Keskustaksin toimitusjohtaja Niko Mäki-Kahma ja alajärveläinen taksiyrittäjä Timo Lehtiö kertovat tavoitteena olevan laadukkaiden taksipalvelujen turvaaminen koko maakunnassa.

Valtaosa alueemme takseista Keskustaksin väreihin

Valtaosa alueemme ja koko maakunnan takseista on saamassa kylkiinsä Keskustaksin tarrat. Pikkuhiljaa myös autojen värit muuttuvat yhteneväisesti mustavalkoisiksi.

Syy tähän on se, että vuodenvaihteessa toteutetun osakeannin myötä 200 maakunnan taksiyrittäjää lähti osakkaaksi seinäjokiseen, 70 -luvulta saakka toimineeseen taksien yhteisyritykseen, jonka tavoitteena on alan mullistuksissa taata palvelut kautta maakunnan ja tarjota työtä alueen taksiyrittäjille.

Keskustaksin toimitusjohtaja Niko Mäki-Kahma kertoo, että pari vuotta sitten yrityksessä alettiin pohtia toiminnan laajentamista Seinäjoelta, Ilmajoelta ja Lapualta koko maakunnan alueelle.

Toiminnan laajentaminen nähtiin välttämättömäksi, jotta saatavuutta ja palveluja voitaisiin kehittää yhteisten tilausjärjestelmien kautta.

Alajärveläinen taksiyrittäjä Timo Lehtiö oli pohdiskellut samaa tahollaan ja kun asiaa alettiin tosissaan puuhata, oli hänelle ratkaisu lähteä toimintaan mukaan selvä.

Arviolta vain joka neljäs alan yrittäjä maakunnassa ei aiheesta innostunut. Jokaisen kanssa asiasta on kuitenkin käyty neuvonpitoa ja mahdollisuutta tulla yhteiseen yritykseen on kaikille tarjottu, useampaankin kertaan.

Ennen viime vuodenvaihteen osakeantia yrityksessä oli 33 osakasta ja 86 autoa. Osakeannin jälkeen osakkaita tuli 200 lisää ja autoja on nyt 260. Kautta maakunnan valtaosa takseista on nyt osakkaana Keskustaksi Oy:ssä. Ainoa poikkeuksen tähän tekee Vimpeli, jonka kahdeksasta taksista vain kolme siirtyy Keskustaksin väreihin.

Yhteinen toiminta käynnistyi heinäkuun alussa, joten asiaa on opeteltu vasta muutamia viikkoja. – Muihin isoihin taksiyhtiöihin verrattuna meillä on varsin pienet kustannukset ja toiminta on hyvin autoilijalähtöistä, Lehtiö kiittää ja toteaa, että hyvin ylpeänä saa kantaa Keskustaksin paitaa!

Noin tuhanteen päivittäiseen puheluun on Seinäjoella vastaamassa samaan aikaan enimmillään kahdeksan päivystäjää ja työtä tehdään ympäri vuorokauden. Tähän samaan paikkaan tulevat kaikki puhelut kautta maakunnan.

Kun asiakas soittaa taksin, katsotaan mikä taksi on lähinnä, kerrotaan asiakkaalle hinta ja taksi lähetetään paikalle. Näin esimerkiksi myös Alajärven taksi voi lähteä ajamaan Seinäjoen sisäistä kyytiä vietyään oman asiakkaansa sairaalalle. Keinotekoisia kuntarajoja ei ole, vaan taksit pyritään pitämään ajossa.

Haasteita alkuvaiheessa on ollut monen asian samanaikainen muuttuminen ja uusien tilausjärjestelmien sisäänajo. Ykkösasiana onkin nyt saada taksien tilaaminen sujumaan kaikilta osin joustavasti ja nopeasti.

Kun tilausjärjestelmä toimii kaikin puolin, on seuraavana ohjelmassa yhteisen laatukäsikirjan luominen. Tähän kuuluu edelleen muun muassa vaitiolovelvollisuuden korostaminen sekä se, että Keskustaksin takseissa säilyy taksamittarit!

Mäki-Kahma kertoo, että kolmantena kehityskohteena on tilaussovelluksen luonti puhelinapplikaationa. Se tulee toimimaan koko maakunnan alueella niin, että asiakas näkee etukäteen tilaamansa kyydin hinnan ja voi myös maksaa sen applikaation kautta. Tämä on tavoitteena saada käyttöön vuoden loppuun mennessä.

Tilaa Kela -kyyti ajoissa!

Keskustaksi on voittanut keväällä Kelan kilpailutuksen ns. Kela -kyydeistä. Ne tilataan yhdestä yhteisestä numerosta, joka on 0800 99 090. Tästä numerosta tilataan vain Kelan korvaamat kuljetukset.

Oleellista näissä matkoissa on niiden tilaaminen ajoissa. Hyvä systeemi olisi tilata kyyti vaikka samantien, kun tietää sitä tarvitsevansa.

Toinen asia, jota kuljettajat toivovat on se, että jos matkan tarve poistuu esimerkiksi asiakkaan sairastumisen vuoksi, siitä ilmoitettaisiin niin pian kuin mahdollista. Kyyti tulee myös perua mahdollisimman aikaisin, eikä vasta taksin ollessa jo pihassa.

Näillä kaikilla toimilla alueemme taksiautoilijat tavoittelevat alan kannattavuuden säilymistä sillä tasolla, että taksipalvelut voitaisiin tulevaisuudessakin turvata kaikkialla maakunnassa. Lehtiö ja Mäki-Kahma myöntävät, että tämä on haasteellista.

Miehet lupaavatkin, että kirkkaana tavoitteena pidetään laadukkaiden palvelujen turvaamista koko maakunnassa, mutta jo vuoden kuluttua ollaan jo paljon viisaampia sen suhteen, miten tavoite alan uudistusten myötä toteutuu.

Tuula Jokiaho