2.6 C
Alajärvi
perjantai 12.4.2024
MAINOS

Yrityskauppojen määrä on aivan liian alhainen – mistä löytyvät jatkajat?

Alajärvellä Hotelli Alvariinissa yrittäjien aamupalatilaisuudessa kuultiin painavaa asiaa siitä, miten kriittinen tilanne yrityskauppojen toteutumisen suhteen maassamme on.

Suomessa on noin 300000 yritystä, joista 93 prosenttia työllistää alle kymmenen henkilöä. Vuoteen 2030 mennessä näistä yrityksistä peräti 30000 tarvitsisi uuden yrittäjän, koska nykyinen yrittäjä ikääntyy.

MAINOS

– Jatkajia näille yrityksille pitäisi löytyä, mutta halukkaita on liian vähän, totesi asiakkuuspäällikkö Ossi Viljanen OmaSp yrityspankista. Mikäli jatkajia yrityksiin ei löydy, katoavat paitsi yritykset, myös mittava määrä työpaikkoja.

Asiasta on puhuttu jo ainakin viimeiset kymmenen vuotta, mutta tilanne ei ole lainkaan helpottamassa. Käyrä yrityskaupoissa on vain laskemassa, vaikkakin koronan jälkeen nähtiin pieni piikki ylöspäin. – Jos tilanne ei muutu, sillä tulee olemaan valtava vaikutus yhteiskuntaamme. Silti asiasta ei puhuta edelleenkään riittävästi.

Viljanen totesi, että monet miettivät yrittäjäksi ryhtymistä. – Silloin hyvä vaihtoehto on ostaa toimiva yritys. Valmiilla yrityksellä on jo valmis tuote, markkinat ja asiakaskunta sekä mahdollisesti osaamista, jos kyseessä on työllistävä yritys.

Viljasen mukaan alkupanostus yritykseen saattaa tulla jopa edullisemmaksi, kun ostaa toimivan yrityksen, verrattuna siihen, kun perustaa kokonaan uuden. Näin siitä huolimatta, että yrityskaupassa on maksettava kauppahinta ostettavasta yrityksestä.

Yrityskauppa voi olla myös tie kasvuun jo toimivalle yritykselle.

– Yrityskaupassa on aina kaksi osapuolta ja sekä ostajan että myyjän pitää haluta, että ostaja onnistuu. Pelkän markkinaosuuden takia ei välttämättä toista yritystä kannata ostaa, sillä kilpailijat voivat aina haastaa markkinaosuuden. Yrityskaupan pitää tuoda mukanaan aina jotain uutta.

Yhteinen tahtotila tärkeä

Merkittävä osa yrityksistä siirtyy omistajanvaihdoksen myötä kasvuyrityksiksi. Mutta mitä kauppojen toteutuminen vaatii?

Viljanen totesi, että vaatimuksena on yhteisen tahtotilan ja ymmärryksen löytyminen tulevaisuudesta. Myyjän on uskallettava olla tarvittaessa myös eri mieltä, mutta jätettävä kuitenkin lopulliset päätökset ostajalle.

– Faktat määrittävät kaupan, tunteet on pidettävä sivussa siitä, Viljanen painotti ja muistutti, että myyjän pitää haluta ostajan onnistuvan, jotta yrityskauppa onnistuu.

– Yrityskauppa on projekti, joka onnistuu tai ei onnistu. Myyjän on pystyttävä hyväksymään ostajan näkemys liiketoiminnasta etenkin kehityksen osalta ja lisäksi kauppaan on löydettävä oikea rahoituskumppani.

Viljanen muistutti yrittäjiä myös siitä, että osaajien löytäminen yritysten palvelukseen ei ole itsestäänselvyys ja tulevaisuudessa osaajat yhä vahvemmin valitsevat yrityksen, jossa työskentelevät, eikä yritys valitse osaajia. – Yrityksiä jopa ostetaan sen henkilöstön takia!

Tästä syystä työnantajamielikuva on tärkeä ja se rakennetaan arjen tekemisellä. Vastuullisuus nousee arvotekijäksi ja mielikuvat vaikuttavat myös kumppanuuksiin sekä jopa rahoitukseen. – Jos vaikutelma on se, että tämä yritys ei saa tekijöitä, ei sitä voi rahoittaa.

Hän kannustikin panostamaan johtamiseen, sillä tulos on seurausta ihmisten tekemisestä. Omistajatahto ja johtaminen määrittävät yrityksen suunnan ja ne tulisi kirjoittaa ylös, se on jopa tärkeämpää kuin strategian laatiminen. – Se kertoo, miksi henkilöstö tulee töihin ja miksi tätä tehdään.

Viljanen kiteytti puheenvuoronsa muutamaan tärkeään asiaan. Luottamus on kaiken A ja O. Asiakkaat aistivat, miten työpaikalla voidaan. Henkilöstö puhuu asioista enemmän kuin uskommekaan ja rekrytointi on helpompaa, jos mielikuva on kunnossa. Johda ihmisiä, älä asioita!

Rahoittaja mukaan heti alkuvaiheessa

Johtaja Antti Varila OmaSp yrityspankista puhui tilaisuudessa siitä, miten varmistetaan rahoitus yrityskaupoille.

Hän jakoi Viljasen huolen siitä, mistä löytyvät nuoret uudet yrittäjät ja painotti, että yrityskauppa on usein paras väylä yrittäjäksi. Yrityskauppaan myös rahoituksen samainen on usein paljon helpompaa, kuin saada se kokonaan uudelle yritykselle.

– Toinen kysymys on se, miten herätetään ne mikroyritykset, joissa yrittäjällä on vielä yöuraa jäljellä, siihen, että yrityskauppa on hyvä väylä yrityksen kasvuun?

Yrityskaupassa myyjän pitää saada asiallinen korvaus, mutta myös ostajan pitää pärjätä. Rahoittajan kannalta oleellista on se, paljonko yritys kestää liiketoiminnasta riippumatonta velkaa, joka yrityskaupasta syntyy?

– Yrityskauppa jää harvoin kiinni rahoituksesta. Lähtökohta pitää kuitenkin olla se, että lainan tulee olla maksettavissa takaisin hankittavan yrityksen liiketoiminnan kassavirralla, lähtökohtaisesti 4-6 vuodessa.

Varila painotti sitä, että rahoittaja kannattaa ottaa mukaan yrityskauppaprosessiin heti alkuvaiheessa, muiden asiantuntijoiden lisäksi.

Rahoittajan kannalta katsottuna yleisiä kompastuskiviä kaupoissa ovat nykyisten velkojen puutteellinen huomioiminen analyysissa, käyttöpääomatarpeen aliarviointi, korvaus- ja korjausinvestointien puutteellinen huomioiminen kassavirtamallinnuksessa sekä se, että unohdetaan sopia ennakkoon, ”mitä jos”. Mitä jos se positiivinen tai negatiivinen yllätys tapahtuu?

OmaSp:n ja Leckén järjestämän tilaisuuden loppuosassa kuultiin Leckén veroasiantuntija Arja Lehdon selvitys siitä, miten yrityskaupat voi tehdä verotehokkaasti sekä juristi Juho Lehtomäen puheenvuoro yrityskauppojen tärkeimmistä sopimuksista.

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät