Järvi-Pohjanmaan perusturva haluaa kiitoksia, moitteita ja kehittämisehdotuksia

Järvi-Pohjanmaan perusturvassa on otettu käyttöön sähköinen asiakas- ja potilaspalaute osana laadunhallintaa. Peruspalvelujohtaja Tanja Penninkangas kertoo, että asiakaspalautetta arvstetaan korkealle ja sitä halutaan lisää.

Sähköinen asiakas- ja potilaspalaute on yhdenmukaistettu Etelä-Pohjanmaan alueen kunnissa ja sairaanhoitopiirissä, joten palautejärjestelmä on käytettävissä koko alueella.

– Etelä-Pohjanmaan SOTE-projektin alaisen laatutyöryhmän tavoitteena onkin, että sähköinen palautejärjestelmä olisi yhdenmukainen jokaisessa Etelä-Pohjanmaan SOTEn organisaatiossa.

Asiakaslähtöisyys sekä palveluiden kehittäminen ovat merkityksellinen osa Järvi-Pohjanmaan perusturvan toimintastrategiaa, minkä vuoksi palaute on tärkeää.

– Palvelujen käyttäjät voivat antaa palautetta Järvi-Pohjanmaan perusturvan Internet-sivujen jarvipohjanmaanperusturva.fi etusivulla olevan ”Anna palautetta”-linkin kautta.

– Palautetta voi antaa joko nimettömänä tai jättää yhteystiedot. Palautteiden ohjautumiseksi oikeaan yksikköön on palautteen antajan tärkeä ilmoittaa se yksikkö, jota palaute koskee, jolloin palaute ohjautuu yksikön esimiehelle.

– Palautetta voi antaa potilaana, asiakkaana sekä omaisena tai läheisenä. Mikäli palveluun tai hoitoon liittyy ongelmia tai epäselvyyksiä, asiakkaita/potilaita pyydetään ottamaan heti yhteyttä suoraan kyseessä olevaan hoito- tai palveluyksikköön.

Palautteet analysoidaan ja tulokset käsitellään kohteena olevassa yksikössä toiminnan arvioimiseksi ja parantamiseksi sekä kehittämiskohteiden tunnistamiseksi. Tulosten yhteenvedot annetaan tiedoksi myös perusturvalautakunnalle.

– Palautelomake on yksinkertainen ja nopea täyttää. Olisi hienoa, jos palautetta annettaisiin aina heti asioinnin jälkeen, jotta saamme mahdollisimman kattavaa tietoa, Penninkangas toivoo.

Tuula Jokiaho