Juhani ja Inga Yli-Sikkilä Ysimatkoilta sekä Esa Oksa Linja-autoliikenne Esa Oksasta kertovat, että kuluva vuosi on ollut pysäyttävä. Ryhmämatkat ovat loppuneet täysin, mutta jo jouluun suunnitellaan matkaa Saariselälle.

Korona nollasi ryhmämatkailun kertaheitolla – katse silti eteenpäin

Viime kevättalvena iski koronapandemia voimalla myös matkailualalle. Kaikki loppui hetkessä, ryhmämatkojen osalta sataprosenttisesti.

Meillä ei ole viimeiseen puoleen vuoteen ollut ensimmäistäkään matkaa, kertovat Ysimatkojen Inga ja Juhani Yli-Sikkilä Alajärveltä. – Meillä on ollut yksi valmis tilausmatka Itä-Suomeen kesällä, jatkaa Esa Oksa Linja-autoliikenne Esa Oksasta Kyyjärveltä.

Esa Oksan bussit jäivät keväällä tallille paitsi ryhmämatkojen, myös koulukuljetusten osalta. Ne muodostavat 30 prosenttia yrityksen liikevaihdosta. – Nyt ajamme taas koulukuljetuksia, mutta liikevaihto on tippunut ryhmämatkojen osuuden.

Ysimatkat ja Esa Oksa ovat tehneet jo vuosien ajan yhteistyötä. Molemmat yritykset toimivat hyvässä yhteistyössä myös muiden alan toimijoiden kanssa.

Esalla on autoja ja hän järjestää itsekin ryhmämatkoja. Meillä taas ei enää ole omia autoja, mutta järjestämme ryhmämatkoja, Inga selittää. – Niinpä teemme paljon yhteisiä matkoja ja saamme esille monipuolisempaa tarjontaa.

Sekä Ysimatkoilta että Esa Linnalta löytyy pitkä kokemus alalle. Esa on ollut alalla jo 40 vuotta ja Ysimatkat 26 vuotta. Juhani Yli-Sikkilä on toki ajanut ryhmämatkoja jo sitä ennenkin, ikimuistoisista Leningradin matkoista alkaen.

Kokemusta on kertynytkin rutkasti ja he ovat nähneet suomalaisen ryhmämatkailun kehityksen. – Kun Viro vapautui, niin matkat sinne perustuivat alkoholiin, Esa Oksa sanoo. -Tänä päivänä Viroon lähdetään lomalle, reissut ovat siistiytyneet ja muuttuneet täysin.

Suomalaiset ovat paitsi oppineet matkustamaan, myös oppineet rakastamaan matkustamista. Siksi näin täydellinen pysähdys joka tänä vuonna on ryhmämatkojen suhteen koettu, on hieman yllättänytkin yrittäjät.

Kesällä kun tilanne oli parempi, ihmiset kävivät Baltiassa ja Suomessa matkustettiin kovasti.

Ryhmämatkoihin tämä ei silti tuonut kysyntää, vaikka ei bussissa tiettäväsi kukaan ole tartuntaa saanut!
Ryhmämatkat tehdään 50 -hengen busseilla, joita ei myydä täyteen. Mukaan otetaan maksimissaan 35 matkustajaa ja käytössä on niin käsidesit kuin hengityssuojaimetkin.

Asiakkaiden turvallisuus on ensisijaisen tärkeää, joten pintoja desinfioidaan ahkerasti ja kaikkia tuoreimpia ohjeita kuunnellaan herkällä korvalla. Bussissa matkustaminen on siis niin turvallista, mitä nyt mikään tänä päivänä voi olla.

Eurooppaan bussilla?

Se, että töitä ei ole yli puoleen vuoteen ollut ja tulevaisuudesta ei tiedetä, saa yrittäjien mielen synkeäksi, mutta periksi ei olla antamassa.

– Olemme miettineet tulevaisuutta uudelta kantilta. Ysimatkoilla on ollut aikaisemmin myös lentomatkoja, mutta jatkossa suuntaamme Eurooppaan bussilla. Toki aluksi kotimaa on se ykkönen, mutta sitten lähdemme myös Baltiaan, Pietariin ja Eurooppaan, Inga kertoo.

Esa Oksan kanssa on suunniteltu kiertomatkatyyppisiä bussimatkoja aina Puolaan, Kroatiaan ja Espanjaan saakka.

Jo tämän vuoden jouluksi on tarjolla matka Saariselälle ja keväälle Lappiin kaavaillaan hiihtomatkoja. Vuoden 2021 suunnitelmissa on myös Ilmajoen Oopperaa sekä Ränssin Kievarin kesäteatteri. Aika näyttää miten hyvin suunnitelmat toteutuvat.

Tällä hetkellä emme voi kuin odottaa, mutta väkisin sitä miettii onko tämä kaikki rajoittaminen todella tarpeen, Esa Oksa toteaa. – Tilannetta jossa ihmisten elinkeinonvapautta näin rajoitetaan, ei ole ennen ollut.

Yrittäjät eivät anna täysiä pisteitä asioiden hoidolle Suomessa, sillä jos yrittäjillä ei ole mahdollisuutta tehdä työtään, tulisi valtion se heille korvata. Vaikka monenlaisista tuista yrittäjille on puhuttu, niin Linja-autoliikenne Esa Oksan ja Ysimatkojen kaltaiset yritykset ovat niitä tukieuroja jaettaessa huonossa asemassa.

Molemmat yritykset ovat saaneet vähän kehittämiseen tarkoitettua tukea ja kehittämistoimet ovat parhaillaan menossa. Pienissä yrityksissä tärkeää kuitenkin olisi tärkeää voida käyttää tukea myös vaikkapa palkkojen maksuun kehittämisen sijasta.

Kehittäminen on nimittäin tässä tilanteessa hieman absurdia, kun yritykset lähinnä yrittävät pysyä hengissä. Ysimatkoilta on hävinnyt koko liikevaihto ja jo sovittuja kauppoja katosi kahdessa kuukaudessa 70000 euron arvosta. Esa Oksalla on vastahankittu uusi bussi ja noin 80 prosentin liikevaihdon lasku.

Eihän tämä korona kenenkään syytä ole, mutta kovin korkeaa arvosanaa siitä, miten tätä on hoidettu, ei voi antaa, yrittäjät toteavat.

Eteenpäin kuitenkin suunnataan, sillä alan yrittäjät haluavat olla valmiina sitten, kun sinä haluat lähteä reissuun!

Tuula Jokiaho