Autoilijat toivovat valvontaa – itärekat tuttu näky myös Järvi-Pohjanmaan teillä

Nykyisin Suomessa ja myös Järvi-Pohjanmaan maanteillä näkyy paljon venäläisissä rekisterissä olevia rekkoja. Osa näistä liikkuu alueella asiallisista syistä, mutta epäilynä on, etteivät kaikki.  – Ongelma on se, ettemme tiedä ovatko kaikki ajot lainmukaisia vai liikutaanko jo harmaalla alueella, sanoo Alajärven Kuorma-autoilijat ry:n varapuheenjohtaja Jarmo Seppälä.

– Valvontaa tarvittaisiin kipeästi lisää. Poliisilla ja tullilla on mahdollisuus tarkastaa toiminnan laillisuus ja siksi autoilijat toivovatkin, että pitkillä kilvillä ajavien rekkojen valvontaa lisättäisiin tuntuvasti.

Tavalliselle kuluttajalle ei tuntuisi olevan väliä sillä, tuoko tomaatit kauppaan ja lääkkeet apteekkiin autoilija, joka toimii Suomen lakien ja sääntöjen puitteissa, vai joku muu. Kun asiaa ajattelee tarkemmin, niin kyse onkin yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta, sillä kaikki tavara jota ostamme ja kulutamme tai jota teollisuus tarvitsee, kuljetetaan tänne jotenkin.

Suomalaisten autoilijoiden kuljettamat tuotteet työllistävät suomalaisia kuljettajia, verorahat jäävät Suomeen ja suomalainen yhteiskunta hyötyy. Kun saman työn tekee vaikkapa itärajan takaa tuleva kuljettaja itärajan taakse rekisteröidyllä autolla, ei rahakaan kierrä Suomessa.

– Venäjälle rekisteröidyllä rekalla voi ajaa lastin Venäjältä Suomeen ja paluukyydissä lastin takaisin Venäjälle tai johonkin muuhun maahan, vaikkapa Saksaan. Sen sijaan Suomen sisäistä liikennettä se ei voi ajaa. Jos venäläinen rekka tulee Suomeen tyhjänä, se voi lain mukaan viedä täältä kuorman vain Venäjälle, Seppälä ja Transport Seppälä Oy:ssä vientiliikennettä hoitava Jaakko Penninkangas kertovat.

Tästä huolimatta venäläisrekisterissä olevia rekkoja kulkee liikenteessä tiuhaan tahtiin ja autoilijoiden mielissä tämä nostaa kysymyksiä siitä, onko niillä kaikilla todellakin ollut tuontia alueen yrityksiin Venäjältä tai ovatko kaikki hakemassa täältä jotain Venäjälle?

Venäläisrekisterissä olevia rekkoja ei liikenteessä ole pelkästään venäläisomisteiset autot, vaan esimerkiksi valtion kokonaan omistama Transpoint ajelee osalla autoistaan venäläisin kilvin.

Venäjälle rekisteröidyillä autoilla on selkeä etu suomalaisiin yrittäjiin nähden. Työvoimakustannukset, dieselverot, vakuutukset ja verokanta ovat Venäjällä aivan muuta kuin Suomessa. Näistä syistä Venäjälle ei suomalaisissa kilvissä olevilla autoilla enää juurikaan liikennettä ole.

Sen lisäksi ettei suomalaisautoilijoilla enää ole työtä Venäjän suuntaan, niin venäläisissä kilvissä olevat autot haukkaavat ison siivun myös suomalaisten kuljetuksista muualle Eurooppaan. Monet suomalaiset alan yrittäjät ovat kilpailutilanteen vuoksi siirtäneet yrityksensäViroon, koska myös siellä kustannustaso on alhaisempi ja monilla on jo ennestään ollut paljon virolaisia kuljettajia.

Virolainen yritys voi noudattaa Viron työehtosopimuksia, kun taas suomalainen firma, jolla on virolainen kuljettaja, noudattaa suomalaisia sopimuksia. Virolainen firma saa ajaa myös Suomessa sisäliikennettä. – Virolainen firma pystyy ajamaan noin 40 prosenttia halvemmalla kuin suomalainen, Seppälä sanoo.

– Ja vaikka Virossakin hintataso on noussut, niin jo yksin heidän yritysverotuksensa on merkittävä kilpailuetu, Seppälä kertoo. – Virolaisilla firmoilla kalusto on hyvää yritykseen investoimaan kannustavan verotuksen ansiosta.

Myös asiakkaalla vastuu

Pitkin kilvin varustetut rekat ovat autoilijoiden puheenaiheena Järvi-Pohjanmaalla viikoittain ja erityistä ihmetystä herättää valvonnan vähäisyys. – Poliisilla ja tullilla on keinonsa tarkastaa, ovatko autot liikenteessä luvallisella asialla, mutta kun poliisit tulevat vastaan, yleensä pysäytetään suomalainen rekka ulkomaisissa kilvissä olevan sijasta, Seppälä toteaa.

– Viime vuonna uudistuneen tavaranhankintalain perusteella myös asiakkaalla on nykyisin velvollisuus valvoa ja tarkastaa, että kuljetus tapahtuu sääntöjen mukaan. Jos laittomasta toiminnasta jää kiinni, myös asiakas on siitä vastuussa, Penninkangas muistuttaa.

Autoilijoiden toiveena on, että valvontaa tehostettaisiin ja päävastuu valvonnasta on tien päällä poliisilla. – Poliisi voi tarkastaa, onko luvat ja vakuutukset kunnossa, onko kuljettajalla ylipäätään ajokorttia ja ammattipätevyyskorttia, Seppälä sanoo ja ihmettelee, miten meillä Suomessa ulkomaisten kuskien sakotkin annetaan kirjallisina lappuina, jotka on hyvä kotona heittää roskikseen, kun kaikkialla muualla sakot on maksettava heti, tien päällä.

Autoilijoita rangaistaan meillä ammattilaisten silmin monin eri tavoin, joten sen vastapainona valvonnan parantaminen pitkäkilpisille rekoille olisi tervetullutta.

– Asiakkaat valitsevat mielellään suomalaisen autoilijan, koska suomalaisten luotettava maine on tunnettu kaikkialla maailmassa. Jos kuitenkin hinta on ulkolaisella toimijalla merkittävästi alhaisempi, vaikka sitten laittominkin keinoin, vaaka kallistuu helposti halvemman puolelle.

Tuula Jokiaho