Kirjastovirkailija Tiina Honkonen kertoo, että kaikki asiointipisteen käyttäjät tarvitsevat henkilökohtaista ohjausta ja sitä asiointipisteestä myös saa. Kannattaa kuitenkin varata asioiden hoitoon riittävästi aikaa!

Asiointipiste muutti Kyyjärvellä kirjastolle

Kyyjärvellä vaihtoi helmikuun alusta lukien asiointipiste uuteen osoitteeseen ja nyt se löytyy kirjastolta.

Asiointipisteellä on Kyyjärvellä jo pitkät perinteet, sillä se aloitti toimintansa kunnanvirastolla vuonna 2012. Tuolloin puhuttiin niin yhteispalvelupisteestä, joka nykyisin kulkee nimellä asiointipiste.

Syy pisteen muuttoon kunnantalolta kirjastolle on se, että kunnan hallinto-osasto muutti joulukuussa Kivirannan palvelukeskukseen, josta taas sopivaa tilaa asiointipisteelle ei löytynyt.

Olikin luontevaa, että asiointipisteen uudeksi paikaksi valikoitui kirjasto.

Kirjasto on avoinna myös kesäisin, eli kunnanviraston kesäsulun aiheuttama katkos palveluihin poistui samalla, mikä on asiakkaiden kannalta hyvä asia.

Asiointipiste palvelee jatkossa kirjastolla keskiviikkoisin ja perjantaisin kirjaston aukioloaikana kello 10-16. Asiointipisteelle on otettu tilaa entisestä tutkijanhuoneesta, joka muutoin tarjoaa kirjaston asiakkaille rauhallista työskentelytilaa.

Palveluneuvojina oman toimensa ohella toimivat tutut henkilöt kirjastonhoitaja Maarit Ohranen ja kirjastovirkailija Tiina Honkonen. He opastavat asiakkaita sähköisten verkkopalvelujen käytössä, antavat neuvontaa palveluista sekä jakavat ja vastaanottavat palveluntarjoajien lomakkeita ja asiakirjoja.

– Kannattaa aina asiointipisteelle tullessaan varata asian hoitoon riittävästi aikaa ja eikä haittaa, vaikka jo ennakkoon kävisi kertomassa millaista asiaa on, vinkkaa Tiina Honkonen.

– Tämä on meillekin uutta ja lisäksi meille voi tulla kirjaston puolelle tehtäviä. Niinpä on hyvä jos asiointipisteellä käyntiin on varattuna tarpeeksi aikaa.

Kyyjärven asiointipisteessä on myös etäpalvelumahdollisuus. Monet toimistot, kuten Kela, TE-toimisto, Maistraatti ja Verohallinto, sijaitsevat kaukana, joten etäpalvelun mahdollisuus säästää asiakkaalta aikaa ja matkustamista.

Ajanvarauksen etäpalveluun voi varata sekä asiointipisteen palveluneuvoja tai palveluntuottajan edustaja, kuten esimerkiksi TE-toimiston virkailija.

Varatusta etäpalvelu -tapahtumasta tulee asiakkaalle varausvahvistus tekstiviestinä tai sähköpostitse.

Etäpalveluun tulevan asiakkaan tulee muistaa ottaa kaikki tarvittavat asiapaperit mukaan. Joidenkin palveluntarjoajien osalta kannattaa kuitenkin ensin olla yhteydessä puhelinpalveluun, josta sitten etäpalveluaika varataan, koska heidän etäpalvelu-valikoimansa voi olla rajallinen esim. verohallinto.

Asiointipisteessä on jo muutamana ensimmäisenä avoinnaolopäivänä kirjastolla ollut mukavasti käyttäjiä, mutta kirjaston henkilökunta toivottaa kaikkia uusiakin käyttäjiä rohkeasti asioimaan ja tutustumaan asiointipisteeseen.

Samalla voi tutustua myös lainausautomaatin toimintaan ja omatoimikirjastoon.

Tuula Jokiaho