Oivarauta ja Haituva Innovations voittivat vuoden 2014 GrowUp-kasvuyrityskilpailun

Seinäjoella järjestetyn, kasvuhakuisille yrityksille tarkoitetun kilpailun voittajat julkistettiin keskiviikkona Seinäjoella. GrowUp-kasvuyrityskilpailu järjestettiin tänä vuonna toista kertaa.

Uusien, liiketoimintaansa aloittavien yritysten Start Up -yritysten sarjassa voiton vei liikunnallista mobiilisovellusta kehittävä Haituva Innovations Oy Alajärveltä.

Toimintansa jo vakiinnuttaneiden Start Again -sarjan voittaja on soinilainen Oivarauta Oy, joka on jalostanut perinteisen rauta- ja maatalouskaupan moderniksi liikkeekksi ja verkkokaupaksi.

Tuomaristo myönsi lisäksi kolme kunniamainintaa. Start Up-kunniamaininnan saivat me2we Finland Oy Helsingistä sekä Emma’s & Mama’s Seinäjoelta. me2we sai myös kannustuspalkintona voucherin käytettäväksi kansainvälistymiseen.

Start Again-kunniamaininnan sai Farmtools Oy Ylihärmästä Kauhavalta. Kansainvälistymisvoucherin sai seinäjokelainen Oy Complete Music RH Ltd.

Kilpailijat saivat 4000 euron rahapalkinnon, joka on käytettävissä yrityksen kehittämiseen ja kasvun edistämiseen. Lisäksi finalistit saavat rahanarvoisia etuja yrityspalvelujen hankintoihin.

Tasainen kärki

Kilpailun voittajien valinta keskustelutti tuomaristoa pitkään, sillä finalistien parhaimmiston pisteet jakautuivat molemmissa sarjoissa hyvin tasaisesti.

Päätökset syntyivät lopulta kilpailun sparraajien ja tuomariston sanallisten palautteiden sekä kilpailijoiden arvioitujen vahvuuksien, kehittämistarpeiden ja mahdollisuuksien tarkalla tarkastelulla.

Kilpailuun ilmoittautui kaikkiaan 30 yritystä, joista valikoitui kuusi yritystä kummankin sarjan finaaliin sparrattavaksi.

Finalistit kiersivät sparrauspäivän aikana kuudessa sparrauspisteessä, joissa muun muassa liiketoimintakonseptien, rahoituksen, markkinoinnin ja kansainvälistymisen asiantuntijat myllyttivät esiin kilpailijoiden menestymisen mahdollisuudet ja kehittämistarpeet.

Sparraajat arvioivat palautteessaan muun muassa kilpailijoiden osaamisen, asenteen, tuotteiden ja palveluiden uutuusarvon, verkostot sekä kasvupotentiaalin kotimaassa ja ulkomailla.

Tuomaristo valitsi voittajat koko prosessin ja sparraajien palautteiden perusteella. Tuomaristotyöskentelyyn osallistuivat Minna Sillanpää, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät, Tommi Ylimäki, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät, Tapio Seppä-Lassila, Frami Oy, Pertti Kinnunen, Etelä-Pohjanmaan Kauppakamari, Hannu Saari, Tekes, Iina Åman, Viestintätoimisto Tenho Ky ja Sampo Siik, Joinin Oy.

Kilpailun järjestivät Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät, Etelä-Pohjanmaan Kauppakamari, Frami Oy, ELY-keskus, SeAMK, Tekes, JoinIn Oy, Myynninmaailma Oy, Mainos- ja muotoilutoimisto Semio Oy, Viestintätoimisto Tenho Ky.

Perustelut voitoille

Grow Up 2014 kasvuyrityskilpailun Start Up -voittajaHaituva Innovations Oy, Alajärvi, Mikko Joensuu:

Yritys, joka aikoo olla maailman suurin virtuaalinen liikuttaja yhdistämällä viihdyttävän pelillistämisen ja yhteisöllisyyden erityisesti lapsille suunnattuun liikunnalliseen mobiilisovellukseen.

Haituva Innovations lanseeraa sovelluksen ensimmäisen version Suomessa keväällä 2015.

Yrittäjä on motivoitunut liikunnanopetuksen ammattilainen. Oiva liiketoimintamalli sekä tuotejatkumo. Mahdollisuudet jakeluun ja kansainväliseen kasvuun ovat periaatteessa rajattomat.

On loistava idea yhdistää katoavaa kansanperinnettä oleva yhteisöllisyys pelillisyyteen ja liikuttamiseen. Yritys toimii nousujohteisella markkinalla, vaikka kilpailukin on kovaa.

On ollut viisasta hakea yritykselle osaavia ja nimekkäitä sparraajia, joilla on myös mittavat verkostot. Yrityksellä on hyvät jatkosuunnitelmat toiminnan jatkokehitykseen.

Haituva Innovations tuottaa yhteiskunnallisesti ja eettisesti tärkeitä tuotteita!

GrowUp 2014 -kasvuyrityskilpailun Start Again -voittaja, Oivarauta Oy, Soini, Iiro Takala:

Vuonna 1928 perustetusta sekatavarakaupasta nykyaikaiseksi verkkokauppaa harjoittavaksi rauta- ja maatalouskaupaksi. Perheyritys, jota luotsaavat nyt jo kolmas ja neljäs sukupolvi.

Yritys on rakentanut perinteisen kivijalkakaupan kylkeen verkkokaupan. Kasvun rakennuspuina ovat omaan osaamiseen perustuva idea ja tehokas myyntikanavavalinta.

Yli 80-vuotiaalla perheyrityksellä on pitkä ja kiehtova historia kivijalkakaupasta verkkoliiketoiminnan kasvattajaksi. Yrityksen verkkokaupalla on hyvä kasvuedellytykset ottaen huomioon verkkokaupan jatkuvan kasvun ja kehityksen.

Nykyiset jatkajat ovat molemmat uskottavia ja heillä on loistava asenne ja tiimi. Kasvukyky ja -halu ovat kunnossa ja erittäin hyvä lähtökohta suuremman bisneksen rakentamiselle.

Myyntiluvut ovat kasvaneet viime vuosina huikeasti ja yrityksellä on hyvät edellytykset lyödä muutaman vuoden sisään kampoihin verkkorautakauppojen kahdelle isoimmalle yritykselle