Sam Leijonanmielen (vas.), Sami Alasaran ja Vesa Koivusen hellekelin kmarssi Lappajärven ympäri kesäkuussa 2020 laukaisi yleisöäänten vyöryn kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa.

Äänivyöry kuntamarkkinoinnin SM-finaalissa

Alajärven, Lappajärven ja Vimpelin kuntajohtajien marssi kesältä 2020 sai taakseen yleisöäänten vyöryn kuntamarkkinoinnin SM-finaalissa.

Kilpailun voittajaksi selviytyi Iisalmen kaupungin Rock by Iisalmi! – tehdään ihmeitä yhdessä -kampanja, jolla kohotettiin paikallisylpeyttä ja pitovoimaa. Hopeasija meni Pudasjärvelle ja pronssi Helsinkiin.

Vaikka järviseutulaiset jäivätkin mitalisijojen ulkopuolelle, on aihetta tyytyväisyyteen: kuntien yhteistyötä ja alueen yhteisöllisyyttä korostanut tempaus sai taakseen 1 053 yleisöääntä ja jätti seuraavaksi tulleen Nurmijärven kunnan ehdokkaan eli Seitsemän veljestä 150 vuotta -toimintamallin yli 700 äänen päähän. Kilpailuun osallistui 46 työtä ja finalisteja oli 13.

Kesäkuun loppupuolella 2020 toteutettu Alajärven Vesa Koivusen, Lappajärven Sami Alasaran ja Vimpelin Sam Leijonanmielen tempaus marssia Pohjanmaan Helmeksi kutsutun Lappajärven ympäri sai satamäärin kuntalaisia ja kesäasukkaita kannustamaan kolmikkoa ja keskustelemaan kuntajohtajien kanssa mitä moninaisimmista asioista.

Johtajakolmikko sai vinkin, että kannattaisi hakea mukaan kuntamarkkinoinnin SM-kisaan, jonka hakuaika oli maalis-huhtikuussa. Hakuprosessissa tuli kuvailla kilpailutyön idea, miksi tempaukseen lähdettiin ja miten se on vaikuttanut omalla alueella.

Vimpelin kunnanjohtaja Sam Leijonanmieli kertoi, että ennen varsinaista kilpailua tuli kuntalaisilta hyvää palautetta osallistumisesta.

Alajärvellä, Lappajärvellä ja Vimpelissä oltiin tilanteessa, jossa osallistuttiin ensimmäistä kertaa vastaavaan kilpailuun ja heti päästiin finaaliin.

Erilaisuudella estradille

Kuntajohtajien marssin ja kilpailuun osallistumisen pääviesti on se, että perinteikäs kuntamarkkinointi ja sen aika ovat tulleet tietyllä tavalla päätökseen.

– Jos halutaan laajalle estradille, se on mahdollista vain kun on tehty yhteistyötä ja jotakin erilaista – ja se toimii, kiteyttää Sam Leijonanmieli.

Sami Alasara komppaa kollegaansa ja toteaa Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun olleen yhden merkittävän kilpailun, mutta myös hyvän suunnan, johon Lappajärven ympäryskunnissa ollaan kulkemassa.

– Hienoa, että muuallakin on nähty, että täällä meillä on aika innovatiivisia tapoja, halua, kykyä ja henkeä, miksi halutaan kuntina eteenpäin. Meillä ei ole miljoonien eurojen markkinointibudjetteja, mutta yritämme yhdessä tehdä ja käyttää innovatiivisia tapoja, miten saisimme näkyvyyttä.

Uusi vaihde yhteistyöhön

Kuntalaiset ovat Leijonanmielen mukaan tyytyväisiä siihen, että asioita tehdään yhteistyössä. Henki on positiivinen, oli kyseessä kolmannen sektorin toimijat tai urheiluseurojen, kuntien tai yrittäjien välinen toiminta.

– Yhdessä ollaan vahvempia. Tämä sanoma on saavuttanut ihmiset. Hyvänä esimerkkinä ovat parhaillaan työstettävät kuntastrategiat: niihin tulee selkeitä kohteita, joissa meillä on seutukuntastrategia.

Mitalisijojen lipsahtaminen muihin suuntiin ei harmita Vimpelissä, Lappajärvellä tai Alajärvelläkään.

Finaaliin edettiin porukalla ja vahvalla yhteistyöllä. Vahva yhteistyö kuntien, elinkeinoelämän, järjestöjen, kuntalaisten ja kaiken muun osalta on saanut kuntajohtajakolmikon mukaan parhaan mahdollisen lähtölaukauksen.

Virpi Poikelin