Punaista päin ajamista paheksutaan. Kuva Nina Mönkkönen /Liikenneturva.

Punaista päin ajamisen syynä usein tarkkaamattomuus

Yli 60 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilevista kertoi, että huomiointivirhe tai tarkkaamattomuus on ollut syynä siihen, ettei punaisiin ole pysähdytty.

– Jos ratin takana katse ja keskittyminen on jossain muualla kuin liikenteessä, on selvää, että valo-opasteetkin voivat jäädä huomaamatta tai ne huomataan liian myöhään, Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi kuvailee.

– Liikennevalojen vaihtumisen rytmi on suunniteltu jokaiselle tieosuudelle nopeusrajoitukset huomioiden. Myös ylinopeudella tai väärällä tilannenopeudella ajettaessa joudutaan helposti tilanteeseen, jossa valojen vaihtumista keltaiseksi ei ennätetä havainnoida riittävän ajoissa ja päädytään ajamaan punaisia päin, Lammi toteaa.

Tarkkaamattomuuden tai huomiointivirheen lisäksi kuljettajat perustelivat punaista päin ajamista myös tilanteen vaarattomuudella tai tilanteessa joustamisella.

– Valojen vaihtuessa keltaiseksi kynnys jarruttaa on suurempi, jos nopeutta on enemmän. Jos kuljetaan esimerkiksi 40 km/h 30 km/h sijasta, jarruttaminen ja pysähtyminen voidaan kokea hankalammaksi tai matkan tekoa hidastavaksi, jopa vaaralliseksi.

– Liikennevaloissa viime hetken kiihdytykset voivat kuitenkin johtaa pahoihin seurauksiin, jos valon kellastuessa painetaan kaasua jarrun sijaan, Lammi kertoo.

Punaista päin ajamista paheksutaan

syyt_punaisia_pain_ajamiseen_infografiikka.084036

Liikenneturva tarkkailee vuosittain autoilijoiden liikennevalojen noudattamista. Tänä vuonna muutamissa paikoissa tehtyjen pistokokeiden mukaan noin joka viides kerta valojen vaihtuessa yksi tai useampi ajaa päin punaista.

Suhteellisesta yleisyydestä huolimatta punaista päin ajaminen tuomitaan laajalti. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista 86 prosenttia ilmoittaa pitävänsä autolla punaista päin ajamista vakavana tai erittäin vakavana liikennerikkomuksena.

– Vastauksista ilmenee, että periaatteen tasolla keskeiset liikennesäännöt tunnetaan ja niitä halutaan noudattaa. Käytännön liikennetilanteessa tästä kuitenkin lipsutaan, joko vahingossa tai tiedostaen, Lammi pohtii.

Suhteessa esimerkiksi polkupyörällä punaista päin ajamiseen asennoituminen on lievempää: sitä pitää vakavana tai erittäin vakavana kaksi kolmesta vastaajasta.