Maksasi pitää sinusta huolen joka päivä – milloin sinä pidät huolta maksastasi?

Munuais- ja maksaliiton järjestämää Maksaviikkoa vietetään 13.–17.5.

Maksasta huolehtiminen ei ole tähtitiedettä. Se ei vaadi ihmedieettejä tai taikatemppuja, vaan normaaleita, terveellisiä elintapoja. Munuais- ja maksaliitto muistuttaa Maksaviikolla, että ilman maksaa ei tule toimeen – siitä kannattaa pitää huolta.

Maksan vahingoittuminen etenee salakavalasti ja se antaa itsestään merkkejä vasta kun vauriot ovat jo pitkällä.

Yleisimpiä maksasairauksia ovat autoimmuunimaksasairaudet ja virusmaksatulehdukset sekä pääosin omista elintavoista johtuvat rasvamaksa ja alkoholimaksasairaus. Myös väärin annostellut lääkkeet, luontaistuotteet tai sienet voivat olla vaaraksi maksalle.

Lievä maksavaurio aiheuttaa väsymystä, lämmönnousua, ruokahaluttomuutta ja pahoinvointia. Maksasairauden edetessä voi olla kutinaa ja virtsa voi tummua. Merkittävän vaurion oireita ovat ihon ja silmien keltaisuus, mustelmien lisääntyminen ja nesteen kertyminen vatsaonteloon sekä verioksennus ja sekavuus.

– Perinnöllisiin tai autoimmuunisairauksien puhkeamiseen ei voi itse vaikuttaa, mutta omiin elintapoihinsa voi, Munuais- ja maksaliiton kehittämispäällikkö Hanna Eloranta sanoo.

Ylipaino rasvoittaa maksaa. Ylipainoisista joka kolmannella on rasvamaksa. Rasvamaksatulehdus voi johtaa maksakirroosiin, joka voi kehittyä maksasyöväksi. Rasvamaksa lisää myös riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Rasvamaksan hoidossa ensisijainen tavoite on painonpudotus. Myös liikunta vähentää maksan rasvoittumista.

Pitkään jatkuva alkoholinkäyttö pienemmilläkin annoksilla vahingoittaa maksaa. Alkoholinkäytön jatkaminen voi johtaa maksan tulehdusreaktioon ja maksakirroosiin. Noin 90 prosenttia maksakirrooseista Suomessa on alkoholin aiheuttamia.

– Terveelliset elintavat ovat hyväksi myös maksalle. Alkoholinkäytön vähentäminen tai lopettaminen on paras tapa ehkäistä maksasairauksia. Liikunta ja painonhallinta ehkäisevät maksan rasvoittumista, Eloranta muistuttaa.

Mieletön maksa

Maksa on mieletön työjuhta. Sillä on yli 500 tehtävää. Maksa on tärkeä muiden elinten, kuten aivojen, munuaisten ja lihasten toiminnalle.

Maksa hajottaa alkoholia, lääkkeitä ja muita vahingollisia aineita sekä elimistön itsensä tuottamia myrkkyjä. Maksa muokkaa ravintoaineita ja vitamiineja elimistön tarpeita vastaavaksi. Maksa tuottaa valtaosan ihmisen valkuaisaineista ja rasvoista.

Maksalla on tärkeä tehtävä veren sokeripitoisuuden ja elimistön kolesterolitasapainon säätelyssä. Maksa vastaa myös veren hyytymistekijöiden tuottamisesta ja osallistuu usean hormonin tuotantoon ja säätelyyn. Lyhyesti sanottuna: maksa on elintärkeä, ilman sitä ei tule toimeen.

Näin pidät huolta maksastasi

– Vältä ylipainoa ja liiku säännöllisesti.

– Vähennä tai lopeta alkoholinkäyttö.

– Varo virushepatiittia.

– Noudata lääkkeiden annosteluohjeita.

– Vältä varsinkin ulkomailta tuotuja luontaistuotteita ilman tuoteselostetta.

– Poimi vain sieniä, jotka tunnistat syötäväksi.