Amadeuksen nimiroolissa Topi Kohonen ja Salierina Esa Ahonen. Kuva: Jukka Kontkanen, Seinäjoen kaupunginteatteri.

Amadeus hurmaa ja tyrmää!

Suomen Teatterit ry:n Vuoden Teatteri 2015 -kilpailun voittajana palkittu Seinäjoen kaupunginteatteri marssitti kauden suurtapauksena näyttämölle itsensä Amadeuksen.

Peter Shafferin Amadeus on liki kolmituntinen spektaakkeli joka näyttää, miten kuriton Wolfgang Amadeus Mozart liikkuu Itävallan keisarihovin maailmassa kuin kotonaan naisten kanssa röyhkeästi hurjastellen.

Nuorta neroa sivusta seuraa hiljalleen katkeroituva italialainen hovisäveltäjä Antonio Salieri, joka nousee Amadeuksen sijasta näytelmän kantavaksi voimaksi Esa Ahosen tehdessä Salierina huikean ja vakuuttavan roolityön.

Amadeus on näytelmä lahjakkuudesta, keskinkertaisuudesta ja kateudesta. Wienin hoviloiston keskellä käytävää kamppailua siivittää Mozartin musiikki.

Näytelmän ohjaajana vierailee virolainen teatteri- ja elokuvaohjaaja Ain Mäeots. Hän työskentelee Tartossa Vanemuine-teatterissa. Lavastuksesta vastannut Teppo Järvinen on aikaansaanut yksinkertaisuudessaan äärettömän vaikuttavan ympäristön vauhdikkaille ja osin hyvin paljaille, realistisille tapahtumakuvauksille.

Esa Ahosen lisäksi huomionarvoisiin roolisuoritukseen yltää nimiroolissa Amadeuksena Topi Kohonen sekä Itävallan keisarin roolissa nähty Jani Johansson valloittaa yksinkertaisena, huvittavana hahmona.

Amadeus on näytelmä, joka varmasti jakaa mielipiteitä. Mozart esittäytyy näyttämöllä lapsenomaisena, sekavana tohelona, jolla ei ole kummoisia käytöstapoja. Salierin katkera kateus, juonittelut ja tuska omasta keskinkertaisuudesta välittyvät katsojalle raadollisena.

Kieli on suoraa, tunteet suuria ja kuuluvia – mutta samaan aikaan hyvin koskettavia ja ajatuksia nostattavia.

Tuula Jokiaho