Liikunnanohjaaja Janne Kujala muistuttaa, että omaa aktiivisuuttaan voi parantaa ihan arjessa. Lyhyet kauppareissut voi kävellä tai mennä pyörällä ja hissin sijasta voi valita rappuset.

Ylös, ulos ja lenkille – nyt alkaa kunnon kohottaminen meillä kaikilla!

Torstai-lehden ja yhteistyökumppanien; Kesport Alajärven, Paletti Sportin Kyyjärveltä, Fitnesspalvelu Karoliinan Vimpelistä, K-Supermarket Alajärven, FitFactoryn Alajärveltä, S-Market Alajärven ja Alajärven kaupungin yhteinen liikuntakampanja ”Nyt liikkumaan” käynnistyy tänään 1.4. ja jatkuu kahden kuukauden ajan.

Nyt jos koskaan meistä jokaisella on oikea hetki tavoitella parempaa kuntoa ja fyysistä sekä psyykkistä hyvinvointia!

– Hyviä liikuntamuotoja on paljon, jokaiselle löytyy varmasti sopiva, lupaa liikunnanohjaaja Janne Kujala Järvi-Pohjanmaan vapaa-aikatoimesta ja muistuttaa, että sitä yhtä ja ainoaa oikeaa lajia ei tarvitsekaan löytää, sillä monipuolisuus on liikunnassa hyvin tärkeää.

Tänä päivänä osa ihmisistä liikkuu hyvin paljon ja harrastaa monia eri lajeja aktiivisesti. Osa ihmisistä ei taas liiku juuri lainkaan ja he ovatkin suuri haaste monessakin mielessä. – Tällaiset kampanjat kuin minkä Torstai-lehti tänään käynnistää, ovat omalla tavallaan hyviä motivointikeinoja, Janne sanoo.

– Kampanja on yksi hyvä syy lisää lähteä liikkeelle, sillä parhaassa tapauksessa saa paitsi liikunnan ilon ja hyödyt, myös hienoja palkintoja!

Janne toivookin, että erityisesti kaikki he, jotka ovat toistaiseksi liikkuneet lähinnä sohvan ja jääkaapin välillä, ottaisivat nyt itseään niskasta kiinni ja osallistuisivat kampanjaan!

– Ensimmäinen kerta liikkumaan lähtemisessä on se vaikein. Toinen ja kolmas kerta ovat jo helpompia ja pian huomaakin, että liikunnasta on tullut elämäntapa! Joskus käy jopa niin, että liikunnasta innostunutta aloittelijaa on pakko vähän jopa jarrutella, sillä lepo ja oikea ruokavalio ovat ihmisille yhtä tärkeitä kuin liikkuminen. Kaikkea pitää olla sopivassa suhteessa.

Kaikki meistä tietävät, että liikkua pitäisi. Siinä ei ole kenellekään mitään uutta. Matka sohvalta ulko-ovelle on kuitenkin usein todella pitkä ja se voi olla sitä myös aktiiviliikkujalle. Mutta kunhan itsensä saa käynnistettyä ja lähtee liikkeelle, on liikunnan antama henkinen ja fyysinen hyvinvointi sekä kiistämättömät terveysvaikutukset niin suuria, että lenkiltä palaa aina hyväntuulinen ihminen, jolla on aito syy olla tyytyväinen itseensä!

Aloitetaan maltilla!

Janne neuvoo, että jos liikuntaharrastusta aloittaa nyt ihminen, joka ei ole aikaisemmin lainkaan harrastanut liikuntaa, niin liikkeelle kannattaa lähteä maltilla. – Suositus on liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa, mutta jos kunto on ihan nollassa, niin jo vajaa puolikin tuntia liikuntaa kerralla muutamana päivänä viikossa on iso askel oikeaan suuntaan.

– Aluksi lihaksetkin kipeytyvät herkästi, joten senkin vuoksi kannattaa aloittaa matalalla tasolla, jotta into ei kaadu särkevään kroppaan. Pikkuhiljaa kunnon kohotessa voi määrää ja tehoa nostaa.

– Peruskuntoaan voi kätevästi nostaa vähän kerrallaan myös kiinnittämällä huomiota arkiliikuntaan. Lyhyet työmatkat ja kauppareissut voi kevään tullen tehdä kävellen tai polkupyörällä ja hissin sijasta kannattaa valita rappuset. Liikunnan voi näin kätevästi yhdistää arkeen ja jo pienestäkin lisäliikkeestä on paljon hyötyä sellaiselle, joka ei aiemmin ole liikuntaa harrastanut.

Peruskuntoa on hyvä lähteä rakentamaan vaikkapa kävelylenkeillä ja kun kunto paranee, ottaa välillä muutama hölkkäaskel tai ottaa sauvat menoon mukaan. Nivelongelmaisille uimahalli tarjoaa lempeää liikettä ja kevään tullessa myös polkupyöräily sopii monille, joille pitkät kävelylenkit eivät käy.

Kun kunto pikkuhiljaa paranee, on hyvä yhdistää tähän perusliikuntaan vaikkapa kuntosalia tai muita lihaskuntoharjoituksia. Maltti on valttia tässäkin vaiheessa, sillä kauan huilanneet lihakset kipeytyvät helposti. Lepopäivät ovat siksi tärkeitä!

– Välillä voi tulla myös flunssaa ja kipeänä ei pidä liikkua. Myös laiskuus voi joskus iskeä ihan kenelle tahansa, mutta jos muutama päivä sujuu laiskotellessa, kannattaa sitten vilkaista sitä liikuntakorttiaan ja miettiä, miten siihen saisi seuraavan pisteen kerättyä. Vaikka välillä tulisi taukoja, kannattaa aina aloittaa tauon jälkeen uudelleen!

Liikunnan säännöllisyyden varmistamiseksi on yksi hyvä keino sopia vaikkapa jonkun kaverin kanssa, että lähdetään yhdessä lenkille tai uimaan. Vaikka itseä laiskottaisi, liikkumaan tulee lähdettyä, koska niin on sovittu. Yhdessä kaverin kanssa lenkkeilykin sujuu mukavammin, kun voi jutella samalla.

Kaikkia ei ulkoliikunta kovasti innosta, vaikka säähän sopivaa vaatetusta suomalaisilta kyllä löytyy. Kurja sää ei olekaan selitys sohvalle jäämiseen, sillä myös sisäliikuntapaikkoja on runsaasti ja näitä mahdollisuuksia kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan!

– Myös eri seurat, yhdistykset ja Järvi-Pohjanmaan vapaa-aikapalvelut järjestävät monenlaisia mukavia mahdollisuuksia liikuntaan etenkin näin keväällä. Tulossa on patikoita, pyöräilytapahtumia ja muita liikuntatempauksia, jotka on suunnattu ihan kaikille kuntoon katsomatta!

Janne kannustaa kaikkia merkitsemään jokaisen liikuntasuorituksensa ylös liikuntakorttiin, koska siitä on mukava seurata omaa aktiivisuuttaan ja samalla kerää pisteitä arpajaispalkintoihin! Ja vaikka aikanaan arpajaisissa onni ei suosisikaan, niin liikunta palkitsee liikkujan aina – olipa hän minkä ikäinen tahansa. Liikuntaharrastuksen aloittamiseksi ei koskaan ole liian nuori tai vanha!

Tuula Jokiaho