kotisivulla ja siellä pystyy täyttämään myös hankeaihiokyselyn sähköisesti.

– Näin saamme hyvät hankkeet liikkeelle heti, kun haku avautuu ja Aisaparin hallitus pääsee tekemään päätöksiä – toivon mukaan ensi vuoden keväällä.