Lehtimäen ja Alajärven väliä autoilevat odottavat jo malttamattomana tien uudelleen päällystämistä Viranperän ja Lehtimäen välillä. Nykyisellään tie on todella heikossa kunnossa, vaikka kyseessä on kantatie.

Lehtimäki–Viranperä päällystetään heinäkuun puolivälissä

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kesän 2019 päällystystyöt ovat käynnistymässä ja myös tiemerkintätyöt ovat jo käynnissä.

Vuoden 2019 päällystysohjelma tulee olemaan ennätyslyhyt, sillä pohjalaismaakuntien päällystysohjelma puolittuu edellisvuodesta. Koko maassa maanteitä päällystetään yhteensä vain noin 1500 kilometriä eli 40 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Kesän 2019 päällystyskohteisiin sisältyy alueeltamme vain kantatie 68 Lehtimäki–Viranperä 13 kilometrin matkalla.

– Päällystyskohde on merkitty aikatauluun viikoille 29-30, eli heinäkuun puolivälistä eteenpäin, kertoo insinööri Timo Kulmala Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta ja muistuttaa, että aikatauluihin voi tulla muutoksia, jos kelit heittäytyvät oikein kurjiksi tai tulee konerikkoja.

Huonokuntoinen maantieinfra on ympäristöä kuormittava, tienkäyttäjiä haittaava ja liikenneturvallisuutta heikentävä tekijä. Lisäksi huonokuntoinen maantieinfra hidastaa elinkeinoelämän kuljetuksia ja nostaa kuljetuskustannuksia.

Vähäisilläkin työmailla tienkäyttäjiltä toivotaan taas malttia ja erityistä tarkkaavaisuutta. Osalla päällystystyömaita on käytössä saattoauto varmistamassa turvallisempaa työmaiden ohittamista ja nopeusrajoituksien noudattamista.

– Tietyömaiden keltaiset vilkut tulee huomioida liikenteessä, eikä vain sinisiä vilkkuja, toteaa Kulmala.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen vuoden 2019 päällystystyöt alkavat Isojoelta maantien 664 päällystämisellä. Isojoelta päällystystyöt siirtyvät Seinäjoen seudulle.

Lyhyen päällystysohjelman vuoksi päällystysurakka valmistunee jo elokuussa. Päällystysurakoitsijana toimii Asfalttikallio Oy.

Päällystysohjelma jäänee 150 kilometriin tänä vuonna. Jotta pohjalaismaakuntien maanteiden päällysteet pysyisivät edes nykyisellä huonohkolla tasolla, tulisi alueella päällystää vuosittain noin 480 kilometriä.

Tällä hetkellä huonokuntoisia maanteiden päällysteitä on pohjalaismaakunnissa noin 900 kilometriä, määrä kasvaa vuosittain. Varsinkin muiden kuin vilkkaiden pääteiden kunto heikkenee voimakkaasti.

Päällysteen huonosta kunnosta varoittavia liikennemerkkejä ja sen takia alennettuja nopeusrajoituksia on jouduttu asettamaan aikaisempaa enemmän.

Tiemerkintätyöt jo käynnissä

Päällysteiden tiemerkintätyöt ovat jo käynnistyneet. Tiemerkintäurakoitsijana toimii Cleanosol Oy. Pohjalaismaakuntien maanteiden tiemerkinnät kunnostetaan kesän aikana noin 4500 kilometrin matkalta.

Tiemerkintätyöntekijät toivovat, että kuljettajilla olisi malttia hidastaa tiemerkintätyömaan kohdalla. Liian kova vauhti on vaara ja saattaa sotkea sekä auton että tuoreen maalin.

Tiemerkintäautot ja -työmaat hidastavat liikennettä hetkellisesti, ja työstä pyritään kertomaan mahdollisimman selkeästi tiemerkintäautoissa olevilla kylteillä ja valotauluilla. Lisäksi tiemerkintäauto voi pudotella tielle sopivin välimatkoin valkoisia tai vaaleanpunaisia vaahtohattaroita.

Vaahtohattarat varoittavat autoilijoita tuoreista maalimerkinnöistä sekä edessäpäin liikkuvasta tiemerkintäajoneuvosta. Tuoretta maalia voi roiskua auton renkaisiin esimerkiksi silloin, kun autoilija ohittaa keskiviivaa maalaavan tiemerkintäauton ja ylittää viivan.

Suurin riski on silloin, jos viivaa pitkin ajetaan pitkä matka kovalla vauhdilla. Jos juuri maalattu viiva on pakko ylittää, suosituksena on tehdä ylitys mahdollisimman kohtisuoraan viivan yli.

Mikäli autoon tulee maaliroiskeita, on maaliroiskeiden poistoon kotikonsti. Tavallinen rypsiöljy pehmentää muutamalla käsittelyllä tiemerkintämaaliroiskeet, jolloin ne on helpompi pestä pois.

Tuula Jokiaho