Hyvinvointiohjaaja Tiina Väliaho nauttii työstään ihmisten hyvinvoinnin kehittäjänä.

Tiina Väliaho hyvinvointiohjaajana kymmenen vuotta

Hyvinvointi, ilo ja energia. Niillä teemoilla soinilainen hyvinvointiohjaaja Tiina Väliaho on toiminut lähes kymmenen vuoden ajan itsenäisenä yrittäjänä. Kymmenen vuotta tulee täyteen maaliskuussa.

– Aika on mennyt nopeasti ja on hienoa pyörittää tällaista hyvinvointialan yritystä.

– Kaikki tässä elämässä on mahdollista, kun vain uskaltaa ottaa askeleen sitä omaa tavoitetta tai unelmaa kohti. Intohimo tanssiin poiki tämän yrityksen. Kaikki lähti Zumba-Fitness tunneista, muistelee Tiina.

Väliaho on käynyt kursseja ja koulutuksia kuluneiden vuosien aikana useita. Vuonna 2010 oli Zumba Fitness ohjaaja, Zumba toning ja Zumba kids -kurssit. Seuraavana vuonna hän suoritti hyvinvointiohjaaja ja kuntosalivalmentajan koulutukset.

Myöhemmin hän on suorittanut ravinto-ohjaajan, personal trainerin, kahvakuulaohjaajan, ravintovalmentajan, Bodyweight training Basics -koulutuksen ja viimeisimpänä Tiina on kouluttautunut elämäntapavalmentajaksi.

Herbalife Nutrition hyvinvointiohjaajana Tiina on toiminut myös reilut kahdeksan vuotta.

– Vuosiin mahtuu paljon iloisia ja hikisiä tunteja. Paljon on ollut myös kehittämistä ja kouluttamista. Se on pitänyt toiminnan jatkuvana ja motivoivana. Tarvitaan oma mielenkiinto kehon ja mielen toimintaan ja erilaisten tuntien ja ryhmien järjestämiseen.

Kaikkein päällimmäisin asia on pysyä positiivisena, onnellisena. Suurin tunne tietysti on rakkaus, oli kohde sitten mikä hyvänsä. Rakkaudesta lajiin, rakkaus kumppaniin, rakkaus itseen. Se kantaa.

– Mikä tekee sinut onnelliseksi? Tee niitä asioita! Tai tee asioita, mitkä johtaa sitä onnellisuutta kohti.

Tiina Väliaho tarjoaa mm. ryhmäliikuntatunteja, pienryhmäohjausta ja yksilöohjausta eri paikkakunnilla. Tarjolla on myös online -haasteryhmiä, joihin voi osallistua mistä päin Suomea tahansa.

– Hienoa on ollut nähdä innokkaita kuntosalialoittelijoita. Jos pidempiaikainen valmennussuhde ei innosta tai ei niihin pysty, niin on myös mahdollista saada opastus ja ohjelma alkuun.

– Kynnys lähteä julkiselle salille yksin on usein esteenä, mikä on harmi. Laitteiden käyttö voi olla epävarmaa. Jokaiselta paikkakunnalta löytyy kyllä ohjaaja ohjaamaan, jos ei kaveria salille löydy. Rohkeasti vain yhteyttä alan osaajiin.

Lihaskuntoharjoittelu on hyvin tärkeässä roolissa kun halutaan muokata kehoa ja pudottaa painoa. Mitä suuremmat lihakset, sen suurempi/vilkkaampi perusaineenvaihdunta.

Muutoksen polttoaineena on motivaatio

Väliahon mukaan hyvinvointi lähtee meistä itsestä. Maksamalla palveluista ei välttämättä saavuta omaa hyvinvointia jos et itse ole tarpeeksi motivoitunut. Täytyy olla halu tehdä muutoksia ja halu muuttua. Yleensä jostain täytyy luopua, että saa jotain uutta.

– Ohjeistan ja kannustan tekemään muutoksia pienin askelin. Seuranta on tärkeä, koska siitä nähdään tuleeko muutoksia. Ja jos ei tule, niin muutetaan tai fiksataan ruokavaliota ja liikuntaa parempaan ja motivoivampaan suuntaan.

– Oman hyvinvoinnin parantamiseksi keskity ravintoon. Katso mitä syöt ja ennen kaikkea opettele syömään säännöllisesti. Ravinnosta me saamme energiaa päivän askareisiin. Näin myös voimme paremmin. Lisää myös arkiliikuntaa, älä passivoidu.

– Kannustan kokeilemaan eri lajeja. Koskaan ei tiedä, mikä laji motivoi ja vie sinua eteenpäin. Joskus jopa siitä mukavuusalueelta kannattaa astua pois epämukavuusalueelle. Haastavat ja vaativat asiat kehittävät ja inspiroivat. Oli sitten kysymys liikunnasta tai ihan mistä tahansa asiasta, innostaa Väliaho.

– Lepoon kannattaa panostaa. Kunnon yöunet tulee nukkua joka yö, jos mahdollista. On hyvin yksilöllistä, paljonko sitä unta tarvitset, mutta usein nukutaan liian vähän. Arjen kiireet ja stressit kuluttaa meitä aika lailla.

– Yöunet palauttaa meidän aivot ja kehon ja näin ollen olemme taas aamulla hyvässä iskussa. Ajoissa siis nukkumaan joka ilta. Ei tv:tä eikä somea!

Kuluvalle vuodelle Väliaholla on monia suunnitelmia.

– Luentoja, koulutuksia ja koulutusmatkoja, haasteryhmiä ja yksilövalmennuksia. Ryhmäliikuntatunnit rytmittävät mukavasti arkea, mutta kyllä se haastettakin tuo. Tärkein yritykseni on kuitenkin olla esimerkillinen äiti; huolehtiva, rakastava ja jämpti.

– Kymmenen vuotta iltatöitä tehneenä voisin sanoa, että kaikki on mennyt hyvin. Tammikuun Online-haasteeseen lähti hyvin porukkaa mukaan ja Soinissa on järjestetty haastelaisille vielä yhteiset lenkit ja jumpat tiistai- ja torstai-iltoina.

– Tällainen matalan kynnyksen yhteinen tekeminen tuo iloa, hyötyä ja vertaistukea. Haastetta kanssani vetää muutama hyvinvointiohjaajakollega.

– On ihana asia, että yhä useampi on kiinnostunut omasta ja toisten hyvinvoinnista. Yhdessä tehdessä saamme paljon aikaan. Helmikuussa starttaa taas sitten uusi haaste, heittää Tiina haastetta.

Lauantaina 29.2. iltapäivällä Soinin Yhteistalolla vietetään Tiina Väliahon yrityksen kaikilla avoimia 10-vuotissynttäreitä.

Luvassa on terveellisiä maistiaisia, jumppaa ja zumbaa. Kehonkoostumusmittauksia tehdään alehintaan kello 13-16 välillä.

Rami Puro