Koko Soinin lukee -hankkeen hanketyöntekijä Niina Huvila tutki lastenkirjoja yhdessä Minna Torpan kanssa Soinin kirjastossa.

Apulaisprofessori Minna Torppa puhui Soinissa vanhempien merkityksestä lapsen lukemisen innostamisessa

Oppimista voi haitata monet hyvinvoinnin ongelmat. Ravinto, uni ja ympäristö vaikuttavat osaltaan lukutottumuksiin ja lukuvaikeuksien syntymiseen. Lukutaidon kehitys alkaa jo vuosi ennen varsinaista lukutaitoa.

2,5-vuotiaana puheen ymmärtämisen vaikeus saattaa tietää lukemisen vaikeuksia myöhemmin, totesi apulaisprofessori Minna Torppa Jyväskylän yliopistosta. Hän oli puhumassa Koko Soini lukee -hankkeeseen liittyvässä luennossa.

– Suomen kieltä tulee opetella ja oppia ennen muita kieliä. Muut kielet kannattaa tehdä aluksi kielikylpymäisesti.

– Vanhempien lukivaikeudet vaikuttavat varsin voimakkaasti lasten samoihin vaikeuksiin, sillä noin puolella lapsista on todettu samoja lukemisen ongelmia. Lukivaikeuksien ilmetessä on tehtävä enemmän töitä lukemisen kehittymiseksi, totesi Torppa.

– Ympäristön merkitys on tärkeä lukemisen kehittymisessä. Koti, päiväkoti ja koulu ovat lapsuudessa erittäin tärkeitä.

– Kotona lapsille lukeminen ja tutustuminen kirjoihin innostuttavat lapsia kirjojen pariin. Jos lapset innostuvat lukemisesta, se kehittää heitä monella tapaa, kannusti Torppa lukemiseen yhdessä.

Erilaisia keinoja innostamiseen

Torpan mukaan lukemisen innostamiseen tarvitaan erilaisia keinoja.

– Yksilölliset erot ovat suuria ja erilaiset keinot vaikuttavat eri lapsiin eri tavalla. Kaikki tekstit eivät sovi kaikille. Lukeminen silti kiinnostaa lapsia monella tavalla.

– Se tuottaa tunteisiin liittyviä positiivisia asioita: antaa iloa ja uusia kokemuksia. Luovuus kehittyy lukemisen kautta. Sen avulla mahdollistuu mielikuvitusmaailma. Kasvuun ja kehitykseen lukeminen vaikuttaa empatian kautta.

– Vanhempien esimerkki on tärkeä. Kotien täytyy tehdä työtä lasten lukemisharrastuksen eteen. Kirjoja tarvitaan ja on valittava lapsille sopivia kirjoja.

– Jos lukutaitoa ei käytä, se ei kehity. Monet antavat älylaitteen lapselle kirjan sijaan, koska se antaa mahdollisuuden päästä helpommalla, sanoo Torppa omana mielipiteenään.

Miksi sitten lukeminen ja sen taitaminen on tärkeää?

– Tasa-arvo on tärkein motiivi lukemisen tärkeydelle. Lukemistaidon avulla osataan hakea oikeita kanavia tiedon lähteille. Lukemistaitoa tarvitaan elämän joka käänteissä.

– Tieto on valtaa. Nykyään ja tulevaisuudessa asioita pitää hoitaa entistä enemmän itse. Hyvä lukutaito auttaa kaikkien asioiden hoitamisessa, toteaa Jyväskylässä tulevia opettajia opettava Torppa.