Järjestömarkkinat -kierroksella kokoonnuttiin Alajärvellä Villa Väinölään keskustelemaan järjestöjen voimasta ja vaikutuksesta jokaisen järviseutulaisen elämässä.

Järviseudulle syntyi järjestöjen ja yhdistysten kuntatiimi

Etelä-Pohjanmaan järjestöt tempaisevat toukokuussa 2019 kahdeksan yhteistä pop-up-tapahtumaa.

Järjestömarkkinat -kierroksella kokoonnuttiin Alajärvellä Villa Väinölään keskustelemaan järjestöjen voimasta ja vaikutuksesta jokaisen järviseutulaisen elämässä.

Järjestömarkkinat-kierroksen koordinaattori Miika Kataja Järjestö 2.0 -hankkeesta.

Viestintäyhdyshenkilöksi valittiin Päivi Haapaniemi ja Järviseudun kuntatiimin kokoonkutsujaksi valittiin Raija Hankaniemi.

Yhdistysrekisterin mukaan Etelä-Pohjanmaalla on kaikkiaan 3 945 järjestöä ja yhdistystä. Pelkästään Alajärven ja Vimpelin alueella on yhdistyksiä ja seuroja 167 kappaletta.

Lähes jokainen maakunnan asukas on jäsenenä vähintään yhdessä yhdistyksessä tai on muutoin mukana järjestöjen tarjoamassa toiminnassa.

Järjestömarkkinat-kierroksen koordinaattori Miika Kataja Järjestö 2.0 -hankkeesta kertoi, että Alajärvellä järjestetty tapaaminen oli maakunnassa kahdeksas ja samalla viimeinen kuntatiimin perustamistilaisuus.

Paikalliset yhdistykset ovat lähteneet innokkaasti mukaan yhteistoimintaan ja kaikesta huomaa suomalaisten olevan yhdistysmielistä kansaa. Villa Väinöläkin oli kuntatiimin perustamistilaisuudessa tupaten täynnä yhdistysten ja järjestöjen aktiiveja.

Toukokuussa järjestömarkkinat

Yhdistykset ja järjestöt järjestävät järjestömarkkinoita toukokuussa eri puolilla Etelä-Pohjanmaata. Järviseudulla markkinat on tarkoitus toteuttaa 6.5.

Päivän aikana on alueen asukkailla mahdollisuus tutustua ja osallistua paikallisten yhdistysten ja järjestöjen toimintaan. Paikalle on tulossa mm. kuuloauto, jossa pääsee tarkistuttamaan oman kuulonsa.

Markkinoille saapuu sekä maakunnallisia, että valtakunnallisia järjestöjä. Tilaisuus toteutetaan siten että tapahtumaan on helppo osallistua vaikkapa kauppareissun yhteydessä.

Alueen asukkailla on samalla mahdollisuus kertoa minkälaista toimintaa he haluavat järjestöjen ja paikallisyhdistysten järjestävän kunnissaan ja mitä toiveita heillä on kuntien ja järjestöjen yhteistyölle. Järjestömarkkinoiden toimintaa ja tiedotuksia voi seurata hyvin myös sosiaalisesta median kautta.

Kai Hannulabacka