Maailman pesäpallopääkaupungiksi julistautuneessa Vimpelissä pelataan pesäpalloa jo 60. kautta miesten pääsarjatasolla. Keskiviikkona Ville Takala ja kumppanit möyhensivät Imatran Pallo-Veikot jaksoin 2–0 (14–5, 11–0). Ensi vuonna Vimpelissä vietetään kansainvälistä pesäpallofestivaalia.

Vimpeli järjestää pesäpallofestivaalin ensi vuonna

Vimpelissä vietetään ensi vuoden heinäkuussa aivan uudenlaista tapahtumaa eli pesäpallofestivaalia. Vimpelin kunta koordinoi Finnish International (pesäpallo) Nordic Baseball Festival -nimistä tapahtumaa, joka ajoittuu heinäkuun kahdelle ensimmäiselle viikolle.

Tarkkoja päivämääriä ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta uutukaista pesäpallon, pesäpalloväen ja kansainväliset vieraat yhteen kokoavaa tapahtumaa vietetään Vimpelin kesämarkkinoiden eli Vipinämarkkinoiden aikaan.

Uuden tapahtuman julkistamisen yhteydessä Vimpelin kunta julistautui maailman pesäpallopääkaupungiksi.

Keskiviikkona julkistettu festivaali pitää sisällään pesäpalloon liittyviä tapahtumia: otteluita, pesäpalloshow’n ja pesäpalloon liittyvä maailmanmestaruustason kilpailun.

Iltatapahtumia järjestetään Lakeaharjulla ja Vedon uusin aluevaltaus eli elektroninen urheilu näkyy ja kuuluu myös festivaalin aikana. Kunta kutsuu tapahtumaan kansainvälisiä vieraita.

Tarkoituksena on järjestää tuotteistettuja tapahtumia eli tapahtumiin on pieni sisäänpääsymaksu. Kunnanjohtaja Sami Gustafssonin mukaan pääsymaksujen turvin tapahtumaa pystytään kasvattamaan. Festivaalista aiotaan tehdä jokavuotinen.

Kunnanjohtaja ideoi

Tapahtuman järjestelyt ovat lähteneet liikkeelle Gustafssonin ajatuksesta. Maaliskuussa Vimpelin ruorissa aloittanut Gustafsson kertoo ihmetelleensä, miksi pesäpallopitäjänä tunnetussa Vimpelissä ei ole pesäpallofestivaalia tai muuta tapahtumaa.

Festivaali on osa Vimpelin kunnan strategiaan kirjattua tavoitetta tulla globaaliksi pesäpallon pääkaupungiksi. Gustafsson kutsui tapahtumaa ideoimaan Vedon puheenjohtaja Jari Lakaniemen, Vedon uuden esports-joukkueen markkinoinnista vastaavan Mikko Kalijärven ja Vimpelin Yrittäjien edustajan. Heiltä saatiin heti myönteinen vastaanotto.

Vimpeli on jo kauan tunnettu pesäpallopitäjänä, jossa Vimpelin Veto toimii monella saralla kunnan läpileikkaavana voimana.

– Vimpelin tunnettavuus perustuu monilta osin kunnan vahvaan pesäpallobrändiin, jota on käytetty hyödyksi suhteellisen vähän, miettii Gustafsson.

Vimpelin Vedon puheenjohtaja Jari Lakaniemi (vas.), Vedon esports-joukkueen markkinoinnista vastaava Mikko Kalijärvi ja Vimpelin kunnanjohtaja Sami Gustafsson kertoivat tiedotusvälineiden edustajille uudesta Finnish International (pesäpallo) Nordic Baseball Festival -tapahtumasta.

Tapahtuman valmistelut ovat vielä alkuvaiheessa. Finnish International (pesäpallo) Nordic Baseball Festivalin budjettia ei ole kunnanjohtaja Gustafssonin mukaan vielä määritelty. Vimpelin kunta sponsoroi tapahtumaa ja auttaa tapahtuman koordinoinnissa.

Jari Lakaniemi kertoo Vimpelin kunnan ja Vimpelin Vedon haluavan olla esikuvia kansainväliselle toiminnalle. Hän kertoo vieneen jo viestiä Pesäpalloliiton suuntaan.

Tapahtuman vastaanotto oli myönteinen ja liitolta luvattiin taustatukea esimerkiksi baseball-pelaajien vierailuun ja tapahtuman markkinointiin. Myös kunnan ja Vedon yhteinen julistautuminen pesäpallopääkaupungiksi sai myönteisen vastaanoton.
– Liitossa oltiin sitä mieltä, ettei parempaa paikkaa julistautua pesäpallon pääkaupungiksi olekaan.

Pesäpallo kuin pandat

Kunnanjohtaja Sami Gustafssonin mielestä kansallislajimme on yksi maamme ainoista kulttuurillisista ja uniikeista asioista. Monesta suomalaispitäjästä löytyy kulttuurillisesti ainutlaatuisia tapahtumia.

– Koska Vimpeli sattuu olemaan pesäpallopitäjä, totta kai meillä pitää olla myös kansainvälinen pesäpallofestivaali. Pesäpallo on lajina kiinnostava ja uniikki. Lajissa on tietynlaista eksoottisuutta.

Gustafsson kokee pesäpallo n myös erinomaiseksi kulttuuridiplomaattiseksi vientituotteeksi. Hänen mielestään Kiinan harjoittama pandadiplomatia voisi päteä myös pesäpalloon.

– Kiina lähettää pandoja ympäri maailmaa. Ihmiset pitävät hellyttävän näköisistä pandoista, jotka samalla ikään kuin vahingossa levittävät positiivista mielikuvaa Kiinasta. Pesäpallon tulisi olla ainutlaatuisena kulttuurillisena tuotteena ja Suomen kansallislajina vientituote pandojen tapaan.

Virpi Poikelin