Ensimmäinen testipeli käynnissä. Pelaamassa Anton, Daniel, Sirpa ja Laura. ”Pieniä muutoksia peliin ja sääntöihin – muutoin hyvä”, totesivat testipelaajat. Oikealla valmis peli nappuloineen kaikkineen.

”Pudonnut poninpopo” on uniikki lautapeli suoraan Lehtimäen opiston opiskelijoilta!

Lehtimäen opisto on aloittanut toimintansa vuonna 1971. Opisto täyttää 50 vuotta vuonna 2021. Aikuisopiskelijat halusivat jollain tapaa huomioida opiston tulevaa juhlavuotta.

– Kehitimme lautapelin, jonka tavoitteena on tutustuttaa pelaajat opiston monipuoliseen toimintaan. Teimme syksyn aikana projektityötunneilla lautapelin, jossa seikkaillaan opiston ja Lehtimäen keskustan alueella. Varsinkin ratsastus on keskeisessä osassa opiston arjessa, niinpä pelissäkin on vahvasti mukana hevoset ja talli, kertoo opiston apulaisrehtori Virpi Lahti.

Pelin tarkoituksena on kerätä pisteitä ja etsiä kadonnut hevosenkenkä ja palauttaa se tallille. Matkan varrelle saattaa osua kohteita, joista pääsee jatkamaan matkaa joko uuteen kohteeseen tai voi jumittua sinne yhden heittovuoron ajaksi.

Lautapelin suunnittelu lähti käyntiin tutustumalla erilaisiin lautapeleihin. Pelialusta piirrettiin Lehtimäen keskusta-alueen kartasta. Karttaan piirrettiin tiet ja tienoo. Työ valokuvattiin ja pelialustan työstöä jatkettiin kuvankäsittelyohjelmassa.

Opiskelijat ovat osallistuneet myös peliin kuuluvien osien pussittamiseen ja pakkaamiseen.

Siihen lisättiin tekstit, teiden nimet, tienviitat, kulkureitit ympyröineen ja kartalla olevat muut kohteet. Samalla pohdittiin pelin kulkua ja sääntöjä.

Ratsastamisesta saatiin idea pelin kulkuun. Pelin tarkoituksena on kiertää opiston ja Keskikylän alueella ja kerätä pisteitä korteista, joissa on opistoaiheisia kysymyksiä ja väittämiä. Samalla etsitään kadonnut hevosenkenkä ja palautetaan se tallille.

Pelin voittaja on se, joka vie ensimmäisenä löytämänsä hevosenkengän tallille. Voittajaksi saattaa kiriä myös pelaaja, joka on kerännyt eniten pisteitä ja ennättää ensimmäisenä tallille.

Pelin nimi aiheutti päänvaivaa. Lopulta järjestettiin nimikilpailu, johon saivat osallistua opiston kaikki opiskelijat ja henkilökunta. Loppujen lopuksi pelin suunnittelijan oikeudella pelin tekijät päättivät kuitenkin keksiä nimen itse. Nimeksi tuli Pudonnut poninpopo – etsi kadonnut hevosenkenkä.

Homma putkessa ja peli voi alkaa

Peliin kuuluu pelilauta, pelinappulat, noppa, korttipakka ja pelaajan pistekortti sekä säännöt, ohjeet ja vastaukset korteissa oleviin kysymyksiin. Nämä kaikki on pakattu putkeen. Pelilaudassa on Lehtimäen opiston ja Keskikylän alueen kartta.

Korttipakan korteissa on opistoon liittyviä kysymyksiä sekä kolme hevosenkenkäkorttia. Kysymyskortit on pisteytetty.

Peliin voi osallistua 2-6 pelaajaa. Jokainen pelaaja valitsee itselleen pelinappulan ja sijoittaa sen joko opiston päätalolle tai uimahallille, mistä peli aloitetaan. Pelin aloittaa sinisilmäisin pelaaja tai kenellä on raitasukat.

Mikäli pelaajilla ei ole kumpiakaan, pelin aloittaa nopalla suurimman pisteluvun heittänyt pelaaja. Lisäksi valitaan kirjuri pisteiden merkintää varten.

Noppaa heittämällä pelireitti etenee sattumanvaraisesti. Pelinappulaa siirretään nopan pisteluvun mukaisesti – kulkusuunnan voi valita itse. Jos reitillä osuu vihreään ympyrään, pakasta otetaan kortti ja vastataan kortissa olevaan kysymykseen.

Jos vastaa oikein, kirjuri merkitsee pelaajan pistekorttiin pistemäärän. Jos kortissa on hevosenkenkä, lähdetään suunnistamaan kohti tallia. Pelin voittaja ei kuitenkaan vielä ole selvinnyt, vaikka hevosenkenkäkortti löytyikin.

Yhdellä eniten pisteitä keränneellä pelaajalla on vielä mahdollisuus pelin voittoon. Voittaja on se pelaaja, joka ensimmäisenä ehtii tallille.

Peliä on rajoitettu erä ja saatavilla opistolta kohtuulliseen hintaan. Toiveena on kehittää peliä edelleen toiminnallisemmaksi – kännykkäsovellus olisi kova juttu. Tähän kuitenkin tarvittaisiin kumppani.