Pyöräily ei ole vain hyväkuntoisten aikuisten kulkutapa, vaan soveltuu ikään katsomatta lähes kenelle vain.

Pyöräilyä koronan aikaan

Suomalaiset ovat pyöräilleet vilkkaasti kevään ja kesän aikana. Kaupunkien pyöräliikennelaskureiden alustavat tulokset näyttävät ennätyslukemia.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan pyöräkauppa vilkastui huhti-toukokuun aikana yli 70 prosenttia. Myös kotimaan pyörämatkailu on ollut kovassa nosteessa.

– Pyöräily on ollut nousussa muutenkin ja korona-aika on kiihdyttänyt kasvua entisestään. Pyöräilystä ollaan todella kiinnostuneita ja nyt jos koskaan kannattaa panostaa pyöräliikenteen infrastruktuurin parantamiseen, sanoo Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Uusi tieliikennelaki toi suunnittelijoiden työkalupakkiin lisää työkaluja, kuten pyöräkadun, kaksisuuntaisen pyöräilyn yksisuuntaisella kadulla, turvallisempia risteysjärjestelyjä sekä uudet pyöräliikenteen opasteet.

– Pyöräily on ilo mahdollisimman monelle silloin, kun olosuhteet ovat kunnossa, Hirvonen jatkaa.

Tärkeintä ovat väylien (pyörätiet, pyöräkaistat, pyöräkadut) laatu ja jatkuvuus, risteys- ja liittymäjärjestelyt, pyöräpysäköinti sekä autoliikenteen rauhoittaminen siten, että pyöräliikenne on turvallista ja houkuttelevaa katuverkolla myös ilman erillistä infrastruktuuria.

Myös ulkoilureitit muodostavat monella paikkakunnalla tärkeän täydentävän ja usein kaikkien viihtyisimmän osan pyöräilyreitistöä.

Pyörämatkailussa viihtyisyys ja laadukkaat opasteet korostuvat entisestään ja lisäksi tarvitaan hyvin suunniteltuja erillisiä maastopyöräilyreittejä.