Tomi Kokon ravintoremonttikiertue keräsi Alajärvellä viitisenkymmentä ravitsemuksesta kiinnostunutta kuulijaa.

Jokaisesta voi tulla oman elämänsä ravintoexpertti

Suomen johtavaksi elämäntapamuutosekspertiksi itseään kutsuva Tomi Kokko tekee puolen vuoden aikana Koko Suomen ravintoremontti -kiertueen.

Alajärvelläkin käyneellä kiertueella Kokko tarjoaa kaikille mahdollisuuden oppia lisää puhtaasta ravinnosta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Hyvinvoinnin rakentamiseksi ei riitä pelkästään huomion kiinnittäminen ravintoon, vaan merkitystä on myös unella, stressillä ja ihmissuhteilla.

Tällä hetkellä haaste ei ole informaation puute, vaan tulva. On tärkeää pystyä ottamaan siitä asioita, joita voi elämässään toteuttaa.

Tärkeintä on visio: mikä on ihmiselle tärkeää ja mitä muutoksia haluaa saada aikaan. On mietittävä mikä saa ihmisen voimaan hyvin – paino, peilikuva ja rasvaprosentti ovat sivutuotteita, jotka tulevat hyvinvoinnin myötä.

Ruokavalion pitää tukea nykyistä elämäntyyliä tai tulee kuilu, jolloin paino nousee, on jatkuva väsymys ja stressi. Siksi on lähdettävä purkamaan miten tilanteen saa hallintaan.

Kokko näkee, että ravitsemuskeskusteluissa on kadotettu punainen lanka ja paljon aikaa käytetään toisten näkemysten kumoamiseen.

Sen sijaan, että etsii subjektiivista totuutta, pitää miettiä miten poimia seasta hyviä itselle toimivia näkemyksiä. Hän toivoo, että jokaisesta tulisi itse oma ravintoexpertti. – Haluaisin, että ihmiset ottavat kontrollin ja vastuun omasta hyvinvoinnistaan.

Kokko antoi lukuisia työkaluja hyvinvoinnin parantamiseksi. Se lähtee jo aamusta nauttimalla vettä nestehukan poistamiseksi. Toiseksi hän kehottaa vaihtamaan hiilihydraattipainoisen aamupalan rasva- ja proteiinipitoiseksi. Hän ei kehota lopettamaan hiilihydraattien syöntiä, mutta suosittelee siirtämään ne iltaan. Näin välttää päivän aikana tulevan väsymyksen.

Oikotietä onneen ei ole vaan on tultava rutiineja, jotka pystyy pitää arjessaan mukana. Kokko näyttää omaa vihersmoothieohjettaan, jonka avulla saa helposti päivään kilon kasviksia. Hän kehottaa kuitenkin jokaista tekemään siitäkin omannäköisen, jotta sen pystyy myöskin nauttimaan.

Kokko käyttää paljon rasvoja ruokavaliossaan ja ohjaakin jokaista lisäämään luonnollisia rasvavaihtoehtoja, kuten avocadoa, kookosöljyä, voita tai oliiviöljyä. Hän vakuuttaa kysyjille, etteivät suonet mene tukkoon. Kun keho oppii käyttämään rasvoja energiana, niiden avulla jaksaa myös urheilla.

Suolistoa tukevat ruuat ja oikeanlaiset lisäravinteet ovat tärkeitä. Luuliemestä puolestaan saa runsaasti kivennäisiä. Ruokavalioon on hyvä lisätä myös superfoodeja, joilla tarkoitetaan puhtaita, erityisen ravintorikkaita, terveydelle hyväksi olevia ruoka-aineita.

Purkista saatavien superfoodien lisäksi hän kuitenkin hehkuttaa suomalaisia vaihtoehtoja. – Kotimaiset marjat ovat ehkä parhain superfood ikinä! Superfoodeille metsät ovat paras lähde.

Kokko on jättänyt maitotuotteet pois ruokavaliostaan, muttei ole ehdoton niiden suhteen. Hän ei käske jättämään maitotuotteita pois, mutta kehottaa kuitenkin kokeilemaan olisiko maidottomalla ruokavaliolla vaikutusta.

Muutenkin on hyvä miettiä ruoka-aineiden laatua; voiko paahtoleivän vaihtaa rukiiseen tai kevytmargariinin voihin. Hän puhuu myös 24 tunnin paaston puolesta. Kaikki muutokset eivät toimi, mutta kokeilemalla voi löytää oman jutun.

Jaana Koivukoski