Jos työpäivän jälkeen ei jaksa kuin maata sohvalla, avun voi saada liikunnasta ja terveellisestä ateriarytmistä. Aloittelijan kannattaa valita kevyitä ja helppoja liikuntalajeja, neuvoo Karoliina Joohs, Fitnesspalvelu Karoliinan yrittäjä.

Kun pääsee liikkumisen makuun, elämä muuttuu

Liikunnan aloittamista ei kannata lykätä seuraavaan maanantaihin, sanoo Karoliina Joohs Fitnesspalvelu Karoliinasta Vimpelistä.

– Kun pääsee liikkumisen makuun, se vie usein myös terveellisempään syömiseen. Ja kun on liikkunut ja syönyt hyvin, sen huomaa kyllä olostaan, kannustaa Karoliina.

Peruskävely sopii kaikille, mutta kannattaa lähteä luontoon, ellei asvaltin tallaaminen tunnu mukavalta.

– Jos on pieniä lapsia, voi mennä porukalla metsään, hakea liikkumista osaksi arkea. Ei kannata ajatella, että nyt lähden treenaamaan. Liikunnan pitää olla mielekästä.

Voi myös muistella, mistä liikuntalajista on joskus muinoin tykännyt ja aloittaa sen uudestaan. Ja monelle on motivoivampaa liikkua kaverin kanssa kuin yksin.

Lisätehoa kaipaavalle kävelijälle sopiva paikka on esimerkiksi pururadan rinne. Reippaasti mäki ylös, rennosti alas ja jokunen toisto, opastaa Karoliina.

– Jos juoksu sopii, voi juosta aluksi kaksi lyhtypylvään väliä ja lisätä välejä sen mukaan, miltä tuntuu Mutta jos tuntuu pahalta, on tauon paikka. Maltillinen suhtautuminen on tärkeää.

Liikkuvuusharjoittelu sopii kaikille

Aloittelijan jumpan pitää olla helppoa, isojen lihasryhmien treenausta. Vinkkejä löytyy internetistä pilvin pimein, myös lyhyitä 10 – 20 minuutin settejä.

– Ei varmasti ole kiinni siitä, etteikö ehtisi 15:tä minuuttia jumppaamaan, kyllä se aika jostain löytyy, Karoliina uskoo.

Aktiivisuusmittarilla voi motivoida itseään toimintaan. Karoliinan jumppatunneilla moni näppää sellaisen päälle.

– Välillä mittari kannattaa unohtaa pöydälle. Jos tarkkailee lukemia jatkuvasti, jumppa menee ehkä liialliseen suorittamiseen.

Kuukausittain on mahdollisuus aloittaa Fitnesspalvelu Karoliinan kevytjumpparyhmässä, jossa treenataan perus-, kuminauha- ja keppijumppaa sekä mitä ryhmä milloinkin toivoo.

– Sama porukka sitoutuu kuukaudeksi kerrallaan. Moni kuulemma oikein odottaa jumppapäivää.
Karoliina pyörittää erilaisten jumppien lisäksi mm. zumbaa, Pilatesta ja kuntonyrkkeilyä. Spinningpyöriä salilla on 13 kappaletta.

Tämän päivän juttuja on liikkuvuusharjoittelu, jossa avataan rintarangan, lantionseudun ja selkärangan lihaksia ja parannetaan nivelten liikkuvuutta.

– Esimerkiksi entisille jääkiekkoilijoille olen ohjannut liikkuvuusharjoittelua ja kuntopiiriä. Miehet usein kysyvät, että mitä jumppaa meille voisit järjestää. Olen vastannut, että voin järjestää teille mitä vain, kunhan astutte ovesta sisään.

Pitkät ruokavälit on pahasta

Karoliina on koulutukseltaan liikunnanohjaaja, Personal Trainer ja ravintoneuvoja. Viime vuoden elokuussa hän alkoi vetää elämäntaparyhmää, jonka kestoksi sovittiin aluksi kaksi kuukautta.

– Mentiin kuitenkin toukokuun loppuun asti ja syyskuussa aloitettiin taas. Vaihdan vähän ohjelmaa joka kuukausi.

Karoliina tietää, että perusterveellinen ruoka ja oikea ruokarytmi pitävät virkeinä.

– Jos töiden jälkeen ei jaksa lähteä liikkumaan, ruokailu ei ehkä ole kunnossa. Ja jos on seitsemän tuntia syömättä päivän aikana eikä tule nälän tunnetta, jotain on pielessä. Välipalat ja sopivan kokoiset annokset ovat tärkeitä. Ruuassa pitää olla hiilihydraatteja, hyviä rasvoja, proteiineja ja eri värisiä kasviksia.

Ajankohtaista tietoa Karoliinan ryhmistä ja tapahtumista löytyy Facebookista yrityksen sivuilta.

Anne Savela