Luokanopettaja, kirjailija Kati Keski-Mäenpään ja hänen tyttärensä Alinan, 13 v., kolmas kirja Etsiväkaksikko Taimi & Luka – Kadonnut kassalipas on ilmestynyt.

Kati ja Alina Keski-Mäenpään kirjoittama alakouluikäisten oma kirjasarja sai jatkoa

Soinilaisten luokanopettaja, kirjailija Kati Keski-Mäenpään ja hänen tyttärensä Alinan, 13 v., kolmas kirja Etsiväkaksikko Taimi & Luka – Kadonnut kassalipas (Suomen Lähetysseura 2021) on ilmestynyt.

Kirjan päähenkilöt Taimi ja Luka joutuvat jännittävään seikkailuun yrittäessään selvittää paikkakunnalla tapahtuneita varkauksia. Kirja on suunnattu varhaisnuorille, ja juoneen pääsee hyvin kiinni, vaikkei olisi lukenutkaan kirjasarjan kahta ensimmäistä osaa.

Sarjan ensimmäinen osa Varastettu vaivaisakka ilmestyi vuonna 2018, ja se ylsi vuosittain jaettavan Lasten LukuVarkaus -kirjallisuuspalkinnon finalistiksi. Sarjan toinen osa Hildan haamu ilmestyi seuraavana vuonna.

– Päätimme kirjoittaa Etsiväkaksikko Taimi & Luka -sarjaan kolmannenkin osan, koska monet lapset ovat sitä meiltä pyytäneet. Olemme kiertäneet edellisten kirjojen julkaisun jälkeen Etelä-Pohjanmaan kouluilla kertomassa kirjoittamisesta ja julkaisemisesta, Kati Keski-Mäenpää kertoo.

– Alina on tehnyt kirjavinkkauksia alueemme kirjaston työntekijän kanssa alakouluilla. Monet oppilaat ovat innostuneet ajatuksesta, että lapsikin voi olla kirjailija.

Kati Keski-Mäenpää kertoo, että uusin kirja syntyi eri tavalla kuin aiemmat. Äiti ja tytär suunnittelivat juonen yhdessä, mutta Kati kantoi päävastuun kirjoittamisesta ja kuudesluokkalainen Alina kuvittamisesta.

– Korona-ajan etäkoulun vuoksi Alinasta tuntui, että kirjoittamista oli koulun takia niin paljon, että kuvittaminen tuntui mielekkäämmälle.

Kirjoitusprosessissa oli myös mukana ensimmäistä kertaa useita esilukijaryhmiä ympäri Suomea. Yksi luokista oli Alajärven Ylikylän koulun 5.-6. luokka opettajansa Ari Anttilan johdolla.

– He lukivat käsikirjoitusta sitä mukaa, kun sitä syntyi. He kertoivat meille löytämänsä kirjoitusvirheet ja antoivat vinkkejä siihen, miten juoni voisi heidän mielestään edetä.

– Jonkin verran otimmekin mukaan oppilailta tulleita ajatuksia, jotka he varmasti tunnistavat tekstistä. Tällainen palauteryhmän kanssa kirjoittaminen oli kaikkien mielestä tosi hauskaa!