Joka kolmas boikotoi yritystä liikennekäyttäytymisen takia

Mainos[adrotate banner="3"]

Liikennekäyttäytyminen vaikuttaa ihmisten mielikuvaan yrityksestä ja yrityksen maineeseen.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossin opinnäytetyössä kerrotaan, että noin joka kolmas on boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä sen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisen johdosta.

”Rakennustarvikkeita myyvän liikkeen auto kaahasi keskustassa, meninkin kilpailevaan liikkeeseen.”
(vastaaja mies, 40 vuotta)

MAINOS

Yrityksen ajoneuvoilla ajavien kuljettajien havaittu huono käyttäytyminen, kuten rattijuopumus, kiilaaminen, väärin pysäköinti, ylinopeus tai päin punaista ajaminen vaikuttaa ihmisiin ja voi johtaa yrityksen boikotointiin.

– Kuljettajien liikennekäyttäytymiseen on hyvä kiinnittää huomiota osana sekä maineenhallintaa että työturvallisuutta. Yrityksillä on useita keinoja vaikuttaa kuljettajien toimintaan liikenteessä. Myös ammattikuljettajien jatkokoulutuksessa kannattaa kuljettajille korostaa liikennekäyttäytymisen merkitystä yrityksen maineeseen, kannustaa YAMK-opinnäytteen tehnyt Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi Jyväskylästä.

Esimerkiksi kännykän käyttö ajon aikana on riskitekijä myös ammattikuljettajalle. Se myös huomataan helposti.

Huono liikennekäyttäytyminen huomataan

”Lähettifirman kuski ajoi kuin kaistapää, emme käyttäneet enää ko. firmaa.” (vastaaja, nainen 46 vuotta)

Yritysten ajoneuvoilla ajavien kuljettajien negatiivinen toiminta liikenteessä vaikuttaa enemmän kuin myönteinen käytös, kuten huomaavaisuus, tilan antaminen suojatiellä tai nopeusrajoitusten noudattaminen taajamassa.

Suhtautumisessa eri rikkeisiin on myös eroja: esimerkiksi ylinopeus koetaan vähemmän merkitykselliseksi kuin väärin pysäköiminen, röyhkeä ohittaminen tai punaisia päin ajaminen.

Eniten liikennekäyttäytyminen vaikuttaa naisiin ja yli 50-vuotiaisiin. Tyypillisin boikotoija tai boikotoimista harkinnut on mies ja yleisintä boikotointi on 34-49-vuotiaiden keskuudessa.

Ostopäätöstä tehdessä kuluttaja huomioi yrityksen maineen mahdollisesti yhtenä kriteerinä valintapäätöstä tehdessään. Yrityksen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymistä parantamalla on kuitenkin vaikea suoraan lisätä myyntiä.

Vaikka asiakas kokisi kuljettajan toiminnan erittäin positiiviseksi, se saa asiakkaan harvoin ostamaa tuotetta. Negatiiviseksi koettu liikennekäyttäytyminen saattaa kuitenkin aiheuttaa boikotointia.

Edellinen artikkeliPattijoki piinasi Vetoa
Seuraava artikkeliLavettarille avauspiste Oulusta