Evijärven lukion rehtori Riitta Mustajärvi (vas.), Härmän lukion rehtori Jari Salminen, Vimpelin ja Alajärven lukioiden rehtori Marko Timo, Kauhavan lukion rehtori Toni Uusimäki ja Lappajärven lukion rehtori Tarja Puro skoolasivat alkumetreillä olevan hankkeen kunniaksi. Ja kuten hankkeen teemaan sopii, laseissa oli vesijohtovettä.

Lukiot tutkivat vettä pohjalta pintaan

Alajärven, Evijärven, Härmän, Kauhavan, Lappajärven ja Vimpelin lukioissa toteutetaan tämän ja ensi lukuvuoden aikana yhteishanke, jonka nimi on Pohjalta pintaan – vesi tutkimuskohteena.

Hankkeessa toteutetaan uuden opetussuunnitelman korostamaa ilmiöpohjaista oppimista ja rajat ylittävää työskentelyä.

Uuden opetussuunnitelman Kestävä elämäntapa ja globaali vastuu -aihekokonaisuuden tavoitteena on kannustaa opiskelijoita kestävään elämäntapaan ja toimimaan kestävän kehityksen puolesta sekä turvaamaan nykyisten ja tulevien sukupolvien hyvän elämän mahdollisuudet paikallisesti ja maapallonlaajuisesti.

Vettä käsitellään niin taideaineiden, yhteiskuntaopin, biologian kuin terveystiedonkin näkökulmasta.

– Yksi idea tässä hankkeessa on, ettemme ole luokkahuoneissa. Maastossa tehdään tutkimuksia ja samalla opitaan muuallakin kuin luokassa oppimista, kiteytti Lappajärven lukion rehtori Tarja Puro.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 120000 euroa, josta Opetushallituksen tuki kattaa 80 prosenttia eli 96000 euroa. Kuntien omarahoitusosuus on 20 prosenttia eli 24000 euroa.

Hanke toteutetaan kuuden lukion opettajakuntien yhteistyönä, jota koordinoi Alajärven lukio.

Ensimmäinen hankevuosi huipentuu toukokuussa viikolla 20 pidettävään teemaviikkoon, joka koskettaa noin kolmeasataa lukion alkajaa ja jatkajaa. Hankkeessa on mukana vajaat sata eri lukioiden opettajaa.

Yhdessä ideointia

Lappajärven lukiolle aloituspalaveriin kokoontuneet kuuden lukion rehtorit ja opettajat pohtivat ja löivät lukkoon toukokuisen teemaviikon ohjelman.

Aineryhmissä opettajat suunnittelivat puolestaan sitä, miten vesiteema näkyy opetuksessa koko lukuvuoden ajan. Alajärven lukiossa lehtorina työskentelevä Jouko Lehtelä kertoi esimerkkejä hankkeen teemanmukaisista toteuttamistavoista.

Hän oli visioinut muiden muassa veteen ja terveyteen liittyviä kyselytutkimuksia, jotka toteutettaisiin terveystiedon syventävällä kurssilla. Lehtelä opettaa myös biologiaa ja maantietoa, joiden pohjalta hän on myös ideoinut erilaisia tutkimus- tai vierailukohteita.

– Kaikki liittyvät opetussuunnitelmaan, Lehtelä painottaa.

Pohjalta pintaan -hanketta on lähdetty viemään eteenpäin opetussuunnitelmaprosessin kautta. Hankkeessa mukana olevien lukioiden rehtorit olivat pohtineet aiemmissa tapaamisissaan oppilaitosten välistä yhteistyötä.

– Olemme miettineet kustannustehokasta yhteistyötä, jossa ei tarvitse kuljettaa satoja oppilaita paikasta toiseen. Lukiot seuraavat ammattikorkeakouluja ja yliopistoja siinä, että tutkimusta tehdään, totesi Härmän lukion rehtori Toni Uusimäki.

Viime keväänä pohdittiin yhteistä hanketta, johon voisi saada Opetushallituksen tukea. Syntyi veteen liittyvä hankehakemus. Juhannuksen jälkeen tuli tieto, että rahoitusta saadaan. Hankerahoitus on jaettu eri tarkoituksiin, kuten esimerkiksi asiantuntijapalveluita varten.

Lukioiden yhteistyökumppaneita hankkeessa ovat kunnat, yritykset ja yhdistykset. Hankkeelle perustetaan omat kotisivut. Tarkoituksena on, että kaikki hankkeeseen liittyvät tuotokset sijoitetaan yhdelle sivustolle. Hankkeen loppuraportti on jätettävä viimeistään kesäkuussa vuonna 2019.

Virpi Poikelin