0.7 C
Alajärvi
perjantai 26.4.2024
MAINOS

Soinin yhtenäiskoululla oppia lukutaidon merkityksestä

Koko Soini lukee-hankkeen myötä Soinin kirjasto tarjosi yhtenäiskoulun yseille erilaisen päivän. Kulttuurijournalisti Aleksis Salusjärvi on vetänyt Sanat haltuun-työpajoja pitkin Suomea noin kolme vuotta, ja nyt vuorossa oli Soini.

Hän tykästyi lumen lisäksi yhtenäiskoulun meininkiin sekä nuorisoon. – Ilmapiiri oli vastaanottavainen, ja he osallistuivat, kertoo Salusjärvi. Hän opettaa lukutaidon merkitystä käytännössä, etsien nuorten kanssa samaistumisen kohteita ja käytännöllisiä lähtökohtia kirjallisuuteen. Pohjana on nuorten kuuntelema musiikki.

MAINOS

Nuorten palaute alkoi heti, tosin kasien suusta. – Miksei meille järjestetä tuollaista?!

Erään ysiluokkalaisen mukaan Aleksis oli rento tyyppi ja heitti hyvää läppää. Silti tuli paljon asiaa. Mieleen tulleesta biisistä piti kirjoittaa yksi lause paperille, ja siitä mietittiin mitä se tarkoittaisi. Aleksis oli etukäteen saanut tietää ysiläisten lempibiisejä, ja hän oli tulostanut niiden sanat paperille.

Teeman ”kuka puhuu” kautta niitä sitten käytiin läpi, mietittiin porukalla mitä siinä tapahtuu. – Ihan kiva päivä, oli lopputoteamus.

Yle.fi-sivun kolumnissa Aleksis toteaa: Lukeminen ei ole hauskaa, se on eloonjäämistaito. Nuorille pitäisi paremmin selittää miksi lukutaito on niin tärkeää, mihin kaikkeen lukutaitoa tarvitaan. Lukutaito ei ole kielioppia.

Se ei ole mekaaninen asia. Lukutaito kehittyy vielä aikuisiälläkin kokonaisia harppauksia, jos sitä työstää. Lukuilo voi olla tyhjä sana ihmiselle, jolla on esimerkiksi keskittymisen tai lukemisen ongelmia. Avainasemassa on kyky omaksua tietoa ja tarkastella sitä monelta kantilta.

Informaatioyhteiskunnassa ei voi pärjätä ilman tällaista kykyä. Lukutaidon rapistuminen on todellinen ilmiö. Siihen pitäisi kaikkien tarttua toden teolla.

Kirjastojen merkitys on valtava Salusjärven mielestä. Paras tilanne on paikkakunnilla, joissa koulu ja kirjasto ovat samassa rakennuksessa. Kaiken kaikkiaan pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä. Yksin puurtaminen ei kannata.

Mistä aika, mistä rahat? Kotoa käsin pääsee jo alkuun: aikuinen, näytä esimerkkiä! Vähennä kännykän räpläämistä. Jos kuitenkin luet sieltä vaikkapa uutisia, mainitse asiasta lapsellesi. Lehden lukuun on helppo imaista mukaan.

Ei tarvitse kuin todeta: ”Tuleppas katsomaan tätä!” Vie lapsesi kirjastoon, käykää yhdessä tarjontaa läpi. Tietokirjat, sarjakuvat ja lehdet ovat yhtä arvokasta lukemista kuin romaanit. Tee kirjaston henkilökunta onnelliseksi ja kysy jotain! Kirjasuositusta, mistä löytää tiettyä aineistoa tai mitä tahansa.

Muista esimerkin voima: jos et ole vielä lukija, aloita nyt, yhdessä lapsesi kanssa. Meistä kaikista löytyy lukija, kunhan vain löydämme sen oikean kirjan!

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät