Kävely ja venyttely ovat Eläkeliiton Vimpelin yhdistyksen jäsenten mieleen. Kestävyyslenkin päätteeksi venytettiin takareisiä.

Vireyttä ja kuntoa Saarikentältä

Vimpelin maankuulu Saarikenttä taipuu moneksi. Iltaisin ja viikonloppuisin pallo saa kyytiä, mutta arkisin kenttä toimii kuntoilupaikkanakin. Eläkeliiton Vimpelin yhdistyksen virkeät ja kunnostaan huolta pitävät naiset ja miehet valtaavat Saarikentän maanantai- ja torstaiaamuisin vielä ensi viikolla.

Joonas Vesala vetää jumppatuokiota toimintakyky edellä. Kävelyn lomassa tehdään monipuolisia harjoitteita.

 

Vimpelin liikuntatoimen järjestämissä, kävelyyn ja venyttelyyn painottuvissa yhteisliikuntatapahtumissa mennään – kuten eläkeläisjumpissa yleensä – toimintakyky edellä. Liikunnanohjaaja Joonas Vesala kertoo, että esimerkiksi voimatreeniä voi soveltaa kotioloihin. Viime viikon torstaina oli vuorossa kestävyyslenkki, jonka aikana kierrettiin kenttää kävellen ja tehtiin kovempikestoisia kävelyjä. Vedot kestivät 30 sekunnista kahteen minuuttiin.
– On myös tehty porrastreeniä ja haastettu silmä-käsi-koordinaatiota, valottaa Vesala venyttelyyn ja kävelyyn liittyviä harjoitteita, kertoo Vesala.

Aiemmin heinäkuussa eläkeliittolaiset tutustuivat Saarikentällä sydäniskurin toimintaan ja saivat tietoiskun ensiavusta.

Vakiintunut
kävijämäärä

Saarikentän kävelyt ja venyttelyt alkoivat toukokuun alkupuolella, jolloin osallistujia oli parikymmentä. Kesäkuussa pidettiin vapaata ja heinäkuussa startattiin uudelleen ja osallistujamäärä oli noin 15. Viime viikolla peräti neljä vakikävijää oli suunnannut kulkunsa Lapin hillasoille. Aikaisemmin heinäkuussa hellejakso puolestaan verotti osallistujamääriä.
Joonas Vesala tietää, että ohjattu liikunta on ainakin vimpeliläisille ikäihmisille tärkeä asia. Eläkeliiton Vimpelin yhdistyksen sihteeri Erkki Ammesmäki on Vesalan kanssa samoilla linjoilla. Noin parikymmentä vimpeliläistä Eläkeliiton jäsentä seuraa omaa kuntoaan ja hyvinvointiaan DigitalWells-sovelluksen avulla. DigitalWells on toissavuonna alkanut tutkimus- ja kehitysohjelma, joka on suunnattu 60–75-vuotiaille ja myös sitä vanhemmille ikäihmisille. Keskiössä ovat terveyden kannalta riittämättömän liikunnan ja sen seurausten ennaltaehkäisy liikuntateknologiaa hyödyntämällä. Projektissa on mukana noin viisi Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin yhdistystä.
– Korona-aikaan emme ole voineet kokoontua ja täällä kävelyssä pidämme etäisyyttä toisiimme. Oma kuntosalivuoromme on jatkunut ja siellä on voinut olla maksimissaan kerrallaan kymmenen osallistujaa, kertoo Ammesmäki.

Monta
tapaa liikkua

Eläkeliiton Vimpelin yhdistyksessä on 384 jäsentä. Liikunnan hyödyt tunnistetaan jäsenistön keskuudessa hyvin. Kävely- ja venyttelyaamuihin moni osallistuu sään mukaan, sillä kaikki eivät pidä hellekelikävelystä. Pieni sadekuuro ei tahtia haittaa. Tarvittaessa voi pitää pienen tauonkin.
– Menin jo laskuissa sekaisin, huikkaa Salme Kovanen iloisesti ennen loppuvenyttelyn alkua.

 

Kaino Uusitupa harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Hänen hyvän pohjakuntonsa salaisuus on peräisin hiihtoladulta.

 

Liikunta on Kaino Uusituvalle henkireikä ja rakas harrastus. Hän osallistui viime torstaina ensimmäistä kertaa Saarikentän kävelyyn, kun ei ollut hellettä. Talviaikaan Uusitupa hiihtää 12 kilometrin matkan noin kolme kertaa viikossa ja hiihdosta tulee hänen hyvä pohjakuntonsa.
– Minulle tämä on hyvä liikuntamuoto, on erilaista.

Hiihdon lisäksi Kaino Uusitupa harrastaa kuntosaliharjoittelua, jonka aloitti viisi vuotta sitten. Liikuntahallin kuntosalille on vain puolen kilometrin matka Uusituvan kotoa, joten matkaankaan ei mene liiemmälti aikaa. – Kesällä käyn uimassa kaksi kertaa päivässä. Uin rintauintia ja 600 vetoa kerrallaan.

Virpi Poikelin