Master Plan tuo suunnitelmallisuutta Järviseudun matkailun kehittämiseen

Mainos[adrotate banner="3"]

Matkailun merkitys Järviseudun elinkeinotoiminnassa on lisääntynyt viime vuosien aikana, onhan alueella esimerkiksi merkittäviä luontokohteita Kraatterijärven ihmeineen, sekä kulttuuria mm Aallon ja Nelimarkan muodoissa.

Kraatterijärven Toimijat ry:n sihteeri Elina Järvinen.

Elinkeinon kehittämisen kannalta matkailualan toiminnan tulee olla suunnitelmallista. Siksi Leader Aisapari käynnisti syksyllä alueelle laadittavan Master Planin tekemisen.

MAINOS

Nyt tämä Järviseudun neljän kunnan – Evijärven, Lappajärven, Vimpelin ja Alajärven – yhteinen matkailun master plan on valmistunut ja ohjaa jatkossa seudun matkailun kehittämistä.

Työn toteutti FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy ja se tehtiin Järviseudun matkailun toimijoiden kanssa. MasterPlania laatimassa ollut Hanna Baas FCG:ltä kertoo, että yhteiseksi tahtotilaksi määriteltiin se, että Kraatterijärven seutu on kiinnostava kohde, joka tunnetaan erityisesti järven tarinasta.

– Strategiset kehittämisteemat laadittiin Kraatterijärven seudun timantin muotoon. Timantin pohjana ovat luonto- ja vesistöteemat, joiden päälle muu tarjonta rakentuu, Baas selvitti. – Timantin kärkenä on geo- ja astroteema, joka mahdollistaa erottumisen, ja jonka avulla konkretisoidaan järven syntyhistoriaa ja tarinaa.

Geo- ja astroteemaan liittyy Baasin mukaan nykyisen meteoriittinäyttelyn edelleen kehittäminen ja laajentaminen vierailukeskustyyppiseksi sekä georeittien toteuttaminen. Pitkän aikavälin tähtäimessä on geopark-toiminta.

Jatkossa yhteistä brändiä täsmennetään ja markkinoinnissa panostetaan digitaalisuuteen kehittämällä verkkonäkyvyyttä kraatterijärvi.fi. Yhteinen sivusto kertoo seudun tarinaa, esittelee teemakohtaisen tarjonnan sekä mm. reitit ja tapahtumat.

– Ehdotan, että seudun matkailutoimijat jatkossa kokoontuvat säännöllisesti yhteiseen tilaisuuteen. Tilaisuuteen käydään läpi ajankohtaiset asiat ja toimet. Kerran vuodessa valitaan ja palkitaan seudun matkailuteko.

Master plan -työn aikana linjattiin tavoitteiksi mm. yöpymisten vuosikasvu tasolla 4-5 prosenttia, uuden yritystoiminnan käynnistyminen, aluetaloudellisten vaikutusten kasvu sekä yhteistyöaktiivisuuden lisääntyminen.

Löydä Kraatterijärven Ihmeet

Vuonna 2014 perustetun Kraatterijärven Toimijat ry:n sihteeri Elina Järvinen totesi Master Planin merkityksen alueen matkailun kehittämisessä suureksi.

– Kraatterijärven toimijat ry:n tarkoituksena on edistää Alajärven kaupungin, Lappajärven ja Vimpelin kuntien sekä niiden ympäristökuntien, sekä niissä toimivien yritysten ja yhteisöjen yleisiä ja yhteisiä toimintaedellytyksiä erityisesti matkailun alalla, Järvinen kertoi.

Löydä Kraatterijärven Ihmeet – sen pinnan alle ja rannoille kätkeytyy tuhat tarinaa ja aarretta. – Master Plan antaa meille kartan aarteiden äärelle. Se kuinka me aarteet löydämme, on kiinni meistä itsestämme, Järvinen muistutti. – Etsintä on pitkäjänteistä ja vaatii kaikkien osapuolten roolien tunnistamista sekä vastuunottokykyä ja -halua.

– Iloksemme olemme valmiiseen Master Planiin tutustuttuamme saaneet huomata, että myös FCG on todennut kraatterijärven ainutlaatuisuuden ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet yhteiselle teemalle, jossa eri kunnat ja kohteet hyötyvät toistensa vetovoimasta.

Nyt esitetty Master Plan kuvaa Järvisen mielestä hyvin seutukunnan vahvuuksia ja nostaa tältä pohjalta strategiset kehittämisen teemat. Se antaa meille myös askelmerkit kuinka etenemme. Se nostaa esille painopisteet markkinointiin ja myyntiin, se maalaa eteemme kuvan siitä, kuinka asioita olisi mahdollista jatkossa tehdä.

Tuula Jokiaho

Edellinen artikkeliJuuri sinua haastetaan nyt karkkilakkoon yhteisvastuun hyväksi!
Seuraava artikkeliNordautomationille yli neljän miljoonan tilaus Norjasta