Suomen Yrittäjäopisto vastaa digiajan tuomiin haasteisiin aloittamalla myynnin ja asiakaspalvelun osaajille tarkoitetun digiosaajakoulutuksen monimuotokoulutuksena Alajärvellä sekä Seinäjoella ja Kauhajoella.

Myynnin digiosaajakoulutusta Alajärvelle

Suomen Yrittäjäopisto panostaa valtakunnallisesti yhteistyössä TE-palveluiden kanssa myynnin ja asiakaspalvelun digitaitojen lisäämiseen. Syksyllä käynnistyy Myynnin ja asiakaspalvelun digiosaaja -koulutus kahtena valtakunnallisena verkkoryhmänä sekä samanaikaisesti monimuotokoulutuksena Alajärvellä, Seinäjoella ja Kauhajoella.
Valituilla paikkakunnilla on Etelä-Pohjanmaalla vahva kaupan keskittymä. Liiketoimintajohtaja Kaisu Aro Suomen Yrittäjäopistolta sanoo opiston haluavan tarjota saman koulutusmahdollisuuden valtakunnallisesti verkon kautta.
Etelä-Pohjanmaalla sekä ympäri Suomen on muun muassa isoja kauppakeskuksia, joihin Aron mukaan tarvitaan digitaitoisia myyjiä tai asiakaspalvelijoita. Monilla liikkeistä on jo olemassa verkkokauppa, jonka markkinointi- ja myyntiosaaminen vaatii sitä, että hallitsee monia somekanavia ja digitaalisia välineitä.

Asiakkaat verkossa

Alkavan koulutuksen tavoitteena on vahvistaa myynnin ja asiakaspalvelun osaajien digitaitoja ja avata väyliä uusiin tehtäviin. Tämä luo uusia työllistymismahdollisuuksia ja vastaa samalla yritysten tarpeisiin. Digiajan asiakkaat ovat yhä enemmän verkossa, ja heitä täytyy myös kivijalkaliikkeiden pystyä palvelemaan uusilla keinoilla. Suomen Yrittäjäopiston yritystoiminnan kouluttaja Asta Salmisen mukaan tämä luo uusia työmahdollisuuksia myyjille ja asiakaspalvelijoille. Haluttuja työntekijöitä ovat esimerkiksi bloggaus- ja tubetustaitoiset osaajat sekä digitaitoiset asiakaspalvelijat.
– Chat-myyjiä tai -asiakaspalvelijoita haetaan erilaisiin paikkoihin ja heistä on oikeastaan pula. Myyjiltä vaaditaan nykyään sitä, että osaa sujuvasti käyttää erilaisia digitaalisia kanavia ja järjestelmiä, kertoo Salminen.
Yrityksille on Salmisen mukaan tärkeää se, että työntekijä pystyy esimerkiksi kirjoittamaan yritykseen blogia tai tuottamaan sisältöä YouTube-kanavalle tai muihin sosiaalisen median kanaviin. Tämä luo uusia työmahdollisuuksia ja antaa etulyöntiaseman työmarkkinoilla niille, jotka ymmärtävät asiakkaan käyttäytymistä verkossa.
Monimuotokoulutuksessa opiskelijat opiskelevat osan ajasta yrityksessä ja toteuttavat oppimaansa käytännössä. Verkkototeutus puolestaan antaa mahdollisuuden hankkia taidot joustavasti paikasta riippumatta. Koulutus on suunnattu työttömille tai työttömyysuhan alla oleville myynnin, markkinoinnin tai asiakaspalvelun osaajille. Koulutukseen hakeudutaan TE-toimistojen kautta.