Järvi-Pohjanmaan Viestintä Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jouko Salmenautio toteaa, että Torstai-lehti ei ole puolueeton lehti, vaan me ajamme määrätietoisesti oman jakelualueemme kuntien, niiden asukkaiden ja yrittäjien etua.

Torstai-lehti ajaa määrätietoisesti oman alueensa etua

Torstai-lehteä kustantavan Järvi-Pohjanmaan Viestintä Oy:n hallituksen puheenjohtajana on yli puolet lehden ilmestymisajasta toiminut Jouko Salmenautio.

Salmenautio toteaa tarttuneensa tehtävään aikanaan siksi, koska koki tärkeäksi lehden perustehtävän ajaa oman toiminta-alueensa asiaa, jotta palvelut täältä eivät karkaisi enää kauemmaksi.

Vaikka vuodet ovat vierineet, ei itse asia ole muuttunut. – Torstai-lehti ei tosiaankaan ole puolueeton lehti, vaan me ajamme määrätietoisesti oman jakelualueemme kuntien, niiden asukkaiden ja yrittäjien etua, Salmenautio letkauttaa.

Päällimmäisenä tunteena nyt, kun lehti on saavuttanut 20 vuoden iän, on se että mukana menossa on pysytty oikein mukavasti. Yleensäkin toimitetut ilmaisjakelulehdet ovat nykyisessä mediakentässä pitäneet varsin hyvin pintansa.

– Lähdimme hyvissä ajoin mukaan myös digipuolelle. Verkkolehtemme ja jo keskiviikkoisin luettavaksi avautuva näköislehti tavoittavat viikoittain liki 100000 lukijaa. Ei siis ihme, että esimerkiksi Osuuspankin mainos verkkolehdessämme saavutti yhdessä vuodessa yli miljoona klikkausta!

Vaikka digipuoli on varmasti tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa, ei Salmenautio koe printtilehdenkään olevan tiensä päässä. Näin on tilanne ilmaisjakelulehdellä, jonka lukijat saavat sen viikoittain 16000 taloudessa käteensä maksutta.

– Maksuttomuuden periaate on meillä pidetty 20 vuoden ajan ja se pysyy tulevaisuudessakin. Torstai-lehti ei maksa lukijalleen mitään, ei jakelualueelle kannettu printtilehti sen enempää kuin digitaaliset lehdetkään. Lisäksi verkkolehti ja näköislehti tarjotaan helposti luettavaksi ilman rekisteröitymistä.

Salmenautio uskoo, että tässä piilee syy Torstai-lehden vahvuudelle ilmoitusvälineenä. Lehti tavoittaa myös ne sukupolvet, jotka eivät enää ole valmiita maksamaan uutisistaan, koska heillä on keinot hankkia tarvitsemansa tiedonvälitys myös maksutta.

Nuoret sekä työikäinen väestö on tottunut siihen, että tieto kulkee reaaliajassa ja se kulkee heille maksutta, joten siksi juuri tämä sama, paljon kuluttava ja tärkeä markkinoinnin kohderyhmä on hyvin saavutettavissa Torstai-lehden monipuolisten mediakanavien kautta.

– Yhtenä haasteena on saada alueen yrittäjät huomaamaan, miten tehokas tapa saada kuluttajille nopeasti tietoa mainonnan kautta, olisi laittaa ilmoitus vaikkapa vain pelkästään verkkolehteen. Tämä toimii hyvin sesonki- tai päiväyserien kanssa, jotka pitää saada nopeasti kuluttajalle, Salmenautio pohtii.

Vahvasti alueellinen

Torstai-lehden omistaja Järvi-Pohjanmaan Viestintä Oy on alueen yrittäjien yhdessä omistama yritys. Osakkaita – kaikki yrittäjiä mm. Alajärveltä, Vimpelistä ja Soinista – on useampi kymmenen ja yritys on rekisteröity Alajärvelle.

Yritys työllistää tällä hetkellä päätoimisesti kaksi henkilöä ja sivutoimia yrityksen palveluksessa on neljällä henkilöllä. Lisäksi taittopalvelut ja ilmoitusvalmistus ostetaan Mainostoimisto Ikonokselta. Kaikissa tehtävissä työskentelee henkilöitä, jotka asuvat ja maksavat veronsa seutukunnan kuntiin.

– Kun yrittäjä ilmoittaa Torstai-lehdessä, palaavat mainoseurot hyödyntämään oman alueemme taloutta palkkojen, palkkioiden ja verojen muodossa. Lisäksi ostamme kaiken, mikä mahdollista, oman alueemme yrityksistä.

Salmenautio kertoo, että linjaus käyttää kaikissa hankinnoissa oman seutukunnan yritysten palveluja, ei ole edes kulurasite. Alueelta löytyy hyvät valikoimat ja fiksu hintataso, ollaanpa sitten hankkimassa uusia atk -laitteistoja tai kopiopaperia.

– Me Torstai-lehdessä haluamme toimia samoin, kuin yritämme ohjata muita toimimaan: Suosimme oman alueemme yrittäjiä ja pidämme oman alueemme etua ykkösenä, ja voimme jopa myöntää sen!

Yhteistyöverkostoja lehdellä on myös alueemme urheiluseuroihin, joita tuetaan vahvoin panostuksin. Syy tälle on siinä, että nuorisotyö on yrityksen toimintaperiaatteiden mukaista ja urheiluseuroissa tehdään tärkeää nuorisotyötä. Nuoret ovat tärkein voimavaramme tulevaan.

Salmenautio katsoo tulevaan Torstai-lehden tiimoilta varsin luottavaisena, vaikka haasteitakin aina riittää. Vahvuuksina hän kokee ammattitaitoiset tekijät, kevyen organisaation sekä alueen arjessa mukana pysymisen.

Tältä pohjalta on hyvä jatkaa seuraavat 20 vuotta, kiinni ajassa ja valmiina tekemään nopeita liikkeitä tarpeen niin vaatiessa.


Tuula Jokiaho