Huhtikuisena lauantaiaamuna mittarin näyttäessä neljää lämpöastetta triathlonkoululaiset lähtivät ensimmäistä kertaa tekemään yhteistä pyörätreeniä mäkiharjoitteluna. Kuvassa osa triathlonkoululaisista ja ohjaajista: Tiina Jokiniemi (vas.), Saila Piispanen, Anniina Rintala, Janne Lager, Kimmo Koivisto, Sirpa Peltokangas, Virpi Ohramaa ja Satu Sikkilä.

Jokamiehen triathlon järjestetään jälleen Rokulipäivien aikana

Viime kesänä ensimmäisen kerran järjestetty Rokulitriathlon sai paljon positiivista palautetta. Tapahtumaan osallistuneet pitivät järven läheisyydessä kulkevista reiteistä ja varsinkin juoksuosuus keräsi kehuja.

Alajärven keskustan venesatama ja uimaranta nurmialueineen tarjoavatkin erinomaiset puitteet tapahtuman järjestämiselle rokulilauantaina heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Järjestävänä tahona toimii tänäkin vuonna Järviseudun Pallokerho JPK. – Ilomielin ollaan järjestämässä taas hommaa. Viime vuonna oli 70 osallistujaa. Nyt odotetaan reilua sataa osallistujaa, Marko Pyhältö JPK:n edustajana kertoo.

Kilpailun aikataulu sopii maan huippujen kisa-aikatauluun hyvin. Kisaan onkin odotettavissa viimevuotiseen tapaan SM-tason osallistujia mukaan. Kyseessä on kuitenkin jokamiehen triathlon. – Kaikki kynnelle kykenevät vaan mukaan, Pyhältö haastaa. Muutamia kymmeniä osallistujia on jo ilmoittautunut mukaan.

Rokulitriathlonin sarjat on suunniteltu siten, että jokainen voi valita itselleen parhaiten sopivan matkan. Jokainen kuntoilija voi lähteä kokeilemaan mihin omat rahkeet riittävät. Kisassa pärjää perusvälineillä.

FitFactoryn Tuija Silver-Lager ja JPK:n Marko Pyhältö näkevät, että triathlon on tällä hetkellä nosteessa. -Uimahalli mahdollistaa harjoittelun ympäri vuoden, Pyhältö sanoo.
FitFactoryn Tuija Silver-Lager ja JPK:n Marko Pyhältö näkevät, että triathlon on tällä hetkellä nosteessa. -Uimahalli mahdollistaa harjoittelun ympäri vuoden, Pyhältö sanoo.

Naisten ja miesten triathlon-sarjoissa voi uida, pyöräillä ja juosta joko 1/4 tai 1/8 matkan. Vastaavat matkat on valittavissa myös duathlonissa, jossa pyöräillään ja juostaan.

Uutuutena on Kokeile triathlonia -sarja, jossa matkat voi räätälöidä itselleen sopiviksi. Tällöin matkamahdollisuutena on uinti 200 – 950 metriä, pyöräily 22,5 – 45 kilometriä ja juoksu 5,25 – 10,5 kilometriä. Kokeilusarja on sekasarja.

Alkuvuonna käynnistyneeseen FitFactoryn triathlonkouluun osallistuu kymmenkunta naista. 16 viikon aikana ryhmä harjoittelee harjoitusohjelman mukaisesti sekä kokoontuu kerran viikossa yhteistreeneihin.

Janne Lager on tehnyt valmennussuunnitelman ja Kimmo Koivisto on suunnitellut harjoituksia. Miehet ovat yhdessä ja erikseen vetäneet treenikertoja. Saara Hauta-aho on vastannut uintiopetuksesta.

FitFactoryn Tuija Silver-Lager näkee, että ryhmässä pystyy jakamaan kokemuksia ja kokeilemaan asioita, mitä yksin ei tulisi tehtyä. Suunnitellusta treeniohjelmasta huolimatta jokaisella on kuitenkin oma elämäntilanne, joten harjoittelua tehdä sen mukaan.

Kouluun osallistuneiden lähtötaso on vaihdellut ja mukana on erityyppisiä harrastajia. -Triathlonkoulu tähtää siihen, että on valmiudet, kuten esimerkiksi juoksutekniikka kunnossa. Kaikilla ei välttämättä ole tavoitteena Rokulitriathlon vaan joku muu, ja joku haluaa vain treenata 16 viikkoa, Silver-Lager toteaa.

-Triathlon tarjoaa monipuolista harjoittelua; triathlonlajien lisäksi ryhmäläiset ovat myös hiihtäneet, sisäpyöräilleet ja harrastaneet monipuolisesti muuta liikkumista.

Ennen Rokulitriathlonia koululaiset käyvät reitin läpi ja sen jälkeen jokainen voi päättää lähteekö mukaan kisaamaan.

Kun Sirpa Peltokangas lähti mukaan triathlonkouluun, hän ei osannut uida. -Juossut olin jonkin verran ja kesällä pyöräillyt. Halusin jonkun uuden harrastuksen ja nähdä mihin kunto riittää tällä iällä, hän kertoo. Uimaopetusta saatuaan Peltokangas ui maaliskuun aikana huikeat 60 kilometriä!

Tavoitteena hänellä on jossain vaiheessa kokeilla pääsisikö triathlonkisan läpi. Ajatus osallistumisesta Rokulitriathloniin vielä vaihtelee, mutta kokeiluryhmään osallistumista hän pitää ihan mahdollisena. Ryhmässä harjoittelun Peltokangas näkee hyödylliseksi.

– On ollut mukavampi lähteä, kun on porukkaa. Ja vaikka on huonompikin, pystyy porukassa menemään mukana. Kaikki otetaan mukaan lähtötasosta huolimatta. Lisäksi teemme yhteisharjoitusten lisäksi muita harjoituksia yhdessä, eikä tarvitse yksin puurtaa. Eikä luovuta kesken kaiken, kun tekee muiden kanssa!

Rokulitriathlonin osallistumisohjeet ja sarjojen tarkemmat tiedot löytyvät JPK:n internet-sivuilta.

Jaana Koivukoski