Rallin suomenmestaruussarja käynnistyi Hautamäellä johtoasemasta moottoririkkoon

Rallin suomenmestaruussarja käynnistyi Arctic Lapland Rallilla. Kaksipäiväinen kilpailu osoitti vaativuutensa myös Ville Hautamäelle ja Ari-Pekka Hautaselle. Kuva: Jari Kohonen.
Mainos[adrotate banner="3"]

Rallin suomenmestaruussarja käynnistyi tuttuun tapaan Rovaniemen ympäristössä ajetulla Arctic Lapland Rallilla.

Kaksipäiväinen kilpailu osoitti vaativuutensa myös Ville Hautamäelle ja Ari-Pekka Hautaselle.

MAINOS

Kaksikko ehti rakentaa varman tuntuisen johtomarginaalin SM2-luokassa, kun moottoririkko keskeytti kaksikon kilpailun rallin viimeistä edellisellä erikoiskokeella.

Kilpailu alkoi kuitenkin vahvasti. Vaativan ja vaihtelevan perjantain jälkeen yötauolle saavuttiin tilanteessa, jossa Hautamäki ja Hautanen johtivat luokkaa 24,1 sekunnin erolla Vesa Hirvoseen ja Lassi Turuseen.

– Perjantain kaikille erikoiskokeille ajettiin pohjat, joten vauhdin puolesta ollaan tyytyväisiä. Pieniä hankaluuksia tuotti se, että Ari-Pekalta oli lähteä ääni jo rallin alkuvaiheessa. Se vaikeutti tietenkin nuottien kuulemista, Hautamäki kertasi.

Toiseen kilpailupäivään kaksikko lähti selkein tavoittein. Ykköspaikka oli tarkoitus pitää loppuun saakka. Helppoa se ei tulisi olemaan nyt, eikä varmasti tulevaisuudessakaan.

– Luokan taso on jälleen kova. Vesa Hirvosen ohella Arttu Lähdeniemi on nopea. Hänellä ei ollut ainuttakaan ongelmatonta erikoiskoetta, mutta silti hän oli ennen keskeytystään kolmantena, Hautamäki huomautti.

Virheisiin ei siis ollut varaa. Sen Hautamäki sai todeta jo lauantaipäivän avanneella Ahmavaaran erikoiskokeella. Vahva pohja-aikojen putki katkesi, kun Hirvonen kiri 44,6 kilometrin erikoiskokeella 0,1 sekunnin erolla pohja-aikaan.

Toki kokonaiskilpailun kannalta johto oli yhä turvallinen.

– Tuhosin itse renkaat ajamalla liian aggressiivisesti. Tiellä oli paljon soraa ja se kulutti renkaita. Myöhemmin moni muu valitti samaa. Olisi ehdottomasti pitänyt ymmärtää säästää erikoiskokeen alussa renkaita, sillä nyt viimeiset kymmenen kilometriä olivat todella vaikeita, Hautamäki kuvaili.

Tuntuma renkaisiin oli alusta asti ollut hyvä, sitä todisti myös pitkä putki luokan nopeimpia erikoiskoeaikoja. Luotto renkaisiin antoi ajajalle lisää energiaa, joka tällä kerralla karkasi hieman ylilatauksen puolelle.

Lyhyellä Ounasvaaran yleisöerikoiskokeella johtomarginaali kaventui vielä vajaalla sekunnilla.
Legendaarisella Heinunkierron 25-kilometrisellä erikoiskokeella Hautamäen ajorytmi löytyi uudelleen ja samalla palattiin normaaliin marssijärjestykseen. Lähes viiden sekunnin pohjat kasvattivat johtomarginaalin liki puoleen minuuttiin. Kaikki näytti siis hyvältä.

Puolustusvoimien ampumaharjoitusalueella ajettu Sarriojärvi kirjoitti tällä kerralla Hautamäen ja Hautasen osalta tarinan loppuun. Eikä se loppu ollut onnellinen.

– Vielä en tarkalleen tiedä, mitä moottorista hajosi, mutta tuho oli ilmeisen suuri. Lieskat löivät konepellin alta. Otimme sammuttimen valmiiksi siltä varalta, että tuli uhkaisi levitä. Onneksi palo sammui itsestään, Hautamäki kuvaili.

Tekniikkamurheet ovat olleet Hautamäen uralla äärimmäisen harvinaisia.

– Edellisen kerran konerikko sattui vuonna 2004 ja silloin sattumoisin juuri samassa rallissa ja samalla erikoiskokeella, Hautamäki muistelee.

Tunturiralli on aina ollut vaativa koitos ja sitä se oli tälläkin kerralla. Käytännössä koko luokan kärki keskeytti ennen kaksipäiväisen kilpailun maalia. Näin sarjan kannalta tilanne jäi vielä täysin auki.

– Koetetaan nyt ensin selvittää, mitä tapahtui ja mistä saadaan uusi moottori. Riihimäki-rallin ilmoittautumisaikaa on vielä kahdeksan päivää jäljellä, Hautamäki laski.

Edellinen artikkeliKirjaston asiakasraatilaiset kirjaston asialla jo vuoden verran
Seuraava artikkeliHoiskon kävelyporukka on reippaillut jo 30 vuoden ajan!