Ari Ahvenlampi, Markku Harju ja Kirsi Kujala odottavat seuraavan info- ja ideointi-illan olevan menestys. Menestys toivottavasti myös niin, että uusista ideoista jotkin etenisivät myös käytäntöön.

Yrittäjien info- ja ideointi-illassa ravistellaan vanhoja ajatusmalleja!

Kaupan Kehittämisryhmä Alajärvellä tuo seuraavaan yrittäjien info- ja ideointi-iltaan sen luokan puhujavieraan, että paikalle odotetaan tavallistakin runsaampaa osanottoa.

Yrittäjien vanhoja ajatusmalleja tulee ravistelemaan, ja varmasti vähän korkealentoisiakin ideoita yrittäjille heittämään, Republic of Communications Oy:n markkinoinnin parissa toimiva Jussi Harju. Harjulla on sidoksia paikkakunnalle, sillä hänen isänsä Mauno Harju on Alajärveltä lähtöisin.

Tilaisuus järjestetään torstaina 3.5. ja se alkaa iltapalatarjoilulla kello 18.30. Varsinainen Info- ja Ideointi-ilta aloitetaan kello 19.

Tilaisuuden avaa Kaupan Kehittämisryhmän puheenjohtaja Lauri Joensuu, jonka jälkeen Jussi Harju selvittää yleisölle esimerkiksi sen, mitä yhteistä on Huawein nousulla markkinajohtajaksi Suomessa, Jokereiden yleisömenestyksellä tai suomalaisen startupin miljoonasopimuksilla. Yhteinen nimittäjä on tahto nousta omassa sarjassaan seuraavalle tasolle.

Näiden esimerkkien johdatuksella siirrytään keskustelemaan erikoiskaupan seuraavasta tasosta ja tulevaisuudesta Alajärvellä.

Alajärven Yrittäjien puheenjohtaja Kirsi Kujala, hallituksen jäsen Markku Harju ja Ari Ahvenlampi Kaupan Kehittämisryhmästä toivovatkin, että alustuksesta saadaan niin paljon ajatusmaailman ravistelua ja isoja ideoita, että jotain siitä varisisi myös kiinni otettavaksi.

Taustalla huoli palvelujen karkaamisesta

Syy sille, miksi illassa puhutaan juuri erikoiskaupan seuraavasta tasosta ja tulevaisuudesta on se, että taustalla on huoli palvelujen karkaamisesta yhä kauemmaksi. Alajärvin on tunnettu kaupan keskuksena, josta löytyy niin isoja kauppaliikkeitä kuin erikoisliikkeitäkin.

– Miten tätä mielikuvaa ylläpidetään ja miten erikoiskaupat pärjäävät? Jos ei ole erikoiskauppoja, alkavat isotkin kaupat kärsiä, pohdiskelee Markku Harju. – Tästä syystä pienimmätkin kaupat ovat kokonaisuuden kannalta tärkeitä.

Kirsi Kujala toivoo asiakkaiden muistavan ostopäätöstä tehdessään, että sillä mistä ostoksensa tekee, on merkitystä. Mutta Kujala haluaa muistuttaa myös yrittäjiä siitä, että on yrittäjän vastuulla huolehtia omasta liikkeestään niin, jotta sinne halutaan tulla uudelleenkin.

– Meidän yrittäjienkin pitää miettiä, mitä voisimme tehdä paremmin, Kujala muistuttaa.

Vaikka huolta erikoisliikkeiden tulevaisuudesta kannetaan laajalla rintamalla, muistuttavat yrittäjät että edelleen Alajärvellä on poikkeuksellisen hyvät palvelut. Paikkakunnalla on hyvä yrittää, mistä todistavat valtakunnallisestikin merkittävät kärkiyritykset. Sijainti on hyvä ja vuokrataso edullinen.

Markku Harju heittää ideaa jopa erillisten erikoiskaupan rekry -messujen järjestämisestä? Lennokkaalla idealla saataisiin laajaa julkisuutta ja sitä kautta mahdollisesti uusia erikoisliikkeitä. Erityisesti paikkakunnalle kaivataan naisille ja nuorille suunnattuja vaateliikkeitä ja valtakunnallisia ketjuliikkeitä.

Näistä ja monista muista, osallistujilta kumpuavista ajatuksista keskustellaan info- ja ideointi-illassa. Tarjoilujen vuoksi tilaisuuteen pyydetään ennakkoilmoittautumiset 26.4. mennessä sähköpostilla osoitteeseen ari.ahvenlampi@japo.fi.

Tuula Jokiaho