Kosti Katajamäki hyppäsi jälleen ralliauton puikkoihin

Takavuosien menestynyt alajärveläinen ralliautoilija Kosti Katajamäki on jälleen hypännyt ralliauton puikkoihin, tällä kertaa alla on F -ryhmän auto.

Katajamäki voitti vuonna 2001 pienen N-ryhmän ja vuonna 2005 ison A-ryhmän Suomen mestaruuden. Kausina 2004 ja 2005 hän kiersi koko juniorien MM-sarjan Suzuki Ignisillä, loppusijoituksinaan neljäs ja viides.

Kaudella 2006 Katajamäki ajoi viidessä MM-rallissa Fordin tehdastallin kakkostiimissä. Paras sijoitus MM-rallissa oli 2006 Turkissa saatu viides sija. Kisa jäi myös Katajamäen viimeiseksi MM-ralliksi.

Tämän jälkeen hän jatkoi vielä SM-sarjassa kauteen 2010. Katajamäki lopetti aktiiviuransa vuonna 2010.

– Tuohon aikaan panostus ralliin oli valtavaa. Selvä pyrkimys oli tehdaskuljettajaksi ja pitkälle tavoitteen kanssa mentiinkin, Katajamäki sanoo nyt. – Tyytyväinen pitää olla siitä, miten tuo kaikki on kantanut eteenpäin. Kuitenkin aikanaan kun selvisi, että se viimeinen askel jää ottamatta, ura ei kovin suurelle menestykselle tuntunut.

Vuonna 2010 Katajamäki ajoi uransa viimeisellä kaudella SM-hopealle nelivetoluokassa. – Siinä viimeistä siirtymää ajaessa tuli tunne, että tämä oli nyt tässä. Olisi aika tehdä oikeita töitä, Katajamäki muistelee päätöstään lopettaa ralliuransa.

Nyt aikaa on kulunut ja viime vuonna F-ryhmää hallitseva Vesa Hirvonen pyysi Katajamäkeä kyytiinsä. – Siitä se sitten lähti, kahden kuukauden päästä tuosta minulla oli oma auto tallissa.

Kyseessä on F -ryhmän auto, takavetoinen BMW M3, joka on tehty täysiveriseksi kilpa-autoksi, eli alkuperäistä on vain ulkokuori.

Katajamäen 6- ja 8 -vuotiaille pojille isän päätös hankkia ralliauto oli mieluinen, mutta muutoin asiasta oli kyllä vähän kotona keskusteltava. Ei kuitenkaan paljon, sillä nyt Katajamäki suuntaa rallipoluille ihan eri asenteella kuin ennen. Päivätyö ja perhe pysyvät ykkösenä, ralli harrastuksena.

Tälle kaudelle Katajamäki on jo kerran lähtenyt starttiin kilpailussa, Ähtärissä järven jäällä järjestetyssä rallisprint -kisassa, jossa ajettiin kaksi kertaa kolmen kilometrin erikoiskoe. Kotiin tuomisina kisasta oli voitto!

Talven aikana tärkeintä onkin nyt ajella ruostetta omasta kropasta pois kohti vuoden päätavoitetta, Jyväskylän MM -rallin yhteydessä järjestettävää Vetomies -kisaa. Sitä ennen edessä on mm. helmikuussa F -rallisarjan osakilpailussa Vip -auton ratin pyörittelyä.

– Nyt kun tallissa on oma auto, voin tehdä myös asiakastilaisuuksia yrityksille ja vaikkapa polttariporukoille. Kiinnostusta asiaan onkin ollut ihan mukavasti ja ralliauton kyytiä haluavat voivat ottaa yhteyttä jatkossakin, Katajamäki vinkkaa.

Tuula Jokiaho