Yli sadassa Voimaa vanhuuteen -kunnassa järjestetään tehoharjoittelua kuntosalilla yli 75-vuotiaille kuntalaisille. Kuva: Ikäinstituutti/ Ossi Gustafsson.

Erityisesti vanhana kannattaa harjoitella lihasvoimaa

50-ikävuoden jälkeen lihasvoima heikkenee 1,5–2 prosenttia vuodessa. Lihasvoimaa pystytään kuitenkin säilyttämään tai jopa parantamaan säännöllisellä voimaharjoittelulla.

Jo puolen vuoden kuntosaliharjoittelu kaksi kertaa viikossa parantaa iäkkään suorituskykyä yhtä paljon kuin ikääntymisen myötä menetetään kymmenessä vuodessa.

Vahvat jalat ja hyvä tasapaino vähentävät iäkkäiden ihmisten kaatumisia ja lykkäävät hoivapalveluiden tarvetta. Hyvä lihasvoima auttaa asumaan itsenäisesti kotona.

Yli sadassa Voimaa vanhuuteen -kunnassa järjestetään tehoharjoittelua kuntosalilla yli 75-vuotiaille kuntalaisille. Liikuntaryhmät on tarkoitettu kotona asuville iäkkäille, joilla on alkavia toimintakyvyn kremppoja. Heitä on jo neljännesmiljoona ja määrä kasvaa vauhdilla.

– Ikä ei ole este nousujohteiselle liikuntaharjoittelulle. Lihasvoimaa kannattaa treenata myös varastoon, sillä reilun viikon vuodelepo esimerkiksi sairauden tai kaatumisen vuoksi heikentää jalkojen voimatasoa jopa 10–20 prosenttia viikossa, toteaa ohjelmajohtaja Elina Karvinen Ikäinstituutista.