Vimpelin S-Marketissa panostetaan hygieniaan – halaukset säästetään koronan jälkeiseen aikaan

Mainos[adrotate banner="3"]

Siinä, missä monet erikoistavarakaupan yritykset kärsivät asiakaspulasta, niin ruokaa ihmiset tarvitsevat ja ostavat nyt, kuten ennen korona-aikaakin.

Ennallaan asiat eivät kuitenkaan ole ruokakaupassakaan. S-Market Vimpelin myymäläpäällikkö Mari Humppi sanoo, että viimeisen kuukauden aikana muutokset ovat olleet suuria ja alkushokki hallituksen ilmoittamien rajoitusten jälkeen oli melkoinen.

MAINOS

– Koko tuo siitä seurannut viikonloppu oli poikkeuksellisen kova. Asiakkaat ostivat säilykkeitä ja muita hyvin säilyviä elintarvikkeita, kuten pastatuotteita ja riisiä. Ja kuten kaikkialla muuallakin, myös meiltä ostettiin paljon vessapaperia, Mari kertoo.

Johanna Ylitalo pyyhkimässä kassapleksiä, jonka avulla turvataan niin asiakasta kuin kassahenkilöäkin suoralta pisaratartunnalta.

Nyt poikkeustilasta on tullut normaalia. – Selkeästi asiakkaat käyvät kaupassa nyt harvemmin, mutta vastapainoksi ostavat kerralla enemmän. Moni sanookin tähtäävänsä siihen, että kaupassa tarvitsisi käydä vain kerran viikossa, korkeintaan kaksi kertaa.

Vaikka vessapaperin myynti onkin nyt tasaantunut, niin uusia suosikkituotteita on löytynyt. – Vimpelissä on varmasti osattu leipoa ennenkin, mutta nyt nähtävillä on selkeä kysyntäpiikki juuri leivontatuotteissa!

Käsihygieniaan huomio

Kauppa on tällä hetkellä niitä ainoita paikkoja, joissa saattaa olla samanaikaisesti useampia henkilöitä paikalla. Tällöin korostuu turvavälien merkitys.

– Tästä muistutellaan asiakkaita kuulutuksin. Suosittelemme myös ostoskärryjen käyttöä, jolloin turvaväli tulee jo luonnostaan. Kassojen eteen on lisäksi merkattu tarroilla turvavälit, jotta jonoissa ei oltaisi liian lähekkäin.

Mari muistuttaa, että tärkeää on sekä henkilökunnan sekä asiakkaiden käsihygienia. – Ohjeet, kuulutukset ja opasteet oikeaoppisesta käsienpesusta ovat jokapäiväistä elämäämme muutoinkin, mutta nyt ne korostuvat, kuten kaikkialla muuallakin. Käsidesiä on asiakkaiden ja henkilökunnan saatavilla korostetusti.

Hygienian turvaamisksi kaikki irtotuotteet, kuten irtokarkit, suolakurkut ja irtopullat, on otettu pois myynnistä toistaiseksi.

Kassoille on asennettu suojapleksit suojaamaan kassahenkilöä sekä asioivaa asiakasta suoralta pisaratartunnalta.

Lattiatarrat muistuttavat nyt kaupassa turvavälien tärkeydestä.

– Lisäksi ostoskärryjen, korien, maksupäätteiden, ovenkahvojen, hevivaakojen ja muiden kosketuspintojen desinfioiva puhdistus kuuluu meillä nyt tavallistakin säännöllisemmin osana jokapäiväistä arkea.

Muutoksia ja ohjeita tulee varmasti vielä lisääkin, ja Mari kertoo että pyrkimyksenä on koko ajan huolehtia kaupassa asioinnin ja työskentelyn turvallisuudesta.

Vimpelissä tilanteen vakavuus on ymmärretty

Mari Humppi kertoo, että S-Marketista on toivottu paljon tuotteiden kotiinkuljetusta riskiryhmäläisille. Tämä kauppakassi -palvelu saadaankin nyt avattua ja ensimmäiset toimitukset lähtevät asiakkaille tiistaina 28.4.

Kaupan aukioloaika on pitkä, kello 7-21, joten erillistä tuntia ei riskiryhmäläisille ole otettu käyttöön. Kuitenkin aamun ensimmäinen tunti, kello 7-8, on nyt muuttunut ruuhkaiseksi ja siksi riskiryhmille suositellaan kello 7-11 välistä aikaa.

Vimpelissä tilanteen vakavuus on Marin mielestä ymmärretty hyvin. – Kyllä jokainen ottaa vakavasti vallitsevan tilanteen, eikä kukaan halua vaarantaa suotta omaa eikä muidenkaan terveyttä.

Kaupassa käynti on yleensä monelle vimpeliläiselle myös sosiaalinen tapahtuma. – Itsellekin tämä sosiaalisuuden puute tällä hetkellä on haastavaa, kun on tottunut vaihtamaan aina muutaman sanan asiakkaiden kanssa työn tuoksinnassa.

– Kaikilla on varmasti vielä näillä leveysasteilla odottava ja ehkä vähän pelokaskin tunnelma, kun ei oikein tiedetä mitä tulee tapahtumaan ja kuitenkin se tiedetään, että tämä pandemia tulee koskettamaan jollain tavalla jokaista meistä.

– Varmaa on kuitenkin se, että sitten taas halataan kun korona on voitettu, Mari lupaa
ja kiittää talon henkilökuntaa, joka hymyssä suin jaksaa tehdä töitä asiakkaiden ja työkavereiden hyväksi!

Tuula Jokiaho

 

Edellinen artikkeliEtelä-Pohjanmaan liitto tavoittelee sekä liikenteen palveluiden että liikenneinfran parantamista
Seuraava artikkeliPokemonsuunnistusta Alajärven keskustan pururadalla