Vimpelin kunnan markkinointisuunnitelmasta vastannut yrittäjä Susanna Korkiatupa ja kunnanjohtaja Sami Gustafsson kertoivat perjantaina tiedotusvälineille kunnan uudistuneesta visuaalisesta ilmeestä.

Vimpelin visuaalinen ilme uusiutui

Vimpelin kunta on uudistanut näyttävästi visuaalista ilmettään. Uusiksi ovat menneet niin kunnan kotisivut, markkinointilogo sloganeineen, kuntamarkkinointiesite kuin kunnan sosiaalisen median ilmekin.

Lisäksi kunta on tuottanut uuden kuntamarkkinointivideon, joka henkii Vimpelille ominaista yhteisöllisyyttä ja toistaa jo aiemmin esiin nostettua sankariteemaa.

Uudella ilmeellään Vimpeli haluaa viestittää energisyyttään, yhteisöllisyyttään ja lapsiperheystävällisyyttään sekä tuoda esille laajat ja monipuoliset mahdollisuudet niin yrittämisen kuin harrastustenkin saralla.

Tavoitteena oli toteuttaa perinteisestä kuntamarkkinoinnista erottuva ulkoasu ja tyyli. Markkinointimateriaalin sisältöön ovat vaikuttaneet sekä viranhaltijat, luottamushenkilöt, yrittäjät, kolmannen sektorin edustajat että kuntalaisetkin.

Uusi markkinointilogo toistaa Vimpelissä esiin nostettua sankaruutta.

Uudistuksen yhteydessä kunta on saanut uuden logon, jossa on voitonmerkki ja sankaruusteemaa toistava teksti Be Like A Hero (Ole kuin sankari).

Voitonmerkki symboloi Vimpeliä, voittoa ja Vimpelin Vetoa. Slogan on tullut tutuksi sosiaalisessa mediassa jo kesästä lähtien.

Virallisissa tiedotteissa ja yhteyksissä kunta käyttää edelleen Vimpelin vaakunaa ja mottoa Pieni kunta – monta sankaria.

Selkeä viesti

Uuden visuaalisen ilmeen suunnittelutyön pohjana ovat olleet kuntastrategian perusraamit ja kunnanvaltuuston hyväksymä markkinointisuunnitelma.

Viestintäalan yrittäjänä Vimpelissä toimivan Susanna Korkiatuvan tekemää markkinointisuunnitelmaa alustettiin yhdessä kunnan johtoryhmän ja vapaa-aikatoimen kanssa.

Pääteemoiksi nousivat pesäpallo ja liikunta, vesistöt ja kraatterin reuna sekä kuntapalvelut ja yrittäjyys.

Lisäksi valtuutetuille tehtiin asiaan liittyvä kysely. Luottamushenkilöiden toiveissa oli enemmän näkyvyyttä markkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön sekä huomiota Vimpelissä vallitseviin positiivisiin asioihin.

Näistä esimerkiksi Lakeaharjun kuntoportaat on ikuistettu kuntamarkkinointivideoon.

Kunnanjohtaja Sami Gustafsson huomioi brändäyksen olevan iso juttu yritysmaailmassa.

– Meillä Vimpelissä on paljon hyviä juttuja, mutta niitä ei ole pystytty tuomaan tarpeeksi hyvin ulos, eikä näyttämään ihmisille, että missä me olemme parhaita ja mitkä meidän vahvuutemme ovat.

– Nykyisin sosiaalisen median tärkeys kasvaa, ja sosiaalisen median johtaminen sekä tiedottaminen ovat tärkeitä asioita. Halusimme, että kotisivut ja sosiaalinen media ovat nykypäivän mukaiset.

Gustafssonin ja Korkiatuvan lisäksi uudistusta ovat olleet työstämässä graafikko Anne Hakala, Vimpelin kunnassa kesän ajan markkinointikoordinaattorina työskennellyt Essi Vesala, Järvinetin ICT-asiantuntija Ville Virtala ja Samuel Hoisko, joka vastasi videomateriaalin kuvaamisesta ja musiikista.

Raikas yleisilme

Susanna Korkiatupa kertoo, että uuteen visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat isot ja laadukkaat kuvat.

– Sininen on Vimpelin väri, eikä siitä ei haluttu luopua. Värimaailmaan haluttiin pientä uutta twistiä ja otimme oranssia pienesti mukaan. Halusimme valita värit, jotka ovat esimerkiksi saavutettavuuden kannalta erottuvat.

Sami Gustafsson kertoo puolestaan, että markkinointivideoon haluttiin menoa ja meininkiä. Sitä saatiin laajalla yhteistyöllä, jossa olivat mukana koulut, yritykset ja eri-ikäiset kuntalaiset.

Videoita on tehty kaksin kappalein: puolen minuutin mittainen traileri ja puolitoistaminuuttinen varsinainen kuntamarkkinointivideo.

Kunta on uudistanut myös esitemateriaaliaan. Uudessa, kätevänkokoisessa kuntamarkkinointiesitteessä toistuvat isot kuvat ja raikkaat värit.

Kannessa komeilee kolme vimpeliläistä sankaria: judoka Vilma Leppäniemi, pesäpalloilija Severi Lassila ja koripalloilija Minttu Isoranta.

Kuntamarkkinointiesite on tiivis tietopaketti, jossa kerrotaan ytimekkäästi kunnan tarjoamista palveluista, harrastusmahdollisuuksista, nähtävyyksistä ja yrittäjyydestä.

Vimpeläismaustetta esitteessä on vimpeli–suomi-sanakirja, jossa kunnassa vierailevalle tai messutapahtumissa Vimpelin osastolla vierailevalle selviää, mitä tarkoittaa vespotti tai jympsy eli vesilätäkkö tai tiessä oleva töyssy tai kumpu.

Virpi Poikelin