Jos tuolista nouseminen on vaikeaa tai kävely hidasta, niin kannattaa vahvistaa jalkoja säännöllisellä kotivoimistelulla ja kävelylenkeillä ulkona.

Iäkkäille jumppaohjeita ja mielitreenejä kotikaranteeniin

Koronaviruksen ehkäisytoimet ovat sulkeneet karanteeniin 844000 yli 70-vuotiasta. He pysyvät hyvässä kunnossa kuntoilemalla ja vahvistamalla mielen voimavaroja päivittäin. Myös yhteyksiä toisiin ihmisiin pitää muistaa vaalia.

Iäkkäillä ihmisillä liikkumisen epävarmuus ja liikkumiskyvyn ongelmat johtuvat usein heikentyneestä jalkojen lihasvoimasta ja tasapainosta.

Esimerkiksi vuodelepo vähentää lihasmassaa jopa 1−2 prosenttia vuorokaudessa. Viikkojen koronakaranteeni sohvalla istuen voi sananmukaisesti viedä voimat.

– Jos tuolista nouseminen on vaikeaa tai kävely hidasta, niin kannattaa vahvistaa jalkoja säännöllisellä kotivoimistelulla ja kävelylenkeillä ulkona. Ikä ei estä kuntoilua, eikä korona luontoon lähtemistä, ohjeistaa kansanterveystieteen dosentti Katja Borodulin Ikäinstituutista.

Mielen hyvinvointia voi ja kannattaa vahvistaa. On tärkeää tunnistaa ja arvostaa arjessa iloa ja voimaa antavia asioita. Asioihin suhtautumisen tavalla on merkitystä. Myönteiseen suuntaaminen ja toiveikkuus kannattelevat arjen haasteissa.

– Nyt on aika tehdä itselle ja muille mielen hyvinvoinnin tekoja. Suunnata ajatuksia myönteisiin asioihin, pitää yhteyttä puhelimitse tai verkossa läheisiin sekä tehdä mieluisia asioita ja tuttuja arkirutiineja kotona, korostaa psykologian tohtori Sirkkaliisa Heimonen Ikäinstituutista.

Tehtäviä verkossa kehon ja mielen vahvistamiseen

Ikäinstituutin voima- ja tasapainoharjoittelun liikepankista, voitas.fi, löytyy 20-30 minuutin jumppavideoita ja jumppaohjelmia.

Mielen hyvinvoinnin taitopankki, ikäopisto.fi, tarjoaa tietoa, kuunneltavaa ja kokeiltavaa viidestä eri teemasta. Ikäinstituutti.fi sivuilla on maksutta tulostettavia jumppaohjelmia kotivoimisteluun.