Työryhmä arvioi Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston palvelurakenteen ja toimipaikkaverkon

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on tarkastella Etelä-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimiston palvelurakennetta ja toimipaikkaverkkoa sekä tehdä esitys mahdollisista muutostarpeista toimipaikkaverkkoon ja palveluprosesseihin. Työryhmän toimikausi on 31.3.2015 saakka.

TE-palvelut tuotetaan monikanavaisesti henkilökohtaisena palveluna, puhelimitse ja sähköisenä asiointina verkon kautta. Oma asiointi -palvelu kokoaa yhteen kaikki henkilöasiakkaalle, työnantaja- ja yritysasiakkaalle suunnatut TE-palvelut, joita voi hoitaa verkossa.

Työnhakijaksi kirjautuminen tapahtuu sähköisen asioinnin kautta verkossa ja TE-toimisto ottaa ensimmäisen kontaktin asiakkaaseen puhelimitse.

Rutiininomainen henkilökohtainen asiointi TE-toimistossa on vähentynyt, koska sähköisen asioinnin kautta asiakas voi seurata omia tietojaan, toimittaa asiakirjoja sekä ottaa yhteyttä TE-toimiston asiantuntijaan.

Sähköinen asiointi verkon kautta ei ole sidottu aikaan tai paikkaan. Asiointia voi hoitaa omalta tietokoneelta tai esimerkiksi kuntien ylläpitämistä viranomaisten yhteispalvelupisteistä.

TE-toimiston henkilöstö on vähentynyt jo usean vuoden ajan valtion sektorin säästöpäätösten vuoksi. Hallinnollisia työ- ja elinkeinotoimistoja on enää yksi jokaisen ELY-keskuksen alueella.

Etelä-Pohjanmaan TE-toimistolla on viisi toimipaikkaa. Toimipaikat sijaitsevat Seinäjoella, Alajärvellä, Alavudella, Kauhajoella ja Kauhavalla.

TE-palvelut tuotetaan asiakkaille palvelulinjoilla, joita ovat työnvälitys- ja yrityspalvelut, osaamisen kehittämisen palvelut ja tuetun työllistymisen palvelut. TE-palvelut on organisoitu maakunnallisesti ja asiakkaat asioivat palvelulinjoilla.

Palveluverkkoa ja palvelujen tuottamista mietitään työryhmässä pidemmällä aikajänteellä. TE-toimiston palvelut tuotetaan yhä selkeämmin monikanavaisesti. Verkkoasiointipalvelut laajenevat ja ovat myös enemmän vuorovaikutteisia.

Puhelinkontaktointi on laajentunut nopeimmin. Kasvokkain tapahtuva asiakaspalvelu jää yhä enemmän aikavarauksella tapahtuvaksi. Palvelujen ja toimipaikkaverkon kehittämisen tavoitteena on asiakaspalvelun organisoiminen siten, että asiakkaat saavat joustavasti ja nopeasti tarvitsemansa palvelut.