Terttu ja Heikki Myllykankaan Alajärven Luontaistuote täyttää 15 vuotta. Synttäreitä juhlitaan perjantaina 1.4.

Alajärven Luontaistuote 15 vuotta

Terttu ja Heikki Myllykankaan omistama Alajärven Luontaistuote täyttää 15 vuotta. Seitsemisen vuotta sitten aktiiviset yrittäjät keskittivät liiketoimintansa pelkästään Alajärvelle ja hoitavat nyt putiikkiaan yhdessä, Heikin ollessa jo kuitenkin virallisesti eläkkeellä.

Luontaistuotealan yrittäjiksi alajärveläislähtöiset Heikki ja Terttu ryhtyivät jo 17 vuotta sitten Kyröskoskella, jossa he tuolloin asuivat. Heikillä oli sisustustavaraliike, jonka rinnalle hän mieli toista artikkelia.

Valikoimissa on myös homeopaattisia tuotteita.
Valikoimissa on myös homeopaattisia tuotteita.

Yrittäjät olivat itse kiinnostuneita luontaistuotteista ja ajatus alan kaupasta oli kytenyt jo pitkään, mutta ajankohtaiseksi se tuli vasta toisen liikkeen Hämeenkyrössä lopettaessa toimintansa. Uusi kauppa saatiin laitettua Heikin liikkeen yhteyteen, mutta kuitenkin alusta saakka omaksi yrityksekseen.

Pari vuotta tämän jälkeen perustettiin Alajärven Luontaistuote. Siitä alkoi kahdeksan vuoden aika, jolloin yrittäjät työskentelivät molemmissa liikkeissä ja apuna oli lisäksi ulkopuolinen työntekijä.

Kyröskosken ja Alajärven väliä reissattiin monet kerrat, kunnes seitsemän vuotta sitten Kyröskosken liikkeet myytiin jatkajille ja Heikki ja Terttu asettuivat Alajärvelle keskittymään vain Alajärven Luontaistuotteen toimintaan.

Aluksi Alajärven Luontaistuote toimi pari vuotta Järvikadulla, josta muutettiin kymmeneksi vuodeksi Paavolantie yhteen. Uuden S -Marketin valmistuttua 2,5 vuotta sitten oli edessä muutto sinne rakennettuihin tiloihin.

Paikka on osoittautunut hyväksi, koska parkkipaikat ovat tilavat ja väkeä liikkuu joka päivä. Turistitkin eksyvät liikkeeseen ja enää kauppaan ei tarvitse tulla käymään asiakseen, vaan ostokset voi hoitaa muun kauppareissun yhteydessä.

Palvelu ja valikoimat tärkeintä

Luontaistuotekauppaa ei enää nykyisin ole joka paikkakunnalla ja tällainen erikoisliike tarvitseekin asiakaskuntaa muualtakin, kuin kotipaikkakunnalta. – Varastossa on pidettävä laajat valikoimat sellaisia tuotteita, jota ei marketeista saa, yrittäjät tietävät.

– Palvelu ja hyvät valikoimat ovat ne asiat, joilla alalla pärjää. Pakko tämän on olla myös elämäntapa, sillä helpommalla pääsisi toisen töissä, Terttu nauraa ja toteaa, että työ myös antaa paljon.

Tänä päivänä monet asiakkaat tietävät tarkkaan, mitä tuotetta etsivät. Silti myös neuvonnan rooli on suuri, mutta tohtoroimaan ei voi alkaa.

Natura Median tippoja löytyy joka lähtöön!
Natura Median tippoja löytyy joka lähtöön!

– Pyrimme pitämään liikkeessä tuotteita mahdollisimman kattavasti. Meiltä löytyy mm. Natura Median tipat ja luomukosmetiikkaa Frantsilalta. Aivan uutta on Aloedermal -hypoallergiset ihonhoitotuotteet.

Myös urheiluravinteita myydään paljon, mutta ne eivät enää ole yhtä iso juttu kuin joskus aiemmin. Nyt panostetaan ruokaan ja superfoodit ovat kasvava trendi.

Luontaistuotekaupan asiakaskunta kattaa eri-ikäisiä ihmisiä parikymppisistä kasikymppisiin. Nuoret äidit ovat merkittävä asiakasryhmä, sillä lapsen synnyttyä halutaan elää terveesti ja lääkitä luonnollisesti. Toisessa päässä ovat iäkkäät, nivelvaivoihin apua etsivät. Suolisto- ja mahavaivoihin apua hakevat aivan kaiken ikäiset.

Alajärven Luontaistuotteen syntymäpäiviä juhlitaan perjantaina 1.4. kello 10-18 kahvittelun merkeissä. Silloin paikalla on mm- Natur Median asiantuntija antamassa vinkkejään ja tarjolla on monenlaista edullista, maistiaisia, arvontaa ja kaupanpäällisiä!

Tuula Jokiaho