Jalkascanneri kertoo täsmälleen, mikä kohta jalassa kaipaa tukea ja minkä kokoinen kengän tulee olla. Usein vääränlaista lestiä yritetään korjata liian isolla kengän koolla.

Tiklillä katsottiin jalkoihin

Kahdeksan tuntia kävelyä, seisomista ja muuta liikettä betonilla on rasti, joka tuntuu jaloissa, polvissa, lonkissa ja selässä. Erityisesti se tuntuu silloin, jos jalassa on väärän kokoiset tai huonolla lestillä omaan jalkaan varustetut kengät.

Millainen se hyvä ja oikeankokoinen kenkä siihen omaan jalkaan sitten on? Tätä tutkittiin Tiklillä järjestetyssä hyvinvointipäivässä, jossa Hyvinvointipalvelut Sirkka Rajala tuotti paikalle Jalaksen jalkascannerin ja sen käyttöä ohjaamaan Tuula Isokankaan.

Samalla Sirkka antoi ohjausta oikeanlaisiin välipaloihin, jotta työpäivän jaksaisi mahdollisimman hyvin niin, että vielä töidenkin jälkeen jaksaisi harrastaa.

– Hyvinvointipäiviä on nyt tarjottu Alucenterin 12 yritykselle ja niitä voidaan järjestää joko yrityksessä tai omassa toimipisteessäni. Jalkoihin kiinnitämme hyvinvointipäivässä huomion, koska teollisuudessa työntekijät ovat paljon jalkojensa päällä, kävelevät päivän aikana betonilla ja jalat kuormittuvat heillä paljon, Sirkka sanoo.

Tiklillä järjestetyssä hyvinvointipäivässä työntekijät asettuivat yksi toisensa jälkeen scannerille, josta kuva jalkapohjien rakenteesta välittyi tietokoneen ruudulle. Scanneri antoi täsmällisen tiedon oikeasta kengän koosta ja tarvittavasta lestistä sekä siitä, onko tarvetta yksilöllisille, jalan mukaan suunnitelluille pohjallisille.

– Pohjalliset ovat niitä tarvitseville erityisen tärkeät juuri työjalkineessa, mutta yhtälailla ne ovat hyvät myös muissa kengissä, Rajala muistuttaa.

Vääränlaiset kengät aiheuttavat monia vaivoja. Ensinnäkin jalat väsyvät nopeasti ja ajan myötä alkaa tulla ongelmia polviin, lonkkiin ja selkään. Epätasainen kuormitus ja kova alusta ovat huono yhdistelmä.
– Oikeanlaiset kengät ovat hyvinvointia lisäävä ja sairaslomia vähentävä tekijä.

Jalkojensa päällä betonilla työtä tekevillä on usein myös suonenvetoja ja nivelkipuja. Näihin Rajala esitteli avuksi magnesiumvoidetta ja ulkoisesti käytettävää nivelvoidetta.

– Toisena osa-alueena hyvinvointipäivässä on ravitsemus. Usein tehtaissa työskentelevät tulevat töihin eväiden kanssa ja tällöin eväiden pitäisi olla riittävän monipuoliset. Esimerkiksi välipalassa tulisi olla riittävästi proteiinia. Välipala on hyvä kohta ottaa pientä proteiinilisää, jolla jaksaa työpäivän loppuun ja vielä vapaa-aikaankin.

Rajala esitteli vaihtoehtoina helppoihin välipaloihin proteiinijuomaa sekä rahka-mehukeittoyhdistelmää, jotka tuovat sopivasta buustia päivän.

Tuula Jokiaho