Nelimarkka-museossa alakerran grafiikan saleissa on nähtävissä 27. syyskuuta saakka tanskalaissyntyisen, Yhdysvalloissa asuvan kuvataiteilijan ja maalaustaiteen professorin Mille Guldbeck teoksia.
Guldbeck työskenteli Nelimarkka-museon taiteilijaresidenssissä heinäkuun 2015 ajan ja asui Eero Nelimarkan 1930-luvun alussa rakennuttamassa huvilassa, Villa Nelimarkassa.
Sekä rakennus että talon pihapiiri tekivät taiteilijaan suuren vaikutuksen. Hänen huomionsa kiinnittivät esimerkiksi suomalaisen puutalorakennuksen kauniit, geometriset yksityiskohdat. Havainnoista syntyi 11-osainen guassimaalaussarja.
Guldbeck ihasteli pihapiirin kasvustoa: samoja koivuja ja samankaltaisia kukkia oli kenties Nelimarkkakin ihastellut. Guldbeck tutki pihapiirin puita suhteessa ympäristön väreihin – ja suunnitteli kahdeksasta puusta abstraktit ”muotokuvat”.
Taiteilija hämmästeli myös ilta-auringossa hopeisena välkehtivää pihamaata; kivistä löytyi runsaasti ”kissankultaa”, jota taiteilija keräsi ja käytti esimerkiksi syanotyyppi -tekniikkaa hyödyntävässä 12 -osaisessa teossarjassaan.
Syanotyyppi on eräänlainen valokuvauksen muoto: pimennetyssä huoneessa taiteilija käsitteli kirpputoreilta löytämänsä kankaat valoherkällä nesteellä, asetti sitten kankaan päälle kasvien osia tai talosta löytämiään esineitä – ja altisti kokonaisuuden hetkeksi auringonvalolle. Kun esineet poistettiin, kankaan pintaan oli jäänyt niiden negatiivi, eräänlainen varjokuva.
– Asuessani talossa kuvittelin taiteilija Eero Nelimarkan perheineen kuljeskelevan varjojen ja arkisten esineiden joukossa, Guldbeck toteaa.
– Me kuljemme kodeissamme vaivattoman nopeasti; mutta joskus ympäristöstämme tulee meille outo, vieras, arvoituksellinen. Aivan tututkin asiat näyttäytyvät meille äkkiä uutena.
Tuula Jokiaho