Wilma on herättänyt kiihkeää keskustelua monessa eri mediassa. Alajärvellä Wilma koetaan pääsääntöisesti hyväksi välineeksi tiedottaa asioista koulun ja kodin välillä.

Wilma tarjoaa helpon tavan kodin ja koulun väliseen yhteydenpitoon

Tuhannet vanhemmat, opettajat ja lapset Suomessa käyttävät päivittäin Wilmaa, eli niin kutsuttua sähköistä reissuvihkoa. Wilma on internetin kautta toimiva, kodin ja koulun väliseen yhteydenpitoon tarkoitettu palvelu. Se on käytettävissä kaikkialla, missä on Internet-yhteydellä varustettu tietokone tai mobiililaite.

Ideana on, että huoltajat näkevät Wilmasta lapsensa työjärjestyksen ja koekalenterin, kykenevät seuraamaan opintosuorituksia sekä tarkastelemaan ja selvittämään poissaolotietoja. Lisäksi oppilaat ja huoltajat voivat lukea tiedotteita ja lähettää viestejä opettajille ja henkilökunnalle.

Wilma on helpottanut opettajien ja vanhempien yhteydenpitoa ja työtaakkaa huomattavasti. Enää opettajan ei tarvitse tulostella tiedotteita, liimata niitä reissuvihkoon tai kirjoittaa muistutuksia käsin.

Erityisesti nuoriso on kuitenkin ollut sitä mieltä, että Wilmaan tulee huomautuksia ikään kuin rikosrekisteriin. Sosiaalisessa mediassa on parin vuoden aikana levinnyt sivusto, jonne koululaiset lisäävät kuvia saamistaan Wilma-merkinnöistä. Heidän mielestään kanava tarjoaa opettajille paikan valittaa turhista ja mitättömistä asioista. Wilma pilasi elämäni-ryhmässä Facebookissa on yli 61 000 seuraajaa.

On huomattu, että myös vanhemmat syyllistyvät liian helposti lapsesta tehtävistä merkinnöistä. Merkintöjen tarkoitus on kuitenkin auttaa oppilasta ja jos niitä tulee paljon, kotona olisi syytä käsitellä asiaa vakavasti. Koulu on kuitenkin lapsen työtä. Käytäntöjä on monia ja osa opettajista huomauttelee asioista tarkemmin ja osa suurpiirteisemmin.

Wilma-viestinnän huono puoli on, että kirjoitettua sanaa voi tulkita niin monella tavalla. Kun nappia painaa, harkitsematonkin viesti on heti luettavissa. Vaikeat asiat kannattaa aina käydä läpi kasvokkain.

On ehdotettu, että oppilaitoksien henkilökunnalle järjestettäisiin koulutusta, jolloin kaikilla opettajilla olisi yhtenäiset säännöt siitä, millaiset asiat ovat huomauttamisen arvoisia. Esimerkiksi huomautus siitä, että lapsi kävi tunnin aikana vessassa, ei välttämättä hyödytä ketään. Myös laiminlyönneistä voisi olla hyvä kirjoittaa vasta kun suulliset huomautukset oppilaalle eivät tunnu menevän perille. Silloin oppilaalla on vielä mahdollisuus korjata käytöksensä ja täten vaikuttaa siihen, mitä Wilmassa kirjoitetaan.

Luoma-aholla asuva kolmen kouluikäisen lapsen äiti toteaa, että kun Wilmassa mainitaan esimerkiksi oppilaan työvälineiden kotiin jättämisestä, tietää ainakin mistä lukukauden huolellisuusnumero koostuu. Hän kokee myös eri opettajien kanssa asioinnin helpoksi ja sitä kautta myös oppilaan on helppo pyytää tukiopetusta jos sellaiseen on tarvetta. Alakoulussa Wilmaa ei käytetä merkittävästi muuta kuin tiedotteiden jakoon, mutta hän kokee että yläasteella palvelua käytetään erittäin tehokkaasti.

Osa oppilaista kokee, että negatiivisen palautteen lisäksi positiivisenkin palautteen tulisi kulkea Wilman kautta, mutta opettajien mukaan siihen keskitytään usein vanhempainilloissa. Myös opettajien reagointinopeus huoltajien tai oppilaiden lähettämiin viesteihin on herättänyt keskustelua. Täytyy kuitenkin muistaa, että opettajan tehtävä ei ole olla ympäri vuorokauden tavoiteltavissa.