-0.1 C
Alajärvi
tiistai 27.2.2024
MAINOS

Personal trainer on oiva apu elämäntapamuutoksen tekijälle

Ennen personal trainerit työskentelivät lähinnä kilpaurheilijoiden treenivalmentajina, kun tänä päivänä tyypillinen pt:n asiakas on elämäntapamuutosta tekevä aikuinen ihminen.

Alajärvellä Fit Factoryn yhteydessä toimitiloja pitävä personal trainer ja hieroja Thea Huttula kertoo, että pt:n puheille tullaan, kun halutaan muutos elämäntapoihin ja usein painon pudotusta.

MAINOS

Thea kertoo, että ennen pt:n luo tuloaan monet ovat kokeilleet mitä erilaisempia dieettejä ja liikuntaharrastuksia. Hetken on mennyt hyvin ja painoa on tippunut, mutta sitten kaikki tulee takaisin ja kiinnostus liikkua on jäänyt.

Syitä sille, miksi ei treenaa, löytyy aina. Pitäisi muistaa, että jo kaksi tuntia liikuntaa viikossa täyttää terveyssuositukset. Kaksi tuntia aikaa löytyy jokaiselta, jos niin haluaa ja sillä takaa itselleen paremman terveyden vanhempana.

Yksi tärkeä hyöty personal trainerista on se, että hänen palvelunsa maksavat. – Kun maksat palvelusta, se motivoi liikkumaan, jotta saa rahalle vastinetta, Thea sanoo.

Monelle se, että pt on mukana katsomassa treenaamista vierestä ja antamassa ohjeita, on iso asia ja antaa treeniin uudenlaista virtaa.

Alkukartoituksesta se alkaa

Kun päätös on tehty ja aika pt:n puheille on varattu, kaikki lähtee käyntiin alkukartoituksesta. Siinä käydään läpi kokonaistilanne ja päätetään, lähdetäänkö liikkeelle treenistä vai ruokavaliosta. – Kaikki aloitetaan harvoin samaan aikaan, koska silloin yhtälössä on liikaa liikkuvia osia.

Yleensä liikkeelle lähdetään sillä, että elämään lisätään yksi treeni viikossa. Usein se tehdään salilla, mutta kesäaikaan vaihtoehtona voi olla treenit ulkona omalla kehonpainolla, kuminauhoilla ja kahvakuulalla. Voimaharjoittelun rinnalla on aerobista liikuntaa, yleensä lenkkeilyä tai uintia.

– Painonhallinnan kannalta tehokkainta on voimaharjoittelu, mistä syystä treeni usein kuntosalilla.

Voimaharjoittelun etu syntyy siitä, että mitä enemmän ihmisellä on lihasta, sitä enemmän hän kuluttaa energiaa. Lisäksi voimatreenin jälkeen rasvan poltto pysyy pitkään korkealla tasolla.

Monelle ensimmäinen kerta kuntosalilla voi olla iso kynnys, etenkin jos kunto on huono ja ylipainoa kertynyt. Epäilykset hälvenevät nopeasti, sillä kuntosali on tarkoitettu kaikille ja hyväkuntoiset treenaajat keskittyvät omiin suorituksiinsa niin intensiivisesti, ettei heitä kiinnosta ketä muita salilla on ja mille nämä näyttävät.

Alkuun rauhallisesti

Salilla Thea on pt:nä asiakkaansa mukana kerran viikossa opastamassa, että harjoitukset tehdään oikein ja turvallisesti. Alkuun salilla käydään kerran viikossa, ja kun ensimmäisen kuukauden jälkeen tämä treeni on tullut tutuksi, siirtyy asiakas tekemään sen yksinään ja mukaan lisätään toinen erilainen treenikerta, joka tehdään jälleen yhdessä Thean kanssa.

– Jos et ole juurikaan liikkunut aikaisemmin, niin ei pidä aloittaa liian kovasti. Kerta viikossa on yksi kerta enemmän kuin ennen ja alku pitää ottaa jarrun kanssa, sillä terveyttä ei aikaansaada sormia napauttamalla.

Vasta sitten kun treenaaminen on saatu osaksi elämää, kannattaa miettiä ruokavalio kuntoon. Myös siinä aloitetaan pienin askelin ensin yksi asia kuntoon laittamalla.

– Jos et ole aikaisemmin syönyt aamupalaa, se ensimmäinen muutos on, että alat syödä aamupalan.

Thean pt-puolen asiakkaista valtaosa on ikäluokkaa 25-50 vuotta. Senioreille hän ei ohjelmia tee, koska ei koe osaamistaan ikäihmisten liikunnasta riittäväksi.

Peronal trainer -töiden lisäksi Thea toimii hierojana ja vakka hän onkin koulutukseltaan urheiluhieroja, valtaosa hänen asiakkaistaan on ihan tavallisia ihmisiä. – Opiskelin ensin pt:ksi, jolloin ihmisen kropan toiminta alkoi kiinnostaa minua niin paljon, että hakeuduin myös hierojakoulutukseen.

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät