2.6 C
Alajärvi
torstai 25.4.2024
MAINOS

Aito suomalaisuus esillä kilpailussa: Lappajärvi tuo esiin kaustislaiset perinnehoidot

Yhteensä 17 verkostoa lähti mukaan Wellbeing EDEN in Finland -kilpailuun, jossa etsitään kansainvälisiä asiakkaita houkuttelevaa hyvinvointimatkailun verkostoa Suomesta.

Vaativaan kilpailuun tuli hakemuksia kahdeksasta maakunnasta aina eteläisimmästä saaristosta Tunturi-Lappiin, eniten Lapista ja Pirkanmaalta.

MAINOS

Etelä-Pohjanmaalta kilpailuun lähti Crater Group -verkosto, joka kokoaa yhteen Lappajärven hyvinvointimatkailun toimijoita.

Palvelut nojaavat perinteisiin kaustislaisiin perinnehoitoihin, puhtaaseen luontoon sekä elämykselliseen ohjelmaan, kuten kalastukseen.

– Wellbeing EDEN -kilpailun osanottajat tuovat upeasti esiin monipuolista hyvinvointimatkailun tarjontaa.

– Aitoon suomalaisuuteen perustuvat kokemukset, kuten sauna, hyvinvointi luonnosta sekä perinteiset hoidot uudenlaisilla twistillä ovat hienosti mukana kilpailijoiden tuotteissa ja palveluissa, kertoo kehitysasiantuntija Liisa Renfors Business Finlandin matkailua kehittävästä Visit Finland -yksiköstä.

Hyvinvointiin painottuva matkailu on kasvava trendi maailmalla. Visit Finlandin mukaan perinteisesti hyvinvointimatkailun ajatellaan keskittyvän pääasiassa kylpylälomiin, mutta nykyään 59 prosenttia
hyvinvointimatkailijoista etsii muunlaista sisältöä lomamatkalleen.

– Suomella on erinomaiset mahdollisuudet tarjota puhtaaseen luontoon, aistielämyksiin sekä hiljaisuuteen pohjautuvia tuotteita ja palveluita, Renfors toteaa.

– Saimme mukaan uusia ja monipuolisia verkostoja, joiden kansainvälistyminen varmasti vauhdittuu kilpailun myötä, iloitsee kilpailun arviointiraadin puheenjohtaja Sanna Kyyrä työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Kilpailu tarjoaa uusia väyliä kansainvälistymiseen, sillä voittaja pääsee halutessaan eurooppalaiseen EDEN (European Destinations of Excellence) -verkostoon, joka edistää nousevien matkailukohteiden näkyvyyttä Euroopassa.

Kaikki osallistujat saavat kansainvälistymisensä tueksi sparrausta. Kilpailuun osallistuneiden joukosta valitaan voittaja sekä annetaan kolme kunniamainintaa. Valinnan suorittaa kilpailun järjestäjistä ja matkailun asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä loppuvuodesta 2019.

Kilpailun järjestää Suomessa Business Finlandiin kuuluva Visit Finland sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Kilpailussa on kyse Euroopan komission aloitteesta, jolla halutaan nostaa esiin eurooppalaisen matkailun ominaispiirteitä ja arvoa, sekä kestävän kehityksen mukaista matkailua. Vastaavia EDEN-kilpailuja järjestetään muissakin Euroopan maissa.

EDEN-kilpailu lyhyesti

– Hakuaika kilpailuun 1.6.–15.9.2019.

– Suomen kansallinen Euroopan komission aloitteen mukainen EDEN-kilpailu, jossa etsitään suomalaista hyvinvointimatkailun kohdetta eurooppalaista matkailua edistävään EDEN-verkostoon.

– Kilpailuun osallistujien toivotaan olevan vähintään neljän yrityksen tai organisaation verkostoja, jotka tarjoavat matkailupalveluita sekä hyvinvointiin perustuvia, paikallisia ja elämyksellisiä kokemuksia ja huomioivat toiminnassaan kestävän kehityksen periaatteet.

– Kansallisten kilpailujen voittajat kohtaavat Brysselissä ensi keväänä ja pääsevät näin osaksi eurooppalaista EDEN-verkostoa.

– Kilpailu järjestetään Suomessa neljättä kertaa. Aiempina teemoina ovat olleet aineeton kulttuuriperintö, vesistömatkailu ja kulttuurimatkailu.

– Kilpailun järjestää Suomessa Business Finlandiin kuuluva Visit Finland sekä työ- ja elinkeinoministeriö. Kansallisen kilpailun rahoitukseen osallistuu myös Euroopan komissio.

– EDEN tulee sanoista ”European Destinations of Excellence”.

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät