-9.2 C
Alajärvi
lauantai 20.4.2024
MAINOS

Asiakasohjausyksikkö Alviina tutuksi 75 vuotiaille

Järvi-Pohjanmaan perusturva järjesti viime viikolla hyvinvointipäivät kaikille niille alueen 75 -vuotiaille, eli 1944 syntyneille, jotka eivät ole säännöllisten sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä.

Alajärvellä kutsun tapahtumaan sai noin 80, Vimpelissä vajaa 30 ja Lappajärvellä vajaat 50 senioria. Osallistumisintoa sotki hieman postin lakko, sillä vaikka kutsut saatiin kaikille ajoissa, niin pyydettyä vastausta ja ilmoittautumista mukaan tapahtumiin eivät kaikki ennättäneet lähettää.

MAINOS
Alajärvellä 75 -vuotiaille suunnattuun hyvinvointipäivään lähti useampi kymmenen osallistujaa. Koko alueella kohderyhmässä on liki 160 vuonna 1944 syntynyttä, eivät ole säännöllisten sosiaali- ja terveyspalveluiden piirissä.

Palveluohjaaja Heli Saukko Alviinasta kertoo, että asiakasohjausyksikkö Alviina on perustettu 1.2.2018 ja ensimmäisen kerran 75 -vuotiaita kutsuttiin kuulolle vuosi sitten.

Tuolloin Lappajärvi oli vielä Kaksineuvoisessa, joten viime vuoden tapahtuma järjestettiin yhteisenä Alajärven ja Vimpelin tuolloisille 75-vuotiaille.

Tässä tapahtumasta saadun palautteen pohjalta tänä vuonna päätettiin pitää oma tilaisuus jokaisella perusturvan paikkakunnalla.

Heli Saukko kertoi tilaisuuden avauksessaan, että vastaavia asiakaspalveluyksikköjä kuin Alviina, on eri puolilla Suomea ja maakuntaa. Alviinassa toimii neljä asiakasohjaajaa, joista Saukon, Päivi Joensuun ja Eija Puolivälin toimistot ovat Alajärvellä ja Katariina Joutsenen Lappajärvellä.

Kaikille on yhteinen keskitetty puhelinnumero arkisin kello 8-15 ja numero on myös löydetty hyvin, eli puheluja tulee tiiviiseen tahtiin.

Alviina vastaa ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksesta ja palvelutarpeen arvioinnista, oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden järjestämisestä yhdessä ikääntyneen tai omaistensa kanssa.

Palveluiden suunnittelun lähtökohtana on voimavaralähtöisyys. Tarkoituksena on tukea alueen ikäihmisten kotona selviytymistä ja löytää yhdessä arjen sujumisen ratkaisuja.

Palveluohjauksen keskeinen sisältö on neuvonta, ohjaus, tuen antaminen ja asioiden koordinointi. Palveluohjaus ja -neuvonta ja palvelutarpeen arviointi ovat maksutonta.

Alviina onkin ihmisen ikääntyessä tärkeä paikka, sillä kaikkiin ikäihmisten palveluihin hakeudutaan sen kautta, olipa sitten kyse tehostetusta palveluasumisesta, ateriapalveluista tai vaikka turvapuhelimesta. Sen tarkoitus on olla matalan kynnyksen neuvontapiste.

Nyt järjestetyissä hyvinvointipäivissä esiteltiinkin Alviinan toimintaa, jotta sitten kun on sen aika, tietää mitä kautta apua ja neuvoja on saatavilla.

Päivään oli koostettu monipuolista ja kiinnostavaa tietoa mm. paloturvallisuudesta, ravitsemuksesta ja ruokailutottumuksista, liikunnan vaikutuksesta hyvinvointiin ja kaatumisten ehkäisyyn, muistista sekä suunterveydestä ja hampaiden hoitamisesta.

Tietoiskujen välissä liikuttiin fysioterapeutin johdolla.

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät