Evijärvellä kokoonnuttiin tammikuussa pohtimaan toimia kantatien 63 perusparannuksen eteenpäin viemiseksi. Nyt asiasta on luovutettu lausunto ministeriölle.

Kantatien 63 surkea kunto nostettiin pöydälle Evijärvellä

 Evijärvellä kokoonnuttiin yhteisen pöydän ääreen vakavin äänenpainoin, koska 20 vuoden odotus ja lukuisat esitykset kantatien 63 kunnostamiseksi Evijärvi-Kaustinen välillä eivät ole tuottaneet tulosta.

Tänä päivänä tien kunto on luvattoman huono, silti tie on kovalla käytöllä ja vaarallinen. Heikon kuntonsa vuoksi tieosuudesta on muodostunut pullonkaula pohjoisen kuljetus- ja matkustusliikenteelle.

Yhteiseen palaveriin asian tiimoilta kokoontui paitsi Evijärven kunnan päättäjiä, myös tien lähimmässä vaikutuspiirissä olevien kuntien, mm. Kaustisen, Kauhavan ja Kruunupyyn edustajia. Paikalle oli saatu myös kansanedustajat Reijo Hongisto sekä Antti Kurvinen.

Tilaisuuden avasi Evijärven kunnanjohtaja Teemu Kejonen, joka muistutti kantatien 63 olevan tärkeä tieyhteys. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Juha Alkio kävi läpi tien tilannetta todeten ongelmiksi mm. tien kapeuden ja reunojen heikkouden sekä jopa kymmenen senttiä syvät urat välillä Pukkilantienristeys – Ina.

– Onnettomuuksia tiellä sattuu vuosittain useita, viimeinen vakava onnettomuus on viime kesältä. Liikennemäärät tiellä ovat nousussa ja nyt 2000-2500 ajoneuvoa vuorokaudessa läpi vuoden.

Kantatie on tiensä päässä

evi4

Alkion mukaan erityisesti rahtiliikenne on tiellä vilkasta. Rekoille tiellä aiheutuu jatkuvia ongelmia kohtaamistilanteissa reunojen pehmeyden ja tien kapeuden vuoksi. Tien kunnossapito on ala-arvoista sen luokitukseen nähden.

– Kantatie 63 on tiensä päässä heikon kunnon vuoksi teiden 68-63 risteyksen ja Kaustisen välillä. Rekka- ja linja-autoliikenne sekä matkailu käyttäisivät reittiä, mutta valitsevat nyt pidemmän reitin tien huonon kunnon vuoksi. Lisäksi vakavia onnettomuuksia tieosuudella tapahtuu liian paljon.

Alkion mielestä tieosuuden peruskorjaus ja oikominen parantaisivat pohjoisen liikenteen kilpailukykyä ja vähentäisi liikenteen pullonkauloja valtatiellä 8. Lisäksi Alkio muistutti maidon ja lihankuljetusten kulkevan pääsääntöisesti pohjoisesta kantatien 63 kautta.

Evijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Juha Alkio kävi läpi tien ongelmia todeten mm. tien kapeuden ja reunojen heikkouden sekä jopa kymmenen senttiä syvät urat välillä Pukkilantienristeys – Ina.
Evijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Juha Alkio kävi läpi tien ongelmia todeten mm. tien kapeuden ja reunojen heikkouden sekä jopa kymmenen senttiä syvät urat välillä Pukkilantienristeys – Ina.

Evijärven kunnaninsinööri Tuomo Saari selvitti kuulijoille niitä keinoja, joilla hanketta on viime vuosina yritetty saada eteenpäin tuloksetta.

Läsnäolijoiden yhteinen näkemys oli, että tieosuus sekä kantateiden 63 ja 68 risteys ovat vaarallisia ja rahoitusmahdollisuuksissa katseet kääntyivät lähinnä hallituksen kärkihanke -paketin puoleen. Sieltä kansanedustaja Antti Kurvisen mukaan rahoitusta voisi saada peruskorjaukseen, johon sopisi lähinnä Evijärvi-Ina väli.

Kurvinen toivoi vahvoja paikallisia yrittäjiä mukaan asian puolestapuhujiksi. Evijärven kunnanhallituksen puheenjohtaja Terhi Kultalahti kuitenkin näki, että tietä tulee käsitellä kokonaisuutena, eikä osina.

Samalla kannalla oli myös kunnanhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Ilmari Sulkakoski, jonka mukaan Evijärvi-Kaustinen väli on saatava kuntoon kokonaan.

Antti Kurvinen muistutti, että kolmen miljoonan euron saaminen hankkeelle on paljon helpompaa, kuin yli 13 miljoonan. Tavoite tulee toki olla koko tien kunnostaminen, mutta Evijärvi-Ina välistä voitaisiin aloittaa.

Myös kansanedustaja Reijo Hongisto totesi, että on järkevää yrittää saada hankkeelle edes se rahoitus, mitä saatavissa on. Vaikka hanke etenisi pieninä paloina, niin silti koko väli on kunnostettava.

Hongisto muistutti tilaisuuden taustoista, että aloite siihen tuli yhteydenotoista Teerijärveltä ja Kaustiselta kuntalaisten yhteydenotosta.

Yhteisellä lausunnolla eteenpäin

Vaiheikkaassa keskustelussa eri kuntien edustajat totesivat yksituumaisuutensa hankkeen takana, sillä tieosan merkitys koko alueelle tunnustettiin.

Keskustelujen jälkeen aiheeseen tutustumista jatkettiin konkreettisesti bussimatkalla kyseiselle tieosuudelle, jonka aikana mukana olleet saivat viimeisen varmistuksen siitä, että tien kunto ei ole asiallinen.

Jatkotoimina sovittiin, että aiheesta valmistellaan kuntien ja maakuntaliittojen yhteinen lausunto, jossa korostetaan asian tärkeyttä niin paikallisesti kuin laajemmallakin tasolla. Myös yrittäjiltä pyydetään kannanottoja, eli taustatukea asiaan. Myös kansanedustajat vievät asiaa osaltaan eteenpäin Arkadianmäellä.

 Tuula Jokiaho